Maling på søvandsbestandig materiale

Hej alle

I forbindelse med renovering af min båd er der en del gennemføringer, konsol for ror, skrue etc. alt sammen i søvandsbestandigt materiale der har fået en gang maling.
Det er bundmaling og højglans maling.

Hvordan får jeg det af og samtidig får det pudset op så det står som nyt.

Gennemføringerne er skiftet sidste år i flg. ejer og de ser ganske fornuftige ud - ventiler bliver dog skiftet
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg lavede engang bund på min sejlbåd. Det foregik med en ekcentersliber. Det er et forfærdeligt støvet arbejde med noget giftigt stads, som selvom jeg brugte støvmaske, så var det svært at undgå at jeg svinede mig selv godt og grundigt til i dette giftige stads.

Jeg så engang et "Det er Leth" program, hvor han fjernede gammel maling ved at smøre et lag brun sæbe på og dække det til med cellonfan. Efter et døgn kunne han så let som ingenting skrabe det af med en spatel.

Jeg vil afprøve denne fremgangsmåde næste gang jeg skal igang med bådens bund.
Måske det virker, måske ikke. Man kan altid teste det på et lille stykke overflade.

Hej Flying.
Du kan med en varmepistol lige varme malingen op på metaldelene, og skrabe det af med en spartet, med forsigtighed så du ikke ridser for voldsomt.

Og til dig Jepe.
Tror du ikke det vil blive lidt uoverskueligt at skulle smørre hele bunden ind i brun sæbe og afdække med celofan, og hvorfor sliber du den i bunden hvert år, det skulle da ikke være nødvendigt. Vask af med ferskvand, lad tørre og så et nyt lag bundsmørelse.

V.h. Håndværkeren
Hej håndværker

det vil jeg prøve - og som du siger med forsigtighed jeg vil nemlig gerne have det står skinnede når jeg er færdig

MHT bunden - den er slebet ind til ren glasfiber, da der var områder med osmose - så vi valgte at tage det store arbejde nu og gå helt i bund - så ved vi jo også hvad vi har - vi forventer iøvrigt aldrig mere at skulle slibe bunden, men netop vaske den og give den ny bundmaling. Vi regner iøvrigt med at lægge en hard racing i fx. rød og så en blød bundmaling i fx. sort - så kan vi jo hvert år maler der hvor den røde ses og vandlinjen

Til Jepe

jeg har smurt en gennemføring med brun sæbe - så må vi se i morgen om det virke.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også