Gulvvarme. Varmeplader eller...

Hej

Min kæreste og jeg påtænker at købe et fuldmuret hus fra 1976.
Der er trægulv på strøer, men vi ved ikke hvor høje disse strøer er.
Vi vil gerne have gulvvarme og trægulv i vores måske kommende stue.

1. Vi bliver nødt til at banke det gamle betongulv op så vi kan komme langt nok ned at isolerer.
Hvad med de vægge der støder op til stuen, vil de flytte på sig hvis vi graver ud???

2. Strøerne er så høje at vi kan lægge +100mm styrolit og derefter varmefordelingsplader. Gode og dårlige erfaringer med varmefordelingsplader efterlyses.

God påske
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1. Vægge og gulv hænger ikk sammen og soklen på dit hus sku gerne være omkring 70-90cm under jordniveau så der er ingen farer ved at grave ud.....

2. Hvis du alligevel ska banke betongulv op og ha gulvvarme, hvorfor så ikk støbe et gulv istedet? Strøerne er garenteret klodset op på det betongulv som du ska banke op....
1. Det er væggene fra de rum der støder op til stuen jeg er bekymret for. Stå de også på beton tror du. Jeg har dårlig erfaring fra vores nuværende badeværelse. Rum-adskillelsen består af en letbeton klods der står på jorden og oven på den letbeton væggen. Så da jeg gravede ud "faldt" noget af jorden under letbeton klodsen ud og det bekymrede mig noget.

2. Jeg er lidt tilhænger af varmeplader da man efter nogle producenters mening skulle få en mere hurtig reagerende gulvvarme. Men jeg vil gerne høre det fra nogle som har prøvet det.
Hvis jeg var jer ville jeg pille det nuværende trægulv af, og lægge varmefordelingsplader på de eksisterende strøer.

Dette er langt den nemmeste, billigste, og formentlig også bedste løsning.

Tænk på det store arbejde ved at banke det eksisterende klaplag op, og støbe nyt + huset har ikke godt af al den fugt som jeres nye beton afgir.

Varmefordelingsplader giver et meget hurtigt reagerende gulvvarme, hvorimod varmeslanger indstøbt i beton er flere timer om at ændre temparatur.

Mvh

Klaus
Citat fra www.spotvvs.dk

Hvis jeg var jer ville jeg pille det nuværende trægulv af, og lægge varmefordelingsplader på de eksisterende strøer.

Dette er langt den nemmeste, billigste, og formentlig også bedste løsning.

Tænk på det store arbejde ved at banke det eksisterende klaplag op, og støbe nyt + huset har ikke godt af al den fugt som jeres nye beton afgir.

Varmefordelingsplader giver et meget hurtigt reagerende gulvvarme, hvorimod varmeslanger indstøbt i beton er flere timer om at ændre temparatur.

Mvh

Klaus

Nemmeste...ja

Billigste...ja i anlæg, Bestemt ikk i drift uden optimal isolering!!

Bedste løsning....smagssag

Fugt??? betongulve ska hærde under plast, så mængden af fugt er begrænset, den sku gerne blive under plasten

Reaktion....ja beton er lang tid om at ændre temperatur men holder os på varmen 10 gange længere en fordelings plader
Citat fra ulledog

Nemmeste...ja

Billigste...ja i anlæg, Bestemt ikk i drift uden optimal isolering!!

Bedste løsning....smagssag

Fugt??? betongulve ska hærde under plast, så mængden af fugt er begrænset, den sku gerne blive under plasten

Reaktion....ja beton er lang tid om at ændre temperatur men holder os på varmen 10 gange længere en fordelings plader


Mon ikke der er lidt mere plads end de 100 mm strøer, som regel er de klodsede op, så der er vel rigeligt med plads ned til klaplaget til en ordenlig isolering!

Jo, der vil komme fugt, inden du for fyldt beton på og rettet af i sådan et stort lokale, og hvordan vil du holde vandet væk bagefter?

Ja du har ret i at det skal tildækkes, men det vil ikke holde 100% tæt, og vandet/fugten skal jo forsvinde - hvorhen???

Hvis betonen holder varmen 10 gange længere end varmefordelingsplader, ja så er betonen også 10 gange længere om at blive varmet op. Jeg forstår ikke lige din pointe med det, ser du det som en fordel?

Vi har selv "betongulvvarme" og store glaspartier, f.eks forår hvor man stadig skal have varme på, giver det store problemer når solen skinner ind i huset, så varmer gulvet stadig, selvfølgelig slår termostaten fra, men gulvet er varmt, og der bliver hurtigt meget varmt, om aftenen, kan der godt blive lidt køligt fordi gulvet er kølet af, og ikke er blivet varmt endnu.

Jeg kan finde flere fordele i at opbygge gulvarmen med fordelingsplader:

Undgå alt svineriet med at hakke klaplaget op, for ikke at tænke på at det også skal ud af huset, og køres væk på en trailer til den lokale genbrugsplads, eller leje en container og betale kassen i miljøafgifter.

Undgå svineriet med våd beton inde i huset og måske på væggene.

Der vil gå min 1 md. før i kan begynde at tænke på at lægge nyt trægulv, som i formentlig også skal ud og købe(flydende gulv) ellers kan i jo lægge det gamle gulv igen.

Hvis i bruger varmefordelingsplader, kan i (hvis i går til den) have en brugbar stue efter en weekend.

Mvh

Klaus
Annonce
Hej

Tak for jeres input...

Jeg søger stadig erfaringer med brug af varmefordelingsplader.

Klaus:
Du skriver at de er hurtigt reagerende og jeg tænkte også jubiiii da jeg først læste om dem.
Jeg har siden læst at man efter test har fundet ud at at det ikke er tilfældet.
Kender du nogen der er glade for deres varmefordelingsplader.
Jeg er bange for at det er en "idé" der ikke holder i længden, eller...

Det undrer mig også hvorfor man ikke bruger det i nye huse hvis det er en så god løsning. Jeg ved det også er et pris spørgsmål, de er jo ret dyre.
-> LarsSkov

Fordi man ikk bruger dem i nye huse er jo, at man alligevel skal støbe, også er det altså 100 gange lettere lige at binde pisset til rionettet. Men ved renovering er der en del problemer med først er rykke gulvet op osv.

Kan fortælle dig at jeg skal have lavet varmefordelingsplader i hele hytten, og har kun hørt godt om det.
Jeg har også kun hørt godt, men stadig ikke fra nogen der har brugt det, som kan melde tilbage med varmeforbrug eller varme-reaktionstid.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis