zink tagrender

hej lds'ere

Jeg er igang med at renovere mit hus, og i den forbindelse skal jeg have skifter tagrenderne. Jeg vil have zink tagrender op, men ved ik rigtig om det er bedst at få nogle der kan limes eller nogle der skal lodes?? Rent håndværksmæssigt hælder jeg mest til dem der skal loddes, men jeg dog ik helt afskrive dem der skal limes.
Et andet spørgsmål er - jeg har fundet nogle tagrender i rheinzink, er der nogen forskel på rheinzink og "alm" zink tagrender???

på forhånd tak

stefan

selvgjort er velgjortbiggrin .........sommetider
hej lds'ere Jeg er igang med at renovere mit hus... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Speddy,

Helt korrekt, jeg har blot brugt teksten fra google på en vilkårlig netbutik (så er den nemmere at finde, hvis nogen havde brug for at lodde selv). Det er en super loddebolt. Det er det fordi, at du skal over 100 grader for at lave en god lodning. Når man taler varme er det muligt at opnå større effekt end man "putter" ind.
I og med, at loddebolten er af kobber har loddebolten evnen til at rumme mere varme (varmekapacitet). Så forsyningen er 250 W men over tid stiger temperaturen og loddebolten har varmekapacitet svarene til en forsyning på 400 W. Det handler altså om kobberets evne til at optage mere varme end loddebolten afgiver og derfor svarer det til 400 W (størrelsen på loddebolten).

Du er velkommen til selv at regne efter - varmekapacitet for kobber er c(CU)=0,39 x (J/(g x K)).

Men det kunne være lækkert at høre Schmidts om hans tagrender stadig er tætte efter små 8 år. Hvis han har limet renderne. Derfor kommentar til dette gamle indlæg.

For alle kan lave tagrender, spørgsmål er blot om de stadig er tætte efter 5 år. I og med, at det ikke er mere kompliceret at lodde, opfordrer jeg folk til at lodde fremfor at lime. Udelukkende på grund af holdbarheden ved lodning ctr. limning. Det rigtige værktøj er 80 % af resultatet når det gælder lodning.

Med venlig hilsen Jesper Charles Djørup
På min erhvervs bygning blev der sat plast tagrender op i 1984 De er limet og er stadig tætte.
Undtagen i den ende hvor en lastbil har påkørt hjørnet, og det kunne zink med lodninger sikkert heller ikke holde for. Jeg ved godt at tråden oprindelig handler om zink der henholdsvis loddes og limes.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik,

Det er altid dejligt at høre om godt håndværk, så mon ikke at det går.

Med venlig hilsen Jesper Charles Djørup
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis