Sokkel skaller af.

Nu der er så megen god snak om sokler og udvendige trapper vil jeg høre om der er nogen, der har en løsning på mit problem.

Jeg har indrettet beboelse i en tidligere staldbygning, hvor nordvæggen består af en støbt betonmur, sådan som mange gamle landbrugsbygninger blev lavet, godt spækket med marksten.
Væggen er støbt ud i et med soklen og dvs der er ikke nogen afbrydning for fugtopstigning.
Når så frosten gør sin virkning sprænges det op til 2-3 cm tykke skaller af i overgangen mellem jord og luft. Jeg kan så med jævne mellemrum pudse op, men det er en stakket frist.
Det er heller ikke blevet meget bedre af at væggen nu er kraftigt isoleret indefra.
Det rigtigste ville jo nok være at rive hele væggen ned og bygge en ny, men, men, men, det sker jo ikke af sig selv.

Er der nogen, der har den lette og billige !! :-) løsning på dette??
Evt. forslag til noget, som er mere modstandsdygtigt at pudse med?

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nogen rigtig nem eller helt billig løsning kender jeg ikke, men jeg har selv fået styr på nogle gamle (fra midten af 1800-tallet) vanartede murstensvægge, ved at beklæde dem med Rockwools facadebatt-system.

Man monterer simpelthen disse batts med nogle specielle plugs (bores i og ekspanderes/slås fast med dorn), og så pudser man udenpå dem (jeg brugte Rockwools system til det hele, med deres "plastikpuds", glasvæv til armering af underste pudslag, osv., men man kan muligvis også klare sig med almindeligt puds, hvis det er billigere.

Jeg gjorde det for 5-6 år siden, og det ser ud til at have virket (jeg er gået 30cm under jordhøjde).

Hvad det koster kan jeg ikke huske, og det afhænger jo også af tykkelsen af batts'ne - jeg brugte 70 mm, men man kan vist få fra 30-40mm og op til 100mm eller mere.

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
Du mener ikke at man så bare indkapsler problemet? efter princippet "ude af syn, ude af sind"wink
Men selvfølgelig hvis man på den måde kan holde væggen frostfri, så burde det jo heller ikke kunne sprænges af.
Desværre er det værste stykke en del af en langt længere væg. På billedet man ser hvordan. Den omhandlede væg, er den med staldvinduerne, startende ved nedløbsrøret.
En sådan beklædning vil jo give et spring, men måske det kan camoufleres af netop nedløbet. Tagudhænget er jo stort nok.
Jeg må hellere undersøge Rockwools muligheder.!

mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvorvidt man bareindkapsler problemerne kan jeg ikke svare på generelt, - i min situation virker alt til at være iorden, men nu har jeg jo heller ikke isolering på indersiden (det var en ekstra grund til at vælge facadesystemet, - det er et lille anneks, så det ville koste gulvplads at isolere indvendigt).

Jeg kan godt forstå dine betænkeligheder - især i betragtning af at det er en nordvæg som man måske aldrig rigtig føler er ordentligt udtørret, selv om sommeren. Men samtidig sker der jo en stor fugtudligning når du knalder nogle knastørre plader rockwool op imod væggen, og med en rimelig diffusionsåben overflade som puds, så tror jeg at det vil sænke det samlede fugtindhold i væggen.

Men det er kun amatørtanker, - det eneste rigtige er, - som du selv skriver - at kontakte Rockwool og få deres vurdering af situationen.

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis