zink tagrender

hej lds'ere

Jeg er igang med at renovere mit hus, og i den forbindelse skal jeg have skifter tagrenderne. Jeg vil have zink tagrender op, men ved ik rigtig om det er bedst at få nogle der kan limes eller nogle der skal lodes?? Rent håndværksmæssigt hælder jeg mest til dem der skal loddes, men jeg dog ik helt afskrive dem der skal limes.
Et andet spørgsmål er - jeg har fundet nogle tagrender i rheinzink, er der nogen forskel på rheinzink og "alm" zink tagrender???

på forhånd tak

stefan

selvgjort er velgjortbiggrin .........sommetider
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ja se jeg har som vvser prøvet begge dele.

det med at lodde det kræver en del og det er absolut ikke nemt, og hvis jeg husker rigtigt så må du ikke selv gøre det..

det med at lime, ja det er forholdsvist nemt og så er det vist det, jeg syntes det bliver meget grimt og det er heller ikke lige så proff. som at lodde.

jeg limede hos min far, og jeg er ikke tilfreds med resultatet. du får lim ud alle steder og når det kommer ud hvor det ikke skal være, så limer det vildt godt og når det er der hvor det skal være, så hæfter det ikke så godt. og desuden giver det sig når det er at du arbejder vidre med næste længde.

hvorimod med lodning, når du har loddet og det sider, så bliver der sidenen. klart en fordel..

så ud fra min erfaring så lod.

M.V.H. Martin
Held og lykke med projektet
mnoergaard svarede:
ja se jeg har som vvser prøvet begge dele.

det med at lodde det kræver en del og det er absolut ikke nemt, og hvis jeg husker rigtigt så må du ikke selv gøre det..




Af hvilken grund må man ikke lodde selv? Det er da ikke 1. April i dag.

Mvh. Birger

Hvis øl er sundt, så må meget øl, være meget sundt. §;-)

www.baekhus.dk
ja det ved jeg ikke, men huske noget med at der var eller er en lov omkring det med at lodde tagrender selv.

jeg kan da undersøge det, hvis det skal være et problem..

M.V.H. Martin
Held og lykke med projektet
Hej.
Jeg er bankmand og har efter en kort instruktuion fra en smed selv loddet mine zinktagrender op. Det er ikke svært, kræver lidt øvelse, men rimeligt at gå til. Resultatet bliver flot.
at lodde dine tagrender er helt klart den bedste løsning.. den stærkeste samling.. det kræver selvfølgelig lidt mere.. special værktøj.. sørg for at have et overlæg på ca 30-40mm og at renderne ligger tæt sammen, ellers brænder du let hul.. sørg for at bolten er godt varm så tinnen kan løbe ind imellem zinken.. husk at have ekspantion stykke i renden, hvis den er over 10-12m og specielt hvis dn har gærringer..
regnzink er ok, men personligt fortrækker jeg wm-zink
Hej Schmidts,

Jeg er ret sikker på, at du har lavet dine tagrender nu. Hvad endte du med at gøre, lodde eller lime?

Der ligger mange gode videoer på nettet hvor man kan lære at lodde. Jeg vil dog anbefalde, at hvis man er helt ny i fagområdet lodning, at man anvender en loddebolt på strøm. Denne model kan jeg godt anbefalde - Express loddekolbe 409 El. 250w HRT- svare til normal 400w.

Ved at benytte en loddebolt på el, som amatør, slipper man for åben ild ved sin tagkonstruktion. Når man er igang med at lære at lodde, tænker man måske ikke på de omkringliggende konstruktioner også kan det blive en dårlig oplevelse hvis man har åben ild i sit værktøj.

Held og lykke med lodningen, sørg for at holde tagrenderne rene, så skal det nok blive godt. Måske ikke første gang, men så i løbet af dagen.


Med venlig hilsen Jesper Charles Djørup
Hej Jesper

jeg blev lige nysgerrig og måtte google den loddekolbe du anbefaler. Jeg kan se at der er mange butikker, der beskriver den med samme ord som dig.
Ud over at den er en hel del størrer end dem jeg plejer at bruge ;-) så undrer det mig såre, hvordan man får mere effekt ud, end man putter ind.

kan du forklare mig hvordan man får 250W til at svare til 400W?


Beklager at det bliver lidt o.t. men det er jo en oldgammel tråd Jesper tager op, så mon ikke det går ;-)

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Hej Jesper

jeg blev lige nysgerrig og måtte google den loddekolbe du anbefaler. Jeg kan se at der er mange butikker, der beskriver den med samme ord som dig.
Ud over at den er en hel del størrer end dem jeg plejer at bruge ;-) så undrer det mig såre, hvordan man får mere effekt ud, end man putter ind.

kan du forklare mig hvordan man får 250W til at svare til 400W?


Beklager at det bliver lidt o.t. men det er jo en oldgammel tråd Jesper tager op, så mon ikke det går ;-)

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Hej Jesper

jeg blev lige nysgerrig og måtte google den loddekolbe du anbefaler. Jeg kan se at der er mange butikker, der beskriver den med samme ord som dig.
Ud over at den er en hel del størrer end dem jeg plejer at bruge ;-) så undrer det mig såre, hvordan man får mere effekt ud, end man putter ind.

kan du forklare mig hvordan man får 250W til at svare til 400W?


Beklager at det bliver lidt o.t. men det er jo en oldgammel tråd Jesper tager op, så mon ikke det går ;-)

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis