Ny bundhane ?

Jeg skal til at skifte en 1 1/4" bundhane, den er monteret i en karavel bygget træ båd, skal man vælge syrefast rustfri eller bronce, begge dele koster kassen

mvh anatomic
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Men skaden hvis den ikke holder er dyrere. Men iøvrigt nok et af de områder, hvor pris følger holdbarhed. Men på min gamle båd viste det sig, at en "Karl Smart" havde bruge et lille stykke vandrør, for at få noget gevind til at passe - det knækkede simpelthen, og gevindresterne kunne bare tages ud i smulder med en skruetrækker. Det er ikke særligt befordrene for nattesøvnen. Hvis jeg skulle noget "med at spare" ville jeg kigge efter noget i plastic/nylon frem for en "ballu/HN" ting. Men ellers hedder "mit mærke" en rødgods hane.
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Jeg kan kun støtte Gerhard: rødgods - en hane skal ikke bare kunne holde, men også virke selvom den ikke er rørt i lang tid, og der er rødgods bare overleget!

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
Fortæl så også lige manden at det faktisk er et metal der til forveksling ligner messing, så han ikke bliver totalt forvirret. Og at de fleste spunsventiler er støbt af rødgods, men de der bavianer der forhandler dem kan åbenbart ikke kende forskel, så de kalder dem for messing.

V.h. Håndværkeren
Og det er en vigtig pointe som Håndværkeren kommer med dér: man kan ikke bare ose sig frem til en eller anden messinghane der passer: rødgods er rødgods og messing er messing (rødgods har blandt andet en selvsmørende egenskab (så'n lidt lissom eg - måske derfor jeg kan lide det? ;-) )

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
pokkenholt til stævnrør

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
nu mente jeg ikke at eg er selvsmørende, - blot at det har "indlejrede" egenskaber som gør det anvendeligt og langtidsholdbart uden behandling med svampemidler og anden imprægnering - på samme måde som rødgods har sine smørende egenskaber indbygget, og ikke skal smøres hvert andet øjeblik.

Undskyld hvis jeg var uklar og lod min kærlighed til eg løbe af med mig ;-)

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
Ang. bundventil så har jeg brugt rustfri. i Tøffen har det siddet i næsten 30 år uden problemer. Mig bekendt har rødgods ikke nogen selvsmørende effekt, men det er meget rivesikkert og korrosionsbetandigt. Meget velegnet til bundventiler. Messing, som er bronce og zink er udsat for tæring i zinken og smuldrer langsomt væk. Tæring sker altid i det metal som er mindst ædelt, så jeg tror ikke der tæres så meget i messing efter kobberbundfarve er yt. Egentlig bør en bundventil være en skydeventil, men den slags, der kan lukkes med et greb uden at være ballofixagtig kunne jeg ikke finde, hvorfor jeg igen brugte rustfri ballofix, da jeg forleden skiftede samtlige ventiler af sikkerhedshensyn efter 27 års brug. Det så dog ikke ud til de gamle fejlede noget.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Rødgods er en generel betegnelse for en bronze-type, men indenfor maskinkonstruktion er rødgods med højt blyindhold effektivt til faste lejer (bøsninger, trapezmøtrikker, etc.), fordi det kan laves med et højt blyindhold, og derfor bliver selvsmørende.

At bruge ventiler i rustfrit er højst sandsynligt et godt alternativ, - om ikke bedre, hvis der vælges en stål-kvalitet som passer til marine-miljø.

Når det drejer sig om en ventil der næsten altid er lukket (som en bundhane), så tror jeg ikke det gør den store forskel om man bruger kugle- eller skydeventiler. Kugleventilens handicap er vist overvejende at den kan være svær at lukke, hvis den har stået åben længe så man skal "knække" et rør af belægning når man skal lukke den.

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
Jeg bliver nødt til at fasholde at det materiale der bruges til ventiler og så lejebronce ikke er det samme, derfor har det ingen mening at kalde det selvsmørende, hvad intet af det i grunden er, der skal holdes afstand mellem aksel og bøs, med olie eller vand, men det er stadig rivefastheden der er prioriteret.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis