Træ

Hej

Jeg har lige bygget et halvtag, men det er kun stolperne der er trykimprægneret træ. Rem,spær og taglægterne er høvlede. Hvad skal jeg give dem for at de kan holde i mange år. Skal de males eller skal de have GORI et eller andet. Det gør ikke noget hvis de kan få samme farve som det trykimprægneret træ.

På forhånd tak.

Nick
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis dit tag et tæt, så er der ingen grund til at spilde gori eller andet på dem, sålænge de holdes rimeligt tørre vil de holde i ca. 100 år.

V.h. Håndværkeren
Som håndværkeren skriver, det skal nok holde ;-)

Hvis du tænker kosmetisk, kan de blive farvede af kondensdryp (afhængig af tagkonstruktion :confusedsmile, insekt-skidt og spindelsvæv. Dette er nemmere at holde, hvis træet har fået en behandling - og langt sværere at se, jo mørkere det er.
I givet fald ville jeg grunde det og give det en gang Gori 44 eller lignende - men det er måske overkill (som min bedre halvdel siger - jeg er den eneste hun kender, der polerer bildøren indvendigt ;-) )

Mvh.

Jan R.
Hej Jan

Hvad med en gammel WV Boble... der kan du gså polere instrumentpanelet.. det fremstår jo i lakeret udførsel.. God polering....

Til overdækningen findes der diverse grundingsolier der sikkert kan findes i samme farve som det tryk imprægnerede træ.
Personligt ville jeg male det hele i den farve der passer til resten af områet, huset osv.... Jeg ville male såvel det tryk imprægnerede som de hvide træ.

MVH Njord
Træet skal nok holde når det ligger tørt og inddækket, men hvis du vil gardere dig lidt ekstra (og sikre dig mod uklædelige, - men ikke nødvendigvis skadelige - vind & svindrevner i træender), så sørg får at al fritliggende endetræ på remme, spær og lægter lige får en omgang gori-agtigt, noget trætjære, oliemaling (klar lak) eller lignende.

Vælger du at give det hele en gang træbehandling for at udligne farveforskelle, så giv endtræet en ekstra gang både først og sidst - mættet endetræ er en god regel for at holde træ spændstigt så længe som muligt.

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
Nu skriver du, at farven gerne må være som den trykimprægnerede...
Det kan du sikkert også sagtens med en laserende træbeskyttelse, men husk på, at den grønne overflade på de trykimprægnerede stolper forsvinder !!! Og så er du jo lige vidt - bare omvendt wink

Giv DET HELE samme behandling !!

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også