spærkonstruktion

spærkontruktion
hej lds,ere
jeg skal til at udnytte en 1.sal på mit hus.
og så har jeg et par spørgsmål ang konstruktion af spærene
lige nu er skunkstolper ret langt inde og med en bjælke på langs af bygningen..over alle skunkstolperne.
jeg havde tænkt mig at jeg ville montere hanebånd på samtlige spær..hvilken dimension bruger man normalt til det? de bliver synlige
kan jeg så vove at flytte 3 eller 4 skunkstolper længere ind den tværliggene
vi jo forsat være der , og der vil også blive monter skunk stolper med en tværbjælke længere inde.
kim
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil ikke anbefale dig at flytte på noget før du har haft en ingeniør eller lign. til at kikke på din tagkonstruktion.
Ud fra din beskrivelse lyder det som et gammelt hus, eller?
Man skal være varsom med at lave om på de statiske konstruktoner (og specielt i gamle huse) uden kyndig rådgiver til at kikke på det.
Gamle konstruktioner, såsom fra 18??-1950) er ofte meget svære at få til at holde rent statisk, og laver du om på det uden at kende alle konsekvenser kan det gå gruligt galt (godkendelse, forsikring, skader m.m.)
Enig med Staun, - har du ikke god erfaring med den type projekt, så tal med en ingeniør først.

Når det er sagt, så lige et par noter:

Nye hanebånd giver ikke megen - om nogen - styrke, - vindtryk og snevægt er store kræfter, som ikke er til at spøge med.

skunkstolper med overligger kan ikke erstattes af hanebånd, hvis de er en del af den oprindelige styrkeberegning. Du skal sandsynligvis have påforet dine spær ret kraftigt (kraftige brædder spændes på begge sider af spær med gennemgående bolte og gerne bulldogskiver), for at du kan gennemføre dit projekt.

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
det er vel også det jeg beskriver jeg havde tænkt mig
det forsikring og ingeniør er jeg klar over
ville bare lige gerne høre om hvordan og hvorledes i andre har gjordt
hvis jeg kigger på konstruktionen syntes jeg jo den er meget kraftig bygget i forhold til mit tidliger hus fra 1979 som da i den grad og rykked noget mere i taget end det gamle her..
vil bare derhen med det ,gør det nu ike sværer end det er...
dermed ikke sagt der ikke skal en ud og kigge på det...
det ligesom for at se nogle ideer i etagen inden man går helt igang med projektet
go påske
OK - fint nok.

Jeg har selv et gammelt hus (fra 1900) og er godt i gang med min 1.sal. Da jeg startede havde huset en tilsvarende konstruktion som din. Jeg valgte at skrotte de gamle spær og skrunkstolper, og lavede helt nye traditionelle hanebåndsspær indvendigt fra.

Problemer med den gamle konstruktion var:

1. Vi ville gerne have skrunkstolper og rem over dem væk, men spærhovederne var ikke høje nok uden skrunkstolper (bredden på spæret betyder næsten igenting)

2. Skunkstolper flytter noget nær halvdelen af lasten fra taget til midten af huset. Jeg vurderede at vores midtskillevæg ikke kunne optage både last fra taget og nyttelast fra 1.sal.
Du har sikkert også en bærende midtskillevæg på langs igennem huset?
Hvordan ser dit fundament ud under denne?

3. De gamle spær stod med ca. 1,3-1,5 meters afstand hvilket gør det svært at bygge videre på uden at miste megen indvendig volumen.

4. Jeg ønskede i så lille grad som muligt at etablere 1/2 mill. kroner på en gammel konstruktion når jeg for ca. 30K (+ en hel del af mine egne timer) kunne lave en ny.

Jeg er selv både tømrer og ingeniør, så det har selvfølgelig sparet en del omkostninger som du måske ikke kan undslå dig fra.
hvordan laver man ny spær inde fra ??
er spær med skunkstolper ikke stærkere end hanebåndspær ??
hva siger du til at jeg montere hanebånd er det meningsløst ??
jo jeg har en bærene mur tværs igennem huset.
jeg havde tænkt på at flytte tre skunkstolper længere ud for at giver mere plads i det ene værelse deroppe
Citat fra kim-oval56

hvordan laver man ny spær inde fra ??

Man køber en bunke spærtræ og saver stykkerne til. Derefter rejses først det ene spærhovede og fastholdes, derefter det andet. Til sidst saves ud for hanebånd og montering. Nu har vi 45 graders taghældning så det med at rejse spærrene var ikke noget problem, har man 60 graders taghældning bliver nok lidt mere besværligt.

Citat fra kim-oval56

er spær med skunkstolper ikke stærkere end hanebåndspær ????

Jo, som udgangspunkt er det som helhed en mere stabil konstruktion. Men den fylder også mere!

Citat fra kim-oval56

hva siger du til at jeg montere hanebånd er det meningsløst ????

Nej, det er vel ikke meningsløst. Men det vil ikke være nok til at erstatte dine skunkstolper (som spærrene jo bæres af via remmen ovenpå). Desuden vil hanebåndet (uden skunkstolper) flytte kræfter fra midten af huset til dine ydervægge. Og det bør undersøges om det er godt for huset.

Citat fra kim-oval56

jo jeg har en bærene mur tværs igennem huset.

Du skal være opmærksom på at den nok er godt belastet, og vil blive yderligere belastet af ny last (egenvægte og nyttelast) fra din 1.sal.

Citat fra kim-oval56

jeg havde tænkt på at flytte tre skunkstolper længere ud for at giver mere plads i det ene værelse deroppe

Det skal du passe på med. Det vil gøre at dit spærhovede over remmen på skunkstolper vil blive for slapt.

Alt i alt bør du få lavet en beregning af hele din tagkonstruktion (og det som bærer den) for at finde ud af hvor meget den skal forstærkes og hvordan det gøres på bedste måde.
Mit bedste råd er at inviterer en rådgiver ud for at kikke på det og forklare ham hvad du ønsker. Så kan han hurtigt fortælle hvad der skal til, og efterfølgende lave de beregninger som kræves.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis