Hvilket el-værktøj?

Hej.
Jeg skal sætte nye fodpaneler/gerigter op over hele huset (har kompressor/sømpistol), bygge et garderobestativ,
hvor jeg selv skal lave fjer/not og endelig lave trappegitre enten med fjer/not eller dyvler.
Håber I kan hjælpe mig med, hvilket el-værktøj jeg skal købe?
Ikke så meget priser/mærker, men mere hvilket, der skal bruges.
Mange påskehilsner
Annesmile
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det hedder vist en fer/not, og det du skal bruge er en overfræser med nogle jern der kan lave rillen.

Du skal nok lave noget mer det anlæg for at det vil lykkedes at lave feren.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Citat fra arraro

Hej.
Jeg skal sætte nye fodpaneler/gerigter op over hele huset (har kompressor/sømpistol), bygge et garderobestativ,
hvor jeg selv skal lave fjer/not og endelig lave trappegitre enten med fjer/not eller dyvler.
Håber I kan hjælpe mig med, hvilket el-værktøj jeg skal købe?
Ikke så meget priser/mærker, men mere hvilket, der skal bruges.
Mange påskehilsner
Annesmile


not & feder er til kantsamling af f.eks. brædder eller plader, og ikke særligt velegnet til styrkekrævende samlinger, - der bruger man hellere dyvler eller tapninger.

Tapninger minder om not & feder: der er et hul i det ene stykke træ, og så laver man en flad, bred "tap" på det andet stykke træ, som passer ind i hullet. Det er f.eks. den samlingstype som du kender fra trinene på en træstige, og sandsynligvis den rigtige løsning til dit garderobestativ og dine trappegitre (formoder det er så'n nogle børnesikringsgitre du mener?).

Men det er altså ikke så ligetil at lave den slags. Taphullet kan du naturligvis godt fræse med en overfræser, men tappen er ike så ligetil at lave med en overfræser. Jeg saver dem normalt på min båndsav, medmindre de skal være rigtigt fine og stærke - så bruger jeg håndsav og den store falsfræser

Mit bedste bud ville være at du holder dig til en boremaskine, og så investerer i en god dyvellære, - det er en slags "skabelon" som sikrer at du kan placere dyvelhullerne rigtigt, og at hulafstanden er helt nøjagtig.

Men ok, - har du penge nok, og bare skal have at vide hvad der er det optimale værktøj, så hedder det en Domino samlingsfræser (Festool DF500 Q) og koster ca. 5000 kr. Den laver tappede samlinger, med den forskel at den laver et taphul i begge parter og så bruger man en speciel slags bred og flad dyvel til samlingen ... dyrt, men dejligt ;-)

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
MMMMMMM, FESTOOL....elsker deres værktøj.....tror jeg er værktøjs liderligsmile
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis