Slagbor eller borehammer

Hej Folkens

Jeg håber der er nogen af jer der har lidt input.

Jeg står og skal investere i en ny boremaskine, og det skal enten være en slagboremaskine eller en borehammer evt. med mejselfunktion.

Min Black & Decker slagboremaskine er pensioneret, da den selvspændende patron var noget bras, så denne gang går jeg lidt højere op i prisklasse, såsom i nærheden af de 2000kr satser jeg på.

Men jeg er blevet anbefalet en borehammer i stedet for en slagboremaskine, hvad mener I, bliver sådan en maskine for "kraftig"?
Den skal mest bruges til murstensvægge og af og til til beton.

Endelig, er der nogen mærker I kan anbefale frem for andre?
Nogen siger Bosch (blå), andre makita eller metabo. Har I nogle fordele ulember?

Tak for hjælpen

Mvh.

Jesper
Hej Folkens Jeg håber der er nogen af jer der... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra ulledog

Det har ikk noget med slagkraften af maskinen at gøre...men noget med dit sløve bor at gøre!! smile
.....


Sløvt bor!!?? Du kan selv v..--! Det var fineste kvalivare, men åbenbart dårlig puds i den kalksandstensvæg, det gik ud over!biggrin

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Meget enig med Orla - bruger kun uniplus i mursten, og de virker hver gang ;-). Laver et meget pænere og præcist hul, end med slagbor.

Har købt mig en Metabo UHE 28, som kan køre uden slag - så har du det bedste af begge verdener. MEN den er relativ stor og uhandy, så det er i praksis kun i beton, jeg bruger den......

Mvh.

Jan R.
Hep - også enig med Orla. En batterimaskine og gode bor eller borehammer med frakobling af hammerfunktionen. Slagbor er i den kombination overflødig. hammer/slag er strengt talt kun nødvendig ved boring i beton.

Har ikke lige 07 hilti kataloget ved hånden, men i 06 kostede en TE2-M 3500kr ex moms (der fratrækkes noget småtings kontantrabat hvis man handler privat i hilti butikkerne)

Afhænig af materiale man borer i, kan det til tider godt betale sig at gå 0.5mm op eller ned i borstørrelse - det kan kompenserer for skæve borepatroner og andet ubehageligt.

Har selv en 18v dw-et-eller-andet og en TE-16 i værktøjskassen til gennemføringer og andet groft arbejde. (erhverv)

Mikkel
Hej allesammen

Tak for nogle gode råd!
Det lyder som om at jeg bliver mest alsidig med en borehammer hvor slaget kan slås fra sammen med uni-plus bor. (De bor har jeg aldrig hørt om, men lyder godt at de kan klare sten uden slag).
Jeg er blevet anbefalet lillebroeren til den Jan R. har (altså Metabo uhe 22) via telefon til Johannes Fog. Gutten derfra anbefaler den fremfor hvad de ellers har....makita, blå bosch, dewalt og festo. Det med mærkerne er jo altid svært...hvad er bedst... Har f.eks. også hørt godt om Hitachi
Så jeg smutter en tur op og ser på sagerne i dag :-)

Hvis nogen har input mht. hvilket mærke er at foretrække (Hilti er væk, vil gerne holde mig i nærheden af de 2000kr) her på falderebet før i eftermiddag ville det være dejligt, men ellers tak til jer alle!
Og god påske

Jesper
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis