Samling af udveksling

Hej,
Er ved at skulle til at lave udveksling for min trappe til 1. sal i mit bjælkelag. Bjælkelaget er bestående af gamle (fra ca. 1900) træ bjælker ca. 15x18 cm.

Operationen skal foretages således at det stykke der skæres væk i bjælken der udveksles i skal bruges til selve udvekslingen (altså det stykke på tværs). Det skulle gerne samles så at indgrebet bliver så naturligt som muligt da samlinger blver synlige (bjælkerne er frithængende).

Oprindeligt, under projektering, tænkte jeg at det tapper "bare" vi lige sammen igen. Men nu da jeg skulle til at sætte (sav)tænderne i var jeg lige nød til at gennemtænke det igen.

Ingen af de tre bjælker (hverken den der udveksles i, eller de to sideløbende) kan flyttes eller løftes. Og det gør det jo naturligt svært at få tværstykket sat i igen.

Kender noget en snedig tap samling som muliggør at tværstykket "kan falde på plads", og samtig holder den udvekslede bjælkestump til tværstykket ??

Jeg har været mine gamle tømmer mapper igennem, men uden umiddelbart held.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med et stemmeplads i toppen af bjælkerne til et stålbeslag. Det må du så sjerse op så det passer. Eller måske tilpasse udvekslingen mellem de to eksisterende bjælker og bore mega dyvler ind fra begge sider i de fulde bjælker. Eller tilsvarende et par lange kraftige skruer du så skjuler under en prop.

Bare et par tanker...

MVH Njord
Uuhhh, det kan jeg godt, men det bliver meget besværligt....
Udvekslingen laves med trempelblad (har ikke kigget i mine tømrermapper) i begge ender, og den del du skal ha' båret oppe laves også med trempelblad.
Det i sig selv kan ikke fås på plads. Du er nok nødt til at lave en "fransk lås" på den sidste del af det stykke der skal veksles ud for. Så vidt jeg husker, så svarer vandringen i den franske lås til længden på trempelbladet. Der skal nok laves lidt større vandring i låsen for at få det til at gå op.

Men det er jo ikke nemt at lave, måske endda umuligt. Kan det overhovedet ikke give sig bare lidt?

Carsten.
Nej, det kan ikke give sig. Som det er nu er det slået forskalling op under bjælkerne (puds på stråwink og på det hænger et nedhængt loft over vores køkken. Lofter i køkkenet skal senere fjernes, men ikke nu!

Det med den franske lås på udvekslingsstumpen er jeg ikke meget for. Det får jeg aldrig til at passe ordentligt! Det er jo en "one shot only" operation.

Måske skulle man lave udsparingen for trempel samlinger i sidebjælkerne 1/4*d for bredde så man kan skubbe udvekslingen ind på plads fra enden af. Og efterfølgende luse ud i sidebjælker.
Jeg kom til at tænke på, hvor meget af konstruktionen bliver synlig?

Kunne man tænke sig at lave en løs tap i den bjælke, der skal veksles ud for.
En tap der kunne skydes ind i udvekslingsbjælken, når denne var monteret.
Den kunne evt ligge af på udvekslingen som i en trempelsamling.
Der skulle så stemmes ud fra oven, således at samlingen ikke er synlig fra undersiden. Den løse tap kunne efter indskyden i udveksling fastgøres som en normal tapsamling, men blot med flere dyvler. I det bagerste stykke som bliver hult kunne man slå en kile i som til en fransk lås.

Nå, blot en ide, ikke sikkert det kan bruges, det skal jo også kunne holde.

Carsten.
Citat fra Carsten Weye

Jeg kom til at tænke på, hvor meget af konstruktionen bliver synlig?

Den ene sidebjælke bliver lige netop skjult i en gipsvæg der går til kip. Resten er synligt nedefra og fra oven!
I køkkenet i stue etagen bliver der "loft til kip" med en repose hvor trappen kommer op nede fra køkkenet. Man kan så altså stå og kikke på de fritliggende bjælker over køkkenet både nedefra og fra respose på 1.sal.

Citat fra Carsten Weye

Kunne man tænke sig at lave en løs tap i den bjælke, der skal veksles ud for.
En tap der kunne skydes ind i udvekslingsbjælken, når denne var monteret.
Den kunne evt ligge af på udvekslingen som i en trempelsamling.
Der skulle så stemmes ud fra oven, således at samlingen ikke er synlig fra undersiden. Den løse tap kunne efter indskyden i udveksling fastgøres som en normal tapsamling, men blot med flere dyvler. I det bagerste stykke som bliver hult kunne man slå en kile i som til en fransk lås.

Wow - den er jeg ikke helt med på??
Annonce
Okay, glem hvad jeg sagde om at stemme ned i ovenfra, jeg troede ikke de var synlige hele vejen rundt.

Jeg har vedhæftet en lille skitse af det jeg tænkte mig, men med lidt modifikationer. Det er klart, at det skal laves, så det kan holde.

Nu tænker jeg mig istedet, at den løse tap skydes hele vejen igennem udvekslingen. Det kan evt. laves med et stykke stål i stedet, så skal der bare laves en lus, som dækker hullet på forsiden af udvekslingen.

Carsten.
Jamen, det er jo genialt i al sin enkelhed

Det havde jeg slet ikke tænkt på, det giver klart den bedste og næmmeste løsning. Selvfølgelig kan man så se udlusningen på "forsiden" af udvekslingen, men bruger jeg noget af fraskæringerne til at luse ud med bliver det nok ikke at se efter et stykke tid.

Tak skal du have
Se nu til at du ikke i din iver får svækket tværsnittet i bjælkerne på den forkerte led. Når man ser min skitse, vil man umiddelbart mene, at jeg fjerner for meget af udvekslingsbjælken. Man skal holde sig for øje, at det kun er en skitse, og ikke tænkt som noget andet.

Jeg har læst andet steds, at du er både tømrer og ingeniør, så der skulle jo ikke være grund til nogen bekymring.

Carsten.
Det statiske skal jeg nok tage mig af - bare rolig

Din skitse viser princippet, størrelser m.m. sørger jeg for!

Idet bjælker er frithængende er der jo ikke anden last på dem end deres egenvægt samt hvad konen nu hænger i dem.
Kun den sidebjælke der er i væggen er belastet og den ligger direkte ovenpå en tværgående skillevæk i stue etage.
Teoretisk skal udvekslingsstumpen kunne optage noget træk, men den last kan jeg nok få placeret på de sideliggende bjælker.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis