Ups! Sand i stedt for stabilgrus

Hej GDS'er

Jeg skal have lagt en ny teresse på ca. 30 kvm., men i mangel af bedre viden, så har jeg gravet ca. 15 cm. jord væk og fyldt op med et tilsvarende lag sand på ca. 15 cm.
Nu er det kommet til min kundskab, at det nok burde havde været fyldt på med 15 cm. stabilgrus i stedt for nu 15 cm. sand.
Mit spørgsmål er nu om jeg skal fjerne de 15 cm. sand og udlægge 15 cm stabilgrus i stedt for?
Eller kan jeg godt vibrere sandet og starte lægningen af mine herregårdssten? Hvor stor betydning har det, hvis jeg lægger herregårdsstenene på sand frem for stabilgrus og et mindre afretter lag?

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
den optimale løsning vil være med stabil grus, men jeg vil så også påstå at hvis det ikke skal bruges til indkørsel, så vil et rigtig godt stampet lag sand sagtens kunne holde en tarrasse lige i mange mange år.

men brug en pladevibrator rigtig godt, og til sidst så kør vibratoren over fliserne når de er lagt, så bliver den liggende der i lang tid.
Citat fra Jan R.

Yep - Guffi har ret. Du skal se det i forhold til belastningen - din terrasse kommer ikke ud for så store belastninger.....


Tak for jeres svar, så sparer jeg på kræfterne og beholder sandet. smile
Og nej, belastningen er jo ikke at betragte som værende stor, da terrassen maks. belastes med 1 stort havebord til maks. 15 personer + webergrillen wink

Jeg har lige nogle tillægsspørgsmål, og det er om hvorvidt det er en god idé at lægge en ukrudtsmembran så ukrudtet ikke kommer op nede fra?
Men ukrudtet kommer vel ofte fra frø, som kommer fra oven? Så er ukrudtdæmpende fugesand en bedre investering? Eller skal man foretage begge dele?
Hvis man lægger en ukrudtsmembran under herregårdsstene, kan man så godt vibrere oven på herregårdsstenene til sidst uden at ødelægge membranen?

På forhånd tak for jeres svar.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Jeg lagde også en lille terrasse i sand, fordi jeg nu havde det lige ved hånden.
Jeg lagde ukrudsmembran på, og fliserne kom aldrig til at ligge ordentligt fast, og ukrudtet kommer fint alligevel! :-(
Den må jeg lægge om, en dag hvor jeg bliver grebet af ustyrlig energi.

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Citat fra ktm

Jeg lagde også en lille terrasse i sand, fordi jeg nu havde det lige ved hånden.
Jeg lagde ukrudsmembran på, og fliserne kom aldrig til at ligge ordentligt fast, og ukrudtet kommer fint alligevel! :-(
Den må jeg lægge om, en dag hvor jeg bliver grebet af ustyrlig energi.

mvh
ktm


Okay, jeg forstår det sådan, at din terrasse aldrig kom til at lægge godt på grund af ukrudtsmembranen, og ikke fordi du lagde stenene i sand?

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Annonce
Tror det han mener er f.eks at han har lagt en fibertex dug og derved kommer fliserne ikke ned og ligge ordenligt fast i sandet.

i stedet for den dyrer danfuge sand, så kan man på de fleste asfalt fabrikker få lov at købe noget sten mel, så virker på samme måde..

men kommer selvfølgelig an på om sådan en ligger i nærheden.
Hvad der er årsag og hvad der er virkning ved jeg ikke præcis, men kombinationen var ikke god hos mig.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Citat fra ktm

Jeg lagde også en lille terrasse i sand, fordi jeg nu havde det lige ved hånden.
Jeg lagde ukrudsmembran på, og fliserne kom aldrig til at ligge ordentligt fast, og ukrudtet kommer fint alligevel! :-(
Den må jeg lægge om, en dag hvor jeg bliver grebet af ustyrlig energi.

mvh
ktm



Jeg mener at meget af det ukrudt man ser i fugerne i belægning kommer fra frø der er fløjet til, så det behøver ikke komme nedefra (dermed er sådan noget dug vel egentigt slet ikke nødvendigt).

Mener at man kan få noget specielt "fugesand" som indeholder noget cement/beton som bare suger fugt fra jorden og så låser stenene og samtidigt bevirker at ukrudt ikke begynder at gro i fugerne.

Kan bare ikke lige huske hvad man kalder det fugesand som pakker/lukker af.
Jeps, jeg tror også at det er "frø af ugræs som er føget over hegnet" der forpester tilværelsen.
Jeg skal ikke bruge mere af den slags dug og vil langt hellere satse på det fyld, du også beskriver.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis