Bygge om uden byggetilladelse ?

Davs

Nu bor vi i et kvarter hvor der ca. er 50 ens rækkehuse, har været på besøg hos en del, og kan se at de har fået lavet toilet i kælderen, eller sågar en hems over 4,5kvm, og når jeg spørger om de har husket at søge byggetilladelse, siger de: Nej det er vi ligeglade med, vi gider ikk alt det bøvl.

Så erd et jeg tænker: Jamen hvad kan der egentlig ske ved ikk at søge byggetilladelse ? Vi har planer om kun at bo her i 5-6 år, inden vi vil bygge vores eget, og ønsker ikk de store problemer ved salg.

Vi kan endda konstarerer at et rækkehus som er tilsalg pt. har bad i kælderen (er vel badeværelse, dog uden lokum) hvor vi ved at der ikk var søgt byggetilladelse i sin tid, dog figurerer det som baderum i salgsopstillingen ?)

Trodsalt koster en byggetilladelse 2000,-
Davs Nu bor vi i et kvarter hvor der ca. er 50... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra StenKrog

BRANDMANDEN
Skal du have byggetilladelse?
I hus
Bor du i hus, skal du ikke have byggetilladelse til nyt badeværelse, medmindre det omfatter en udvidelse af det beboede areal, enten ved inddragelse af loftrum eller tilbygning. Det er dog lovpligtigt, at du opfylder alle kravene i bygningsreglementet og de tilhørende bilag. Selvom du ikke skal søge byggetilladelse, er det altid en god idé at få en snak med teknisk forvaltning i kommunen, hvis du er i tvivl. De vil også kunne hjælpe med materiale og henvisninger.
[URL="http://www.bolius.dk/viden/fakta/love-og-regler/om-og-nybygning/love-og-regler-om-badeverelser/"][/URL]


Jeg har da ikke sagt at du skal have tilladelse til det med badeværelset, jeg har blot nævnt at du skal have installationerne udført af autoriseret installatør og at de dermed skal udføres i overensstemmelse med reglerne.

Det kan man af praktiske årsager ligeså godt anmelde projektet til kommunes bygningsmyndighed, så får man nemlig samtidig ajourført oplysningerne i BBR.

Og ja - der er ej heller krav om at ændringer af eksisterende installationer skal anmeldes til kommunen.

Men bygningsreglementet giver:

1.7.1: Følgende byggearbejder kan ske uden byggetilladelse og uden anmeldelse:

[LIST]
[*]ombygning og andre forandringer i bygninger, hvis der ikke sker udvidelse af arealet eller en væsentlig anvendelsesændring. [/LIST]Så det vil under alle omstændigheder være en god ide at kontakte kommunen og få bekræftet at det projekt man har gang i ikke betragtes som en væsentlig anvendelsesændring, det vil altid være en konkret vurdering.

Mit hovedbudskab var egentlig: Få papirene iorden, det er meget mere besværligt og tillige omkostningsfuldt, at skulle hyre en VVS-er til at berigtige at en installation er udført efter bestemmelserne, særligt hvis det er lavet for 10 år siden og af en helt anden installatør.

Mvh.

René

-> René

Jeg kan KUN give dig ret, i at have papirerne iorden fra start af. Jeg prøver at ringe ned på kommunen på tirsdag, tror det giver lidt mere.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis