ledningsføring udenpå profilloft

hej

I mit værksted med loft til kip er jeg klar til at sætte profillofter op. Desværre har elektrikeren ikke været der endnu og lave kabler. Derfor påtænker jeg, at slå lofterne op nu og så må ledningerne til lys køre synligt udenpå loftet - det skulle der vel ikke være nogen problemer med? Selvfølgelig ikke så elegant, men det er trods alt bare et værksted.
Er det muligt for en elektriker at lave det på den måde? Bare sådan hans mundvige ikke hænger ned af når han ser at loftet er slået op...
hej I mit værksted med loft til kip er jeg klar... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
har nu ledt i tidligere tråde kan ikke finde nogen hvor lovligheden bliver draget i tvivl. kan heller ikke finde nogen steder på nettet hvor der står det er ulovligt, jeg er klar over man ikke selv må trække ledninger, men er du sikker på at det også gælder for rørene.
jeg kender da typehusfirmaere der støber dem ind i deres elementer uden brug af elinstalatør.
men jeg kan da tage fejl.
Jeg er ikke lige klar over hvordan de har klaret den med elementerne. Men en installatør må ikke godkende arbejde der ikke er udført af ham selv eller folk der er ansatte under ham!

Der har ikke været oprettet en tråd direkte ifm. elarbejde. Men der har været mange indput om det sammen med andre tråde. Jeg kan huske der var en med noget nyt el i køkken bla. Vi har en installatør der nogle gange ærer dette forum med gyldne citater fra stærkstrømsbekendtgørelsen. Han hedder Steinaa og du kunne mulilgvis få noget ud af ham hvis du sender en PM.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Jamen så lad gå da

Det er dog ikke stærkstrømsbekendtgørelsen vi skal have fat på her, men instedet installatørloven (findes på www.sik.dk). Heri står der, som Næstformanden siger, at en installatør IKKE må godkende arbejde der er udført af andre end sine ansatte og installatøren selv.

Mht. dette eksempel med rørføringen, så ser jeg ikke nogen problemer i at du selv opsætter rørene såfremt installatøren kan overskue hele føringsvejen og dermed sikre at de kabler han måtte fremføre ikke lider nogen form for overlast. Men hvis du vil være på den sikre side, så ring til din lokale installatør og spørg ham hvor meget han vil acceptere at du laver selv. Han vil sikkert være lykkelig for at du giver ham en hjælpende hånd da han sikkert har nok at se til...

Mht. de indstøbte rør i betonelementer o.lign. så er det igen en spørgsmål om installatøren vil lægge hovedet på blokken og acceptere dette som føringsvej. Her vil producenterne dokumentere hvilken type rør samt hvordan og hvorledes det er ilagt betonen og som sagt så må installatøren vælge at bruge skidtet eller lade være.
Sidder lige og tænker..... hvordan kan en elektriker så trække ledning i rør, som en anden elektriker (?) har udført for f.x. 50 år siden???? Her er han da om noget på bar bund!?

Har endnu ikke mødt en 'triker, der ikke var glad for at spare tiden på at trække rør. Og kender da efterhånden en del tømrere, der monterer disse i nybyggerier - så der findes åbenbart mange tolkninger af installatørloven ;-)

Mvh.

Jan R.
Og hvad med færdig elemetbyggerier hvor elementerne er født med rør. Følger elektrikeren så elemetet fra spæncom og videre frem.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Annonce
så man må som jeg læser det gerne trække rørene selv ,
det undrede mig hvis ikke man måtte.confused
og selvfølgelig skal det være efter aftale med instalatøren
Steinaa har nu tidligere belært bl.a. undertegnede om at rørene betragtes som en del af den faste installation og derfor ikke må opsættes af folk, der ikke er ansat af en elinstallatør (men der er vist ingen krav til den ansattes kvalifikationer). Mon ikke dette stadig er gældende? Jeg var i øvrigt lige så overrasket over denne regel som RØRsmed.

Torben
Torben: De rør vi snakkede om i tidernes morgen var vist til indmuring og det var derfor efterfølgende ikke muligt for installatøren at kontrollere rørernes beskaffenhed

Jan R: Ja, der findes mange tolkninger af stærkstrømsbekendtgørelsen ligesåvel som der findes mange tolkninger af færdselsloven...
Jeg ved udemærket godt at det er utopi, men da jeg underviser i bekendtgørelsen, kan jeg kun referere hvad den siger. Uvidenhed til loven fratager ikke fra ansvar... bla. bla. bla.

Det korte af det lange er at der som skrevet står at installatøren ikke må påtage sig ansvaret for arbejde udført af andre end hans ansatte og sig selv.

Ved en synlig installation ser jeg intet til hinder for at en installatør kan anvende de føringsveje som kunden selv har opsat.

Ved en skjult installation har installatøren ikke en kinamands chance for at gennemskue hvad der er udført og jeg mener derfor at han skal gå i en stor bue udenom.

Men dette kan som med så meget andet gradbøjes. Spørg din lokale installatør hvad han vælger at acceptere...
Tak til de autoriserede "kabelækvilibrister" - nu begynder det jo at lyde helt logisk hvad reglerne siger ... ;-)

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis