Gipsloft - afslutning mod væg

Hej,

Er igang med at lave en tilbygning med loft til kip - indvendigt loft er 2*gips. Jeg vil gerne undgå skyggelister pga. de skæve vinkler ved fod/kip, og er derfor på udkig efter alternativer.
Jeg har hørt om skygge-grøfter/kant og det lyder som en flot løsning - men er der nogen der har en pointer til en god beskrivelse af hvordan den laves (og dimensioneres) så den bliver rigtig flot.
Hvis der er andre forslag til afslutninger, så vil jeg også meget gerne høre om det.

På forhånd tusind tak for hjælpen.

Hans
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Husk endelig at montere gibs pladerne i den ene side først ! gerne efter en kridtsnor eller murersnor.

Ellers vil du få en afslutning i kippen som er næsten umulig at rette op på når skaden først er sket.

Go arbejdslyst
Kender ikke lige princippet med "skygge-grøfter/kant" som du nævner, så vil blot lige nævne alternativerne til de almindelige skyggelister:

- i kip kan du bruge en retvinklet fejeliste (trekantliste), som kan monteres på de fleste taghældninger.

- ved rem (i overgang mellem væg og skråloft), kan du bruge kvartstaf i de fleste situationer ... den er meget nem at arbejde med, hvis du vælger plastiktypen, og kan også bruges i kip, hvis du vil have konsistens i udførelsen.

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for jeres svar og input.

Goldchild: Jeg er ikke sikker på at jeg forstår hvad du mener. Selvfølgelig er jeg godt opmærksom på at pladerne skal sættes op lige og i vinkel (har prøvet en skæv start-plade, som forplantede sig til hele loftet). Hvad mener du nøjagtigt med at montere gipspladerne i den ene side først ?

Svenkarlsen: Gode input. Jeg tror ikke at jeg kan se ideen/det nemme ved kvartstaf listen ved remmen. Skal lofts-pladerne ikke tilpasses helt ufatteligt godt, for at matche nøjagtigt til kvartstaf listens top/vandrette side ?
hej Zenith
har lige gået på et projekt hvor vi har renoveret en etageejendom's tag til lejlighed. Har har vi naturligvis haft mange af de samme udfordringer. Vores løsning var at lave gipsplade samlingerne så præcise at du kan nøjes med at lave en fuge mellem pladerne. Det er et stort arbejde og kræver megen præcision at skære pladerne så de passer præcist om hanebånd, kip osv. Men absolut ikke umuligt. Øvelse gør som bekendt mester.

Det er korrekt at man normalt starter alle andre steder end ved yder kanten når man sætter gipsplader op. Primært for at sikre at man "kun" skal tilpasse kantpladerne. Vi valgte f.eks. at starte omkring hanebåndene og derefter arbejde os op- og nedadgående retning.
Jeg må nok holde mig til at sætte pladerne meget præcis op. Personligt hader jeg lister. pga de gemmer diverse afslutninger. Jeg har lavet huset om og på 1 sal er vi gået op til kip og med synlige hanebånd. Har faktisk kun brugt spartelmasse og 2 tuber acrylfygemasse.
Det er pænere uden lister.
Mvh Hans B
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Kvartstaffen bruger jeg hvor væggen i underliggende rum/værelse er for ujævn til at få et snorlige fuge mellem skråvæg og lodret væg, - er den lodrette væg ret og lige, så bør man naturligvis tilstræbe en nøjagtig samling, som andre også nævner.

Jeg bruger kvartsatffen på den måde, at jeg laver så nøjagtigt et stød mellem de to vægge som muligt, og så klæber jeg kvartstaffen på til sidst (bruger den letteste af de klæbere der fås til fugepistoll og sætter 5cm klæber per 10cm). Jeg lader så kvartstaffen "tegne den lige fuge", og når klæberen er helt tør, så fuger jeg til fra oven og neden med almindelig acryl.

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
Sven, vil det sige at du bruger kvartstaffen som en form for afstøbning ? forstår ikke helt dit inlæg.

Sætter du listen op, eller bruger du den udelukkende som indikator for hvor der skal spartles ?

Er meget nysgerig da jeg selv har haft en del bøvl med skæve vægge der skal mødes i kippen smile
Jeg lader kvartstaffen blive siddende.

Jeg monterer kvartstaffen med montagelim (acrylfugemasse er ikke stærk nok til at man kan fixere den), og lader den (kvartstaffen) være en lige "streg" mellem loft og væg, og når montagelimen er tør, så fuger jeg den luft der er omkring listen med acrylfuge.

Det bliver IKKE en perfekt overgang á la "maskinbyggeri", men fungerer fint i gamle huse og lejligheder, hvor der er lidt "antikpræg" i forvejen.

Du kan måske tænke på løsningen som en slags "ministuk" - øjet er jo nogle gange nemt at narre, og når der er en pæn lige streg, så træder lidt ujævnheder i "stregens" nærmeste omgivelser tit i baggrunden (hvis man ikke lige står og nærlæser det hele ;-) )

Jeg fandt iøvrigt på løsningen engang da jeg skulle skjule nogle gamle ledninger og gasrør i en gammel lejlighed, og der ikke var mange penge at rutte med. Man ville gerne have stuk, men det var for dyrt ien bredde der kunne dække hvad det skulle dække. Så skar jeg en gipsplade op i 5-tommers strimler og monterede den skråt (ligesom stuk), gav det en plastikkvartstaf for oven og forneden, og glattede det hele med acryl da det havde sat sig ... de var glade, og jeg har brugt det en enkelt gang mere siden, og synes selv det ser ok ud.

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også