Slagbor eller borehammer

Hej Folkens

Jeg håber der er nogen af jer der har lidt input.

Jeg står og skal investere i en ny boremaskine, og det skal enten være en slagboremaskine eller en borehammer evt. med mejselfunktion.

Min Black & Decker slagboremaskine er pensioneret, da den selvspændende patron var noget bras, så denne gang går jeg lidt højere op i prisklasse, såsom i nærheden af de 2000kr satser jeg på.

Men jeg er blevet anbefalet en borehammer i stedet for en slagboremaskine, hvad mener I, bliver sådan en maskine for "kraftig"?
Den skal mest bruges til murstensvægge og af og til til beton.

Endelig, er der nogen mærker I kan anbefale frem for andre?
Nogen siger Bosch (blå), andre makita eller metabo. Har I nogle fordele ulember?

Tak for hjælpen

Mvh.

Jesper
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Der er en del opgaver, hvor en borehammer er helt uovertruffen. Faktisk har jeg flere gange oplavet at jeg ikke kunne bore hul i f.eks en beton væg med en alm slagboremaskine. Borehammeren gik efterfølgende igennem som smør! Faktisk ligger jeg idag inde med begge dele. En borehammer er jo absolut ikke fiks, men altså i udvalgte situationer uundværlig.

mvh Anders
Hej igen

Tak for svarene, de vejer jo en del mod borhammeren.
Men mht. f.eks. mursten som bliver nævnt, kan der komme problemer med at "slaget" er hårdere i en borhammer.....her tænker jeg på om den kan slå stenene uhensigtsmæssigt i stykker så en rawplugs ikke har noget at "støtte" sig til?

Jesper
en borehammer kan tit være alt for kraftig til mursten,hvis det er en dårlig fuge rundt om stenen, bliver den slået løs. Mursten og andre "bløde" matrialer er det bedste med en akku/slagboremaskine med nogle gode bor til. En borhammer har det bedst med beton og andre hårde matrialer, også kan mejslefunktioen være ganske nyttig.
Hej igen

Lyder lidt som det jeg er nervøs for, så måske er en slagboremaskine at foretrække. Bare noget skidt når jeg så møder noget beton.
Overvejer også Hilti TE 2-M den har en funktion hvor "slagkraften" nedsættes (men har ikke set prisen endnu, og tror overvejelserne forsvinder når jeg ser den)
Hvis jeg vælger slagboremaskine er akku maskinerne så ved at være godt kraftige eller skal man hellere holde sig til et godt gammeldags el-kabel?

Jesper
Annonce
Køb en af hver!
Jeg har, men min borehammer, skubbet en mursten ind, en gang jeg skulle bore hul, og det var i et lejet lokale :-)
Køb en fornuftig borehammer og så en billig slagborer til de lettere opgaver.
Du behøver vel ikke en top proff. maskine til lidt hobbyværk?
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Du kan nu sagtens bore i mursten med en borehammer, bare lad være med at køre med fuld hastighed. Jeg har altid klaret mig med en borehammer og en god skruemaskine (evt. m. slag)

Med venlig hilsen

Anders

Du skal bare købe dig en SDS boremaskine og så en ekstra borepatron til almindelige bor.
En sådan maskine kan bruges til alt, og >SDS er det eneste der dur til alt boring i beton/mursten, den slår ikke nogen sten løæse eller noget.

Har selv en Makita og en Dewalt, kan varmt anbefale begge mærker.
Citat fra ktm

Køb en af hver!
Jeg har, men min borehammer, skubbet en mursten ind, en gang jeg skulle bore hul, og det var i et lejet lokale :-)
mvh
ktm

Det har ikk noget med slagkraften af maskinen at gøre...men noget med dit sløve bor at gøre!! smile




En Makita borehammer i den billige ende af programmet fås til 1000kr+momme i carl ras.....
Hej

Det er slet ikke nødvendig med slagboremaskine eller lignende til mursten men i beton er det et must med en borehammer.

En borehammer ødelægger simpelthen muren.

Til mursten anvendes wireless eller uniplus bor (fra Joran Bor) i en alm. batterimaskine og det går ligesom at skære i smør men husk at købe en ekstra da et sløvt bor ikke kan bruges.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis