Plantning af buksbom

Hej

Vi har besluttet os for at plante en lav buksbom hæk langs vores indkørsel. Planterne vi vil købe er ca. 10 cm høje og vi er begyndt at grave en rende hvor de skal plantes.

Jorden de skal stå i består flere steder at ren stabilgrus, men der havde vi blot tænkt at os grave en rende på ca. 20x20 cm. og fylde godt op med jord. Det burde vel ikke give problemer!?

Vi er dog støt på et større problem. Ca. 3 meter af renden ligger der nogle kæmpe betonelementer ca. 10-15 cm under jorden. Vi har gravet meget ud til siderne, men det er vist et gammel fundament eller lignende som ikke er lige til at fjerne.

Er det et problem for buksbommen? Den skal aldrig blive højere end 30-40 cm. og den kan jo fint overleve i fx. en potte?

Kan den plantes i jord direkte ovenpå "betondækket" ?
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Buksbom er den smukkeste lave hækplate der findes, og med lidt ondskabsfuldhed kan man få den til at vokse stærkt og rimeligt hurtigt.

"Ondskabsfuldhed", fordi buksbom er en plante der ofte lever i hårde miljøer i naturen, så en masse fin plantemuld er ikke altid sagen. Jeg har givet mine en masse luft om rødderne. Jeg startede med en rende der er ca, 50cm bred og 50 cm dyb (men dybden er vist ikke så kritisk). Jeg har høns, og har altid en masse gødning jeg skal af med, så jeg smed selvfølgelig lige 10cm af lortet ned i bunden, og kastede ca. en centimeter kalk ovenpå. Så fyldte jeg op med en jordblanding af 50% plantemuld, 25% leret havejord fra egen grund og 25%bakkegrus (IKKE strandgrus), som jeg bare blandede løseligt i en bør, og så satte jeg mine "babyplanter" ret dybt (så de nederste grønne blade var lige i jordoverfladen).

Og husk så at kalke "vildt meget" hos buksbom, - deres naturlige levesteder er vist bl.a. kalkstensklipper og så'n (så vidt jeg husker at have læst), og mine ser ihvertfald ud til at være glade for at jorden altid er hvid omkring deres rødder.

Det har taget mig 4-5 år at lave en 40x40cm tæt buksbomhæk af nogle skravlede 10cm planter, så jeg er godt tilfreds, - men måske andre har endnu bedre bud?

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis