Lærketræ og brun sæbe

Hej
Jeg har lavet en lærketræsterrasse, som har fået olie.
En kolleger siger at de behandler med brun sæbe.

På dåsen med brun sæbe står der dog: Må ikke bruges til ubeh. bøgetræ, egetræ m.v.

Er brun sæbe anvendeligt til formålet? - Jeg taler både som afrensningsmiddel og som efterbehandling.

På forhånd tak
Martin

Niels - Erik, Nykøbing Sj.
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mest af nysgerrighed: er dine venners terrasse overdækket? Jeg har aldrig været ude for ludbehandling til beskyttelse af udendørs træ (og ville umiddelbart tvivle på at det er særligt godt, hvis det regner direkte på det), men man skal jo lære så længe man lever, så jeg håber du vil stille min nysgerrighed ;-)

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
Anyhow, - hvis dit behov bare er vedligeholdelsesanvisning for en oliebehandlet terrasse i lærk, så ville jeg gøre flg. (1-2 gng. årligt, helst i en lun og tør periode).

1. slib terrassen let med korn 80 eller 120 (brug så'n en slibepude man kan sætte på et kosteskaft)

2. vask terrassen i en omgang flydende Ajax, grundrens, eller hvad der nu står under køkkenvasken af den slags - brug en gammeldags gulvskrubbe

3. skyl efter med rigeligt vand, brug skrubben igen

4. lad terrassen tørre godt - gerne et døgns tid

5. giv det hele en god gang koldpresset lindolie, - smør det f.eks. på v.hj.a. gulvskrubben og en gulvklud ... det behøver ikke at sejle i lindolie, men samtidig behøver du heller ikke at tørre tophinden af, som man ellers gør ved møbelbehandling ... den giver for det første lidt slidlag, og for det andet vil du altid få åbnet den igen hvor den ikke er slidt, når du sliber først.

PS: noget med sæbebehandlingen dæmrer for mig: jeg har vist engang læst om et skibsdæk lagt i gran, som blev behandlet med sæbespåner, så der er sikkert noget om det (men det skulle vist også passes ret ofte) - hvis nogen kan forklare kemien omkring hvordan en vandopløselig sæbe kan beskytte træ, uden at blive skyllet væk, så er jeg meget nysgerrig!

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej.

Har selv lavet en træterrasse i lærk for et par år siden. Jeg gør følgende manøvre hvert år ca. ved denne tid (Har netop gjort det i weekenden):

1. Afrensning med højtryksrenser, så alt det grønne og mørke som har samlet sig over vinteren forsvinder.

2. Give det en gang nåletræsolie med bred pensel (Jeg har 40 m2 og det tager mig ca. 30 minutter at smøre den ind)

Resultat: Den ser ud som var den ny.

Hilsen
Mogens

Mvh.
Mugge
Hej Dondido.
Nej du må ikke bruge brun sæbe på din udvendige terasse, du skal bruge sæbe spåner.
Og her er så forklaringen hvorfor sæbespåner !
Sæbespåner indeholder Lanolin, som virker impregnerende.
Men da det er udendørs ville jeg nok bruge noget Lindolie eller lignende, for bruger du sæbespåner som imprænering skal du nok regne med at skulle give den en tur en gang om måneden. Og i fugtigt vejr bliver den glat som en skøjtebane.

V.h. Håndværkeren
Hej

Hvis du bruger brun sæbe, får du en skjoldet og misfarvet terrasse, brun sæbe beskytter ikke på nogen måde, i dit tilfælde ødelægger det faktisk mere end det gavner.
Hvis du gerne vil have en terrasse, der bliver helt mørk af svampe og alger, i løbet af 2-3 måneder, så brug du bare linolie, som beskrevet andetsteds.
linolie er jo mad og næringsstof, til alt hvad der hedder svampe og alger.
Du kan evt bruge en udendørs træolie, baseret på linolie, men indeholdende et svampe dræbende middel, men linolie i sig selv, ender altid med en katastrofe, på udendørs træ.

Rens den nu af i et egnet afrensningsmiddel, trærens, eller et udendørs rensemiddel til træ.
Giv den en god udendørs træolie, evt med lidt pigment i, lige som hr. Mogens Larsen er inde på.
Men men men der er ikke opfundet en olie endnu, som kan holde til mere en max en sæson, på en lærkertræsterrasse.
De kloge har (desværre) fundet ud af at lærketræ, som terrassegulv, ikke er særlig velegnet, men hvorfor har jeg ikke fundet ud af endnu.
Når jeg mener kloge, så er det ikke min mosters onkels nevø, der er ved at uddanne sig til kørelærer, men DTU og tilsvarende.

Læs evt. mere om træ og dets vedligeholdelse på www.trae.dk

Hvor kommer ludbehandling af terrassen ind i billedet???

Colormann
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej
Nej du må ikke bruge både Olie og sæbe, det forener sig ikke.
De er jo oliebehandlet, så forsæt med det. En grundrens kan du altid lave, men så skal du efter den med olie igen, for grundrensen har jo taget olien og snavs væk.
Grundrens ville jeg nok vælge en som man kan få til havemøbler eller lign. men brug aldrig en sæbetype hvis du har oliebehandlet gulv.
Med venlig hilsen

Med venlig hilsen

Søren
Tak til håndværkeren for opklare min forvirrning om af forskellen på brun sæbe og spåner, - lanolin er jo et indlysende imrpægnerińgsmiddel, - bare spørg fårene ;-)

Er man nervøs for svamp i forbindelse med linoliebehandling, så kan man købe svampedræbende tilsætning, som bare blandes i når man alligevel smider siccativ i,men mig bekendt er lærketræ i sig selv ret modstandsdygtig overfor svamp.

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
Jo, men når man nu grundrenser det (fjerner det nyttinge i overfladen på lærken), og så smider "benzin på bålet" så skal man nok få startet dette svamp, som der skrives andetsted, så er det jo energi og organisk.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Jaja, - men hvis det er så svært at finde en konsensus om brugen af linolie på lærk, så giv terassen en gang Rentolin - dyrt, men hamrende effektivt (må KUN bruges udendørs!) ;-)

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også