ledningsføring udenpå profilloft

hej

I mit værksted med loft til kip er jeg klar til at sætte profillofter op. Desværre har elektrikeren ikke været der endnu og lave kabler. Derfor påtænker jeg, at slå lofterne op nu og så må ledningerne til lys køre synligt udenpå loftet - det skulle der vel ikke være nogen problemer med? Selvfølgelig ikke så elegant, men det er trods alt bare et værksted.
Er det muligt for en elektriker at lave det på den måde? Bare sådan hans mundvige ikke hænger ned af når han ser at loftet er slået op...
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som elektriker vil jeg sige, at du skal altså vente... det andet bliver noget klamp.
Men som StenKrog så rigtigt siger, det bliver bedst hvis du venter.
Det er da rart at få en melding fra en elektriker, men det ville vel være endnu bedre hvis Steen Krogh ville fortælle hvorfor det bliver noget klamp? Er det bare faglig æstetik, eller er der noget fagligt/praktisk der gør en synlig installation dårligere end en skjult?

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
Jeg er såmænd også elektriker. Det er faglig æstetik, bortset fra at en skjult installation generelt er bedre beskyttet. Men til gengæld også sværere at ændre på senere.
Det bliver jo faktisk lavet sådan mange steder.
Annonce
Nu ved jeg jo ikke, hvor stort dit værksted er - men har du overvejet at montere stål-kabelbakker i loftet? Så er det let og bekvemt at trække strøm ned til f.x. et arbejdsbord.

Overvej lige at montere et par bjælker på spærene, så du har noget at hænge f.x. cykler op i. Eller har brug for en talje.

Mvh.

Jan R.
Hej.

Jeg er af den overbevisning at alt der kan skjules, skal skjules!! Det giver en bedre mekanisk beskyttelse af selve installationen og efter min smag er ledning/ kabler/ rør oa. ikke noget der skal ses. Personligt vil jeg gøre et stort arbejde for at gemme kabler i en installtion.
Men det skal være op til dig selv. Det er fuldt ud lovligt, og ikke det store problem for en dygtig elektriker at lave et flot kabelarbejde.

Husk, som Jan skriver, at få spændt noget gods fast over loftet til tungere arbejde.

God fornøjelse med arbejdet.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
hvad med at du trækker rørene , sætter dem godt fast og så kommer elektrikeren, og trækker ledninger i ,
Att: RØRsmed.

Det mås man ikke!! Emnet har været oppe før, og det er heller ikke lovligt selvom man aftaler det med elektrikeren!!

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
nå for søren , det var jeg ikke klar over,(altså at det var ulovligt)
vil prøve at finde tråden i har haft det oppe i.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis