lægning af ny terrasse?

Hej

Jeg står overfor at skulle lægge en terrasse på ca 40 kvm med herregårdssten. Terrassen skal gå fra hus ud til vores græsplæne. Mit spørgsmål går på i hvilken rækkefølge man lægger sten og kanter. Skal jeg starte med at lægge kanter med kantblokke hele vejen rundt og derefter lægge sten. Eller er det smartere at lave kanterne efter at man har lagt de fleste terrassesten.

Mht til kanter er det så nødvendigt at lægge kantblokkene i jordfugtigt beton eller er det nok at kantblokkene står i grusset lidt dybere end de resterende terrassesten.

Jeg tænker, at hvis man lægger kanter først så vil sidste række terrassesten måske ikke passe helt til kantforløbet og så skal man til at tilpasse den sidste række sten? Det ville jo ikke være så kønt. Det ville man vel kunne undgå hvis man først lægger kanterne til sidst hvor kanten kan tilpasses de lagte terrassesten?

På forhånd tak
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
man plejer at lave kanterne først...

nu ved jeg jo ikke lige hvordan det ser ud i din have...

men du burde jo kunne måle dig frem til den kant...

ellers læg lidt kant ned (efter snor) og så læg lidt belægning og ret så belægningen efter en snor, der følger dine fuger den anden vej...

god fornøjelse
Kantblokkene - det kommer meget an på, om de flugter niveau eller stikker f.x. 5 cm over? Flugter de niveau, ville jeg bare lægge dem. Stikker de over, ville lidt beton i gruset ikke gøre noget.
Min erfaring er, at det under alle omstændigheder er nemmere at sætte blokkene til sidst, for får du bare en anelse skævhed i belægningen, vil det kunne ses efterfølgende.

Mvh.

Jan R.
du får ikke skæv hed hvis du er omhyggelig med snor og vinkel...

men hvor høj er den kant??? er det en støtte væg eller bare en "kant sikring"???

hvis det kun er en kant sikring på en herregårds blok, så bare læg fliserne først....
Det er kantsikringer med herregårdskantblokke som har samme dim i bredde og længde som terrassestenene men 10 cm i tykkelse.

Er lidt usikker på om de skal flugte med terrassen eller stikke lidt op. Hvis de stikker lidt op skal man så bare blande noget beton i gruset, vibrere det som resten af gruset og placere kantblokkene derpå? Synes jeg har læst at man skal til at under- og bagstøbe kantblokkene med jordfugtig beton men det er måske kun til indkørsler?
Annonce
ah, kantblokkene er vist 14 cm i tykkelsen istedet for 10 cm som jeg kom til at skrive...ikke at det har den store betydning.
Jeg hopper lige med på den her tråd.
Vi står også overfor at skulle have skiftet og omlagt ca 110m2 belægning omkring huset, og her er valget ligeledes faldet på holmegaardssten.

Hvor finder man dem til den beste pris? Jeg har siddet og kigget lidt på de forskellige byggemarkeder. De fleste anfører at man skal henvende sig, for at få prisen oplyst. Dog har Bygma en pris, der siger ca. 110,- Kr/m2, og så leverer de fragtfrit ved bestillinger over 50m2.

Er det prisen, eller kan de findes billigere (i nordjylland)? Hvis det er prisen, så er det jo sådan det er, men kan det gøres billigere ...... wink

Mvh.
Jp. Seerup

" Who dares wins" - Eller rettere:  "Who tries learns!"
Aut. Vvs-installatør og kloakmester.

Tjaeee priser er ofte meget afhængige af mængder, så mon ikke du vil kunne få en god pris på 110 kvm leveret. Husk at sammenligne priserne på leverede varer..... Fragt er ikke billigt ;-)

Hvad med spedalsø i Horsens, har også afdeling i Århus. eller Skagen beton?
Ved ikke om de har den sten du ønsker, men de har helt sikkert nogen der ligner til forveksling....

Jeg har selv handlet hos Spedalsø og er tilfreds med kvalitetetn og prisen. Men det er nu 5 år siden ;-) Så priserne kan være helt anderledes idag.

MVH Njord
Så dem sidste år til 80,- leveret - og sidst på sæsonen plejer de at ryge ned i knap 70,-.....
Men prøv lige at google lidt på det - der kommer ufatteligt mange hits på "holmegårdssten"

Mvh.

Jan R.
Hvad er forskelen på "Holmegårdsten" og "Herregårdssten" ?
Jeg tror kært barn har mange navne.... Men der er da nogle med skarpe kanter, nogle tromlede og nogle med støbte brækkede kanter...

MVH Njord
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis