Bejset bordplade

confused Hej confused

Jeg har tænkt mig at købe en massiv bøgetræsplade til mit nye køkken, og bejse den, så den kommer til at ligne en af de mørke/rødlige træsorter. Jeg ved bare ikke ret meget om bejse, f.eks. hvor holdbart det er. Der er jo et stort slid på en køkkenbordsplade. Kan bejsen afgive noget giftigt til madvarerne? Skal jeg vælge vand- eller spritbaseret bejse? Skal jeg efterbehandle med olie, eller hvad? Er der nogen der kan hjælpe mig med at svare på alle mine spørgsmål?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sagt i al fredsommelighed, så er bøg ikke særligt velegnet til køkkenbord. Der skal ikke meget stående vand (f.eks. blot kondensvand ved gennemføring for blandingsbatteri) til, for at bøg bliver misfarvet og svækket. De bedste træsorter til opgaven er teak, mahogni og eg (i nævnte rækkefølge).

Jeg vil foreslå dig at genoverveje dit projekt, - hvis du f.eks. synes at det virker for kedeligt med en tynd 22 mm mahogniplade (som ofte kan fås ret billigt), så får du et bedre resultat ud af at lave en tykkere forkant på den (ved at skrue/lime en mahogniliste på så den ser tykkere ud), end ved at prøve at lave en imiteret mahogniplade ud af en bøgeplade.

Vil du stadig holde fast ved dit projekt, så skal du naturligvis have de tilhørende råd:

- pladen skal være helt ubehandlet (hverken lak eller olie) for at tage imod bejdsefarvning (som du kan vælge efter type - de hedder f.eks. "lys mahogni" eller "mørk mahogni") ... tal med farvehandleren om bejdse eller bejdselak ...

- sørg for at alt endetræ (også i huller ved udsparing for vask og gennemboring for armatur) er grundigt forseglet med lak

- vælg helst en type vask som dækker bordpladen og har et hul til armaturet (så armatur ikke sidder direkte i bordpladen)

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
Citat fra svenkarlsen

Sagt i al fredsommelighed, så er bøg ikke særligt velegnet til køkkenbord. Der skal ikke meget stående vand (f.eks. blot kondensvand ved gennemføring for blandingsbatteri) til, for at bøg bliver misfarvet og svækket. De bedste træsorter til opgaven er teak, mahogni og eg (i nævnte rækkefølge).

Glemte du ikk valdnød som nr 1, foran teak osv.? Eller er det bare min mening at det slår de andre sorter i både udseende og kvalitetsmile
Undskyld Ulledog, - naturligvis hører valnød med til de velegnede, - men nok nærmest omkring mahogni ... hvis vi ser bort fra smag og behag, så er der ikke rigtigt noget der slår teak ;-)

Valnød er jo ikke så sædvanlig i DK (det er vist en ret ny stil som vi har fået fra USA, hvor den bruges meget), men jeg har da lagt mærke til at valnød dukker op i ny og næ som køkkenbordsplader hos f.eks. Bauhaus (som stavlimet), dog har dem jeg har set, haft for stor variation til min smag, og jeg bryder mig ikke om at bejdse bordplader.

Det er også ret sjældent at jeg ser den i trælasten. Normalt er det noget med at der kan ligge et par støvede 12-fods på en hylde ... men teak er såmænd heller ikke noget der er bunker af, så deeet ....

Med andre ord: jeg prøver ikke at snakke mig udenom en forglemmelse, jeg tænker bare højt for at minde mig selv om at huske valnød næste gang ;-)

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
Tror jeg har det med valnød som du har det med teak....(har mano køkken i valnød) mig bekendt er det os hårdere end teak og derfor nok mere egnet til køkken end teaksmile

Var i netop Bauhaus og fandt mange 40mm stavlimet valnød plader med meget variation i farve....og så fandt jeg den jeg købte som var helt perfekt...som den eneste blandt 6 plader mig og en kammerat havde ude af hylden og tjekkesmile den blev skåret op til vindueskarm......
Efter 8meter gennem 40mm valnød gik min festool dyksav kold.........spørg lige om jeg blev ked.... men efter 2min hvil så virkede den fint igensmile Så HÅRDT er lortet....

Nå, det blev næsten en salgstale for valnødsmile
Hej

Det er ikke nogen speciel god ide at bejdse køkkenbordspladen, dels fordi bejdsen ikke er specielt holdbar, men i særdeleshed fordi bejdsen går helt ned i bordpladen, hvorfor den ikke kan slibes af efterfølgende. Der er altså ingen fortrydeslesret. Det er enten eller.

Hvis du ønsker at farve din bordplade ville jeg foreslå dig at du køber noget skibslak - meget holdbar også mod vand! som du evt. indfarver, så du både farver og larkere bordpladen på een og samme gang.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Annonce
Ja, valnød er så absolut hårdere end teak, - for nogen en fornøjelse, for andre lidt problematisk, hvis man ikke synes det sjoveste i verden er at hone stemme- og høvljern hvert andet øjeblik ;-) ... iøvrigt imponerende at det kunne knalde termosikringen på din Festo - der skal eller noget til (måske på tide at sende klingen til slibning? ;-) )

Hvis du er en stor fan af mørke, hårde træsorter, så kan jeg anbefale det man kalder "Afrikansk Jerntræ" ... det æder værktøjet som var det en slibesten, synker i vand som en sten, men det er alligevel fascinerende at et organisk materiale kan være så kompakt.

Iøvrigt er min præference for eg (og teak) meget betinget af min svaghed for at bearbejde træ med håndværktøj, og der er det en stor fornøjelse med træsorter som er retvoksede og har fine lige åretegninger. Jeg ved godt at det opfattes kedeligt af mange mennesker, men sådan er vi jo heldigvis så forskellige.

Iøvrigt har jeg et enkelt udestående på valnød: jeg kan ikke huske dens "flækstyrke", - der jo bl.a. er mahognis store svaghed; - at den ikke "hænger særligt godt sammen", så den næsten altid (pånær plader og lamineringer) skal kombineres med et eller andet blændtræ, hvis det er noget der skal kunne holde til lidt belastning. Jeg mener dog at valnød er rimeligt ok i denne sammenhæng, - har ihvertfald set sinkede konstruktioner i massiv valnød i US Woodworking blade.

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
Citat fra svenkarlsen

... iøvrigt imponerende at det kunne knalde termosikringen på din Festo - der skal eller noget til (måske på tide at sende klingen til slibning? ;-) )

Hvis du er en stor fan af mørke, hårde træsorter, så kan jeg anbefale det man kalder "Afrikansk Jerntræ" ... det æder værktøjet som var det en slibesten, synker i vand som en sten, men det er alligevel fascinerende at et organisk materiale kan være så kompakt.

Det er en forholdsvis ny sav...har savet måske 20 meter mdf før jeg sendte den gennem valnødpladen.....var måske lidt utålmodigsmile

Hvor finder man "afrikansk jerntræ"? har ikk set det før...
Hej

Afrikansk Jerntræ er nok mere kendt under navnet Azobé.

På vore breddegrader har det mest været brugt til bolværk i f.eks. Korsør havn, hvor det nu kan købes opskåret til f.eks havefliser (til ca. 650 kr. pr. kvm. !!)

GørDetSelv-Magasinet havde en artikel om en sådan terasse for et års tid siden

Vil I have flere tekniske oplysninger: http://vot.teknologisk.dk/12979

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Ja undskyld bøg. azobe, maghogni, valnød og teak, vores gamle ibenholt bordplade i sommerhuset er ca. 62 år gammel.

Mine kokkeknive kan dårligt sætte mærker i den, den får med lidt fint ståluld hvert 4. år, der er aldrig noget med olie, sæbe.

Ja den vejer 8 gange teaktræ, men den holder min tid ud rolleyes rolleyes Mvh.

Benny N.
Udover - som LuneLund ganske rigtigt bemærker - at være anvendt til bolværk, så har jerntræ været anvendt meget i forbindelse med jernbaner. Dér brugte man det til kiler o.lign.

Når det er sagt, så er det jo på en måde lidt trist at disse meget langsomtvoksnede træsorter er brugt til "kedelige" industriformål. Jerntræ er vist en samlebetegnelse for disse superhårde trætyper, og azobé kan stadig fås, men der er vist en art eller to der er gået tabt i jagten ... ligesom f.eks. den oprindelige "cuba-mahogni" blev udryddet af rovdriften i Caraibien.

PS: et køkkenbord i ibenholt!? ... utroligt - jeg hilser dig i misundelse ;-)

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis