Bygge om uden byggetilladelse ?

Davs

Nu bor vi i et kvarter hvor der ca. er 50 ens rækkehuse, har været på besøg hos en del, og kan se at de har fået lavet toilet i kælderen, eller sågar en hems over 4,5kvm, og når jeg spørger om de har husket at søge byggetilladelse, siger de: Nej det er vi ligeglade med, vi gider ikk alt det bøvl.

Så erd et jeg tænker: Jamen hvad kan der egentlig ske ved ikk at søge byggetilladelse ? Vi har planer om kun at bo her i 5-6 år, inden vi vil bygge vores eget, og ønsker ikk de store problemer ved salg.

Vi kan endda konstarerer at et rækkehus som er tilsalg pt. har bad i kælderen (er vel badeværelse, dog uden lokum) hvor vi ved at der ikk var søgt byggetilladelse i sin tid, dog figurerer det som baderum i salgsopstillingen ?)

Trodsalt koster en byggetilladelse 2000,-
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nemere at få tilgivelse end tilladelsesmile
Jeg ved såmænd heller ikke om det gør den store skade at bygge lidt om på huset uden byggetilladelse, men hvis det du er nysgerrig efter er, hvilke negative konsekvenser det kan få, så er det vel væsentligst forsikringen der kan give bøvl, hvis man f.eks. skal have dækket en skade i et badeværelse der ikke er godkendt? (men der skal nok en emsig forsikringsmand til for at opdage det, hvis det ellers er udført grundlæggende korrekt).

Måske kunne det også give problemer, hvis man har en ikke-godkendt hems hvor der opstår brand som f.eks. går videre til naboen i et rækkehuskvarter?

Bor man i et større hus, så kan det have betydning for vurderingen (det havde det ihvertfald tidligere - ved ikke om det stadig gælder?) - f.eks. om der er flere bad/toiletter/køkkener.

Jeg synes problemet er interessant, så jeg håber der er nogenmed viden om emnet der gider skrive et par ord ....

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
Byggetilladelse eller ej...

Der er mange ting man gerne må bygge om på uden der skal en byggetilladelse til. Men begynder man at udvide beboelses arealet skal der en tilladelse til. Hvad angår bad tror jeg også der skal, men er ikke sikker.
En hems har ikke nødvendigvis det areal der er i gulvflade, her tæller kun en del med der er men en "loftshøjde" på en vis højde. Så hense er ofte ikke så store som de kan syntes.

Check med kommunens tekniske forvaltning om hvad der sk tilladelse til og hvad ikke.

Det er ikke de 2000,- du siger en tilladelse koster der betyder det store.... Det koster langt mere at lave diverse om og tilbygninger.... Specielt med hensyn til etablering af en bad i kælderen osv.

MVH Njord
Det med badeværelset tror jeg nu er en af de vigtige. Det kræver jo autorisation at lave vandinstallationer for brugsvand, og der skal udfyldes "vandpapirer" der skal til kommunen. I nogle tilfælde skal man jo også have fat i kloaken - det kræver jo også autorisation.

Med et ekstra badeværelse tillægges huset ekstra værdi og det kan kommunen få lidt ekstra ejendomsskat på.

Det med hems - hvis man bor i rækkehus, kan det ved nogle byggerier være loftet over den øverste etage mod loftet, der er den brandmæssige adskillelse mellem boligerne. Så kan man ikke bare lige fjerne loftet uden det kan påvirke naboer. Som oftest er det dog, efter min opfattelse, dog lavet sådan at de er lodrette brandmæssige adskillelser mellem boligenhederne - også på loftet. Når dette er tilfældet så er det brandmæssige problem ikke så stort, for såvidt angår brandspredning.

Jeg har kendskab til mindst et tilfælde hvor nogle rækkehusejere havde inddraget et hanebåndsloft til opholdsrum uden vinduer. Der var således 3 etager.

Ved et uheld opstod der brand i stureplan, og som det nu er fysisk betinget, steg røgen op til loftet og én person mistede livet. En røgalarm kunne ikke have hjulpet ret meget, da personen ikke ville have kunnet komme ud alligevel - der manglede jo et vindue.

Tilgivelse er nemmere end tilladelse ?!?!

Hvis man sælger et hus som ikke er lovligt ændret, hæfter man som tidligere ejer - og lovliggørelse af ombygningen kan kræves lavet på sælgers regning.

Den gang jeg var i en kommunal byggeforvaltning så jeg mange udestuer som blev pillet ned, carporte og skure som blev fjerne eller gjort kortere. Selvfølgelig også mange sager med wc/bad som lige skulle have papirene i orden da huset skulle sælges.

Det skal virkelig være af mindre betydning før der ses gennem fingrene med "ulovlige" ombygninger.

Mvh.

René

Annonce
Har tekniskforvaltning på ens kommune en brochuere om præcis hvad der kræver tilladelse og hvad der ikk gør???
-> BRANDMANDEN

Er der det store problem hvis ALT bliver lavet efter forskrifterne, ??

desuden kan man kalde et rum med spa, for et WC/TOILET ??
BRANDMANDEN

LÆS lige dette:

[URL="http://www.lav-det-selv.dk/forum/"][/URL]Skal du have byggetilladelse?

I hus

Bor du i hus, skal du ikke have byggetilladelse til nyt badeværelse, medmindre det omfatter en udvidelse af det beboede areal, enten ved inddragelse af loftrum eller tilbygning. Det er dog lovpligtigt, at du opfylder alle kravene i bygningsreglementet og de tilhørende bilag. Selvom du ikke skal søge byggetilladelse, er det altid en god idé at få en snak med teknisk forvaltning i kommunen, hvis du er i tvivl. De vil også kunne hjælpe med materiale og henvisninger.

kilde: http://www.bolius.dk/viden/fakta/love-og-regler/om-og-nybygning/love-og-regler-om-badeverelser/
[URL="http://www.lav-det-selv.dk/forum/"][/URL]
ebst.dk gå ind under byggeri.

Her finder i både bygningsreglement og anden nyttig information.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis