lægning af herregårds sten igen..

Syntes alle indlæg kommer til at handle om prisen, så prøver en ny her, ANG LÆGNING biggrin

Jeg har en ide om at lægge 190 m2 herregårdssten selv..
(110 m2 indkørsel/80 m2 terasse)

Jeg kan forstå at stabil gruset helst skal være så jævnt som muligt, og så derpå ca 3-4 cm sand..

Men hva hvis det variere fra 1 cm til 5 cm sand, vil stene så synke mere der hvor der er mere sand,

Hvordan er stabil grus at rette af... gør jeg også det med en retholt og nogle vandrør...

tip modtages gerne...!!

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
nej om der lige ligger 5 cm. sand oven på stabil gruset i stedet for 4 betyder ingen ting....

du ligger først dit stabil grus og så afrettersandet...

DU KAN IKKE TRÆKKE AF I STABIL GRUS!!!!!


husk at brug en pladevibrator både til stabilgruset og afretningssandet

og til slut flisernesmile
Et godt råd, når du skal klargøre især indkørslen: Lej en god, tung pladevibrator - evt. suppleret med en jordloppe. Det er så ærgerligt at opdage kørespor efter kort tid fordi man bruge en for lille vibrator... sad

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Jeg er med på det med vibraering, efter hvert lag.

Det jeg var usikker på var selve stabilgrusets nøjagtighed.
Men afretning af stabil grus, forgår så bare med rive og skovl, til man har et nogen lunde jævnt lag.

Tak for det.. så tør jeg godt gå i gang.

Ang. pladevibrator, Hvor tung snakker vi.. har nemlig mulighed for at låne en 100 kg, over en længere periode, ganske gratis...!

Men så kan jeg vil bare vibraere lidt mindre lag afgangen...

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
Dengang jeg gjorde lidt i fliselægning, plejede vi at være to til at køre stabilgrus på og havde så en til at gå med vibratoren/jævne det, vi kørte på. På den måde kommer man over det flere gange i mindre lag, hvilket pakker det bedre.
Med hjælpesnore i kanterne og et rimeligt øjemål kan man faktisk lave en meget jævn flade til afretningsgruset. Husk at få grus med ler i!
En 100 kg vibrator er fin - en 80'er også ok.

Hvis du kan samle to kammerater et par weekender til at hjælpe, så er du rigtigt godt kørende.

Husk, når du/I lægger stenene, at kun én skal lægge dem. Alle lægger sten lidt forskelligt, hvilket kan give skævheder og forskydninger.

Mvh.

Jan R.
Hvor meget stabilgrus vil i anbefale til en terrasse. Er det nok med 15 cm stabil og så 3-5 cm afretningsgrus bagefter? De pladevibratorer man kan leje i silvan mv til omkring 80-100 kg kan vel godt pakke et lag stabil på 15 cm fint nok? Mener jeg læste i et gør det selv blad at man ikke skal vibrerer afretningslaget men kun stabillaget og stenene efter de er lagt?
Annonce
om der skal stabil grus på din terrasse og hvor meget du skal have i indkørslen, afhænger af din jord bund... hvis der er meget ler hvor du bor skal du have en stor tykkelse på bærelaget... hvis du bor på alm. dansk muld skal en terrasse nå op jeg mener det er 30 cm.
og sandet jord... næsten ingen ting...

fordi det er sådan, er fordi fx ler har meget små patikler... derfor kan vandet ikke særlig godt løbe igennem... i stedet bliver ler mere en grød... derfor skal der laves et godt bærelag...

anlægsgartnere der er medlem af DAG. har nogle normer de skal følge... FX. bærelag og flise tykkelse...

hvis du sender din mail til [email protected] kan jeg sende de normer... så kan du jo lige tjekke om alt er i ordenbiggrin
det er 2 A4 sider (kun dem der omtaler bærelag ved belægning)rolleyes
hov, lige et tillægs spørgsmål...

Skal jeg vibarer mit 4 cm afretnings lag, inden jeg "trækker" det af, med en rethold...?

Mine sider: Tømrer Fredericia & Festsange
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis