Gulvvarme på 1. sal ? (Henv. til VVS´ere)

Davs
Jeg skal have lavet 3 gulvvarme kredse på 1. sal, Mit UNIT (Akva Vita VX2000) sidder i kælderen.

Mit spørgsmål er så:
Skal fremløb+retur føres op til 1. sal, og deles ud heroppe?? eller skal jeg køre alle strengene helt ned i kælderen ? Hvad gør i normalt ?

Desuden kan min pumpe klare mosten til 6 kredse ??

Det skal siges at jeg også skal have lavet 3 kredse i stue etagen senere hen. (Uniten sidder lige under)
Når alt er færdig er der KUN gulvvarme og INGEN radiatorer, så regner med kun at bruge pumpen i unit´en.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej med dig.

jeg vil anbefale dig at føre en frem og en retur til første sal og sætte en Pumpeshunt op. med fordeling til de 3 kredse.

Håber det gav dig lidt svar på dit spørgsmål.

Hilsen Martin

M.V.H. Martin
Held og lykke med projektet
lige en lille ting mere,
PUMPEN, ja det vide ikke om den kan trække det hele, du må undersøge det, det står nok i brugsforviringen eller på nettet.

hvis det er en shunt der er bygget til 3 kredse så kan du godt være heldig at den kan køre med 6 stk.
men undersøg det først..
men vil stadig anbefale dig at have en shunt på hvær etage.

M.V.H. Martin
Held og lykke med projektet
Hej mnoergaard.

Lige et hurtigt spørgsmål :

Er der store og små pumper ?
Eller er en pumpe en pumpe og hvis én ikke er nok, så køber men én mere ?

Skal have købt et shunte-system til 6 kedse gulvvarme.
Har også 1. sal ( 1 kreds - resten radioator )

Er tømrer, så aner ikke en kæft om den side af sagen...

Mvh Jesper
Tømrer

Der står intet om det i brugsforvirringen til min VX 2000, indirekte anlæg. Der står bare at det er forberedt for gulvvarme.


Citat fra mnoergaard

lige en lille ting mere,
PUMPEN, ja det vide ikke om den kan trække det hele, du må undersøge det, det står nok i brugsforviringen eller på nettet.

hvis det er en shunt der er bygget til 3 kredse så kan du godt være heldig at den kan køre med 6 stk.
men undersøg det først..
men vil stadig anbefale dig at have en shunt på hvær etage.
jesper.

hvis jeg var dig, så ville jeg tage fat i Wirsbo de kommer med en total beskrivelse omkring hvad du skla bruge.
men ellers kan du finde lidt forskelligt på denne siden
http://www.vvskoeb.dk/Default.aspx?tabid=7060&categoryid=8a413f79-e8c7-494a-9c52-34302c6a7cc0

Stenkrog.
prøv at beskrive lidt mere om dit anlæg, hvad mener du med VX2000 er det en unit.? eller?

som jeg har skrevet før, så ville jeg aldrig bruge direkte fjernvarme på gulvvarme, og helst heller ikke på alm radiatore.

M.V.H. Martin
Held og lykke med projektet
Annonce
Davs igen

Beklager min mangelfulde forklaring.

Min unit er indirekte fjv. navnet er Redan Akva-Vita VX2000. Kan kun se i brugsforvirringen at den kan bruges til gulvvarme også. Der sidder en selvregulerende grundfos 15/40 pumpe i den.


Citat fra mnoergaard

jesper.

hvis jeg var dig, så ville jeg tage fat i Wirsbo de kommer med en total beskrivelse omkring hvad du skla bruge.
men ellers kan du finde lidt forskelligt på denne siden
http://www.vvskoeb.dk/Default.aspx?tabid=7060&categoryid=8a413f79-e8c7-494a-9c52-34302c6a7cc0

Stenkrog.
prøv at beskrive lidt mere om dit anlæg, hvad mener du med VX2000 er det en unit.? eller?

som jeg har skrevet før, så ville jeg aldrig bruge direkte fjernvarme på gulvvarme, og helst heller ikke på alm radiatore.
det vil sige at du har en centralvarme del..

hvis det kun er 1 kreds du skal lave er det ikke så slemt, men hvis du skal lave flere, så vil en shunt være at fortrække, da gulvarme fremløb "kun" er 30-35 grader. hvir i mod radiatore er den nok 50 normalt.
det er der så er ved en shunt er at den "genbruger" vandet som har været i gennem gulvet.
det er lidt svært at forklare på skrift, men shunten går ind og reguler hvor meget "nyt" vand der skal i gulvvarme anlæget.

M.V.H. Martin
Held og lykke med projektet
Citat fra mnoergaard

det vil sige at du har en centralvarme del..

hvis det kun er 1 kreds du skal lave er det ikke så slemt, men hvis du skal lave flere, så vil en shunt være at fortrække, da gulvarme fremløb "kun" er 30-35 grader. hvir i mod radiatore er den nok 50 normalt.
det er der så er ved en shunt er at den "genbruger" vandet som har været i gennem gulvet.
det er lidt svært at forklare på skrift, men shunten går ind og reguler hvor meget "nyt" vand der skal i gulvvarme anlæget.


hmm okay. Planen er KUN at have gulvvarme. ca. 6 kredse. Men ved ikk hvor den store forskel er på det inbyggede i min VX200 ift. en selvstændig shunt.
hvis du skal have 6 kredse, så er jeg ikke sikker på at din unit kan klarre det, men prøv nettet, går på radans hjemmeside, etc skriv til dem og sig du skal have 6 kredse.
ved ikke om det er i flere etager? men hvad jeg har oplevet, så er en shunt på være etage en fordel, godt nok koster det også en for får penge, men indreguleringen er langt bedre og jeg set fordelene til en på være etage langt større end prisen.

M.V.H. Martin
Held og lykke med projektet
Citat fra mnoergaard

det vil sige at du har en centralvarme del..

hvis det kun er 1 kreds du skal lave er det ikke så slemt, men hvis du skal lave flere, så vil en shunt være at fortrække, da gulvarme fremløb "kun" er 30-35 grader. hvir i mod radiatore er den nok 50 normalt.
det er der så er ved en shunt er at den "genbruger" vandet som har været i gennem gulvet.
det er lidt svært at forklare på skrift, men shunten går ind og reguler hvor meget "nyt" vand der skal i gulvvarme anlæget.


Planen er at have unit´en hvor det kommer 3 kredse udaf, også videre fra unit´en går fremløb/retur til 1 sal, hvor der sidder en selvstændig shuntgruppe med pumpe og 3 kredse.

Mit spørgsmål henvender sig om det er ok, men det er nok lidt svært da ikk mange kender min unit.

Kan man ikke bare få en shuntgruppe uden pumpe, hvor jeg så kan bruge lav-energi-pumpen i unit´en. ?
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis