hvilken maling skal jeg vælge??

hej lds'er

jeg har købt en gammel hus fra 1969, som desværre ik har været så godt vedligeholdt de sidst 10-år, så jeg skal til at igang med den helt store renovering.
Mit første projekt er alt træværket - dvs. gavle, udhæng, sternbrædder osv. Planen er at jeg vil skifte det gamle ud med nyt lærketræ - MEN......jeg vil gerne male det inden jeg sætter det op, så jeg er kommet godt ind i alle kroge!
Mit problem er så at jeg er tilhænger af "gammeldags" maling (på terpentin basis), men forhandlerne virker som om de meget hellere vil sælge maling på vandbasis! Så jeg vil gerne høre hvad jeres mening er herinde??
For tiden står valget mellem den "gamle" gori 100 og den nye vandmaling gori 99 extreme.

på forhånd tak for jeres svar,

stefan

selvgjort er velgjortbiggrin .........sommetider
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra schmidts

hej lds'er

jeg har købt en gammel hus fra 1969, som desværre ik har været så godt vedligeholdt de sidst 10-år, så jeg skal til at igang med den helt store renovering.
Mit første projekt er alt træværket - dvs. gavle, udhæng, sternbrædder osv. Planen er at jeg vil skifte det gamle ud med nyt lærketræ - MEN......jeg vil gerne male det inden jeg sætter det op, så jeg er kommet godt ind i alle kroge!
Mit problem er så at jeg er tilhænger af "gammeldags" maling (på terpentin basis), men forhandlerne virker som om de meget hellere vil sælge maling på vandbasis! Så jeg vil gerne høre hvad jeres mening er herinde??
For tiden står valget mellem den "gamle" gori 100 og den nye vandmaling gori 99 extreme.

på forhånd tak for jeres svar,

stefan


Hej Stefan..
Forstår jeg dig ret.. er det dit lærketræ du vil male..??? hvis det er, hvorfor så bruge lærk.???
Tror vandbaseret vil skalle af.. grundningsolie, og farve inden 48 timer efter grundning..
Lærk kan behandles med "træ tjære" det er dsv blevet ulovligt, men det var det jeg ville bruge.!! og det kan stadig købes..
Mvh Jan j
det kommer jo lidt an på om du bare vil male for at beskytte, eller om træet også skal farves.

En god metode - i tråd med at du velovervejet bruger lærketræ - ville være at behandle med lindolie.

Det er bedst at bruge koldpresset eller "jomfru" lindolie, og evt. give første gang med tilsætning af 30% vegetabilsk terpentin.

Lindolie var jo iøvrigt hovedbestanddelen i al udendørs maling i gamle dage, - lindolien blev bare tilsat farvepulver (kan du købe i de fleste velassorterede byggehandler) og siccativ - siccativen (kaldes også "tørrelse" - fås hosmaleren eller i byggemarkedet) får olien til at hærde i overfladen, så den kan lægge et lag udenpå træet. Det bruges stadig meget i Sverige, og i betragtning af hvor populære træhuse er derovre, så kunne jeg forestille mig at det satdig er værd at overveje - faktisk tror jeg mest at det er fordi det er dyrere og besværligere end Gori, m.fl., at man ikke burger det så meget.

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
Jeg vil altid bruge olie maling udvendig, uanset hvad farvehandleren siger.
Det vandbaserede risikerer du skaller af, og træet rådner inden uder, da det ikke kan ånde.
tak for indlæggene - og så lige for at klargøre lidt...

Det er nyt lærketræ jeg vil bruge til at udskifte det gamle forvitrede grantræ. Dernæst vil jeg male det sort - dels for at beskytte mod klimaet (det er i skagen) og dels er det eksisterende træ sort og der er noget jeg ik vil udskifte..

stefan

selvgjort er velgjortbiggrin .........sommetider
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også