Renovering

Har en Shetland 570. Der var skåret et hul nede agter lige før motorbrønden på ca 50x70 cm hvad ideen har været med det har været mig en gåde.. .. Måske har det haft det formål at få vandet derned og væk.. Men tror det har været sådan meget længe for alt er vådt og gennemblødt. Finerpladen rundt i kanterne var som blomstermuld så har nu skåret hullet noget større så det smuldrene finer er væk.. hullet er vel nu ca 110x110cm men finerpladen er stadig gennemblødt men fin derudover.
Men tror jeg har den nye model af båden (min er fra 1977) for kan se den andre ældre shetland 570 har en noget bredere motorbrønd og så har den planker på tværs i bunden. Har opdaget det har min ikke så det må jo være skummet og pladen der er bærende for der er ik noget nævneværdigt til at stabilisere den ellers.

Ville allerhelst have løse bundplader i bunden evt i dørkplade eller støbefiner.. Men det kan jeg godt skyde en hvid pind efter medmindre jeg lægger planker på tværs i bunden..

Men den eneste forstærkning jeg har kunnet finde er noget krydsfiner der er lagt dobbelt øverst i 10 cm bredde ca med en meters mellemrum.. Der er ingen spander eller andet.

Hvis jeg piller hele pladen ud hvor de "små" forstærninger sidder ryger båden så ikke helt ud af form mens den ligger på traileren?

En anden ting Jeg har kigget rundt på hempels hjemmeside og kan sku ik finde maling.. Kun primer.. Hvilken maling derinde skal jeg bruge?

Jeg skal ha malet hele båden og den har jo maling på i forvejen så den skal slibes godt ned.

Men hvilken maling skal jeg bruge?

Kan man leje et "sprøjte" anlæg eller er det nok bare at købe en malerpistol til sin alm hobby kompressor?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Teraform.
Der er sædvanligvis ikke spanter i en glasfiber båd, det der eventuelt skal afstive den er skotterne, tofterne hvis det er en åben jolle.
Det er ikke smart at reparere båd medens den står på en trailer, du skal have den ned på fast underlag og have nogle bukke til afstivning.
(En trailer er et transport redskab)
Er båden malet eller er det gelcoaten du omtaler som maling ?
Hvis der er støbt dørk i båden, må du ikke pille den af. Den er med til at stabilicere bunden.
Krysfiners pladen agter skal pilles helt ud og "rummet" skal være helt tørt før du støber et nyt stykke i. Og husk så at bruge vandfast krysfiner.
Det er alt for omfattende at sprøjte en båd, det er nemmere at trække maling på med en malerpude, og det kan blive rigtig flot hvis du blot følger brugsanvisningen på sådan et redskab.

V.h. Håndværkeren
Jeg har skåret hullet op til de ca 100x100 cm. På både uden fast bund ligger der jo somregel spander på tværs hvis der er bundplader i. smile

Men du har nok ret mht ikke at pille det hele ud. Det ville et eller andet sted dog være nemmere bare at skære hele bunden ud indvendig og lægge ny i. Istedet for næsten at lave et "skakspil". Jeg har skåret flere små huller ud på ca 20x20 cm hvor der var suget vand igennem pga der var huller til et eller andet.

Har skåret frit så pladen ikke er mør mere. Den står så og tørre.

Har købt "støbefiner" (Bodex, Vandfast krydsfiner og hva de ellers kaldes) .. De er købt i lavvpristræ (lavpristrae.dk) til ca 350 kr... Det er nøjagtig samme plader de sælger hos XL byg og Stark MV .. Samme plade de tar bare meget mere for dem.. Så at tro man køber kvali hos XL byg og Stark er humbug. smile

Den har været malet med noget 1 komponent maling som ser ud til at være rullet på. Tror det er noget af Hempels. Men vil gerne male den op igen så den blir helt flot .

Båden er en kabinebåd .
Jeg ved godt at en Shetland 570 er en Cabinebåd, og den er beregnet til en større motor da den er bygget med en V bund til planing.
Bodex er ikke velegnet til både, den er olie hærdet på overfladen (larkeret)
hvilket gør den uegnet til istøbning i både, da polyesteren ikke kan trænge ind i fineren og holde denne bedre på plads når det er støbt på.
Status: Det vil simpelthen ikke tørre. Så hele møget ryger ud.

Så hvordan opbygger jeg bunden indvendig igen? Vil helst have løse bundplader i og ikke lukket med skum i?

Hvordan bygger jeg det op igen så det holder på den nye måde.?

Den står nu på nogle dæk under kølen så der blir støttet der.
du bli'r nødt til at lave bunden, som den var, den indgår i højeste grad i skrogets styrke.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også