Vælte ydervæg

Hej,

Jeg skal til at vælte noget af en mur i mit hus. Det er fra køkkenet til alrummet. Dette er ydervæggen i det oprindelige hus og det bliver et hul på ca. 3 m. Siden det er ydervæggen, så går jeg ud fra, at den er bærende.
Spørgsmålet:
Da det kun er et hul, er det så vigtigt at sætte en jernbjælke op som understøtning ?
Hvor stor skal en evt. bjælke være på en dobbeltmur - Den skal jo være 3 m lang + 100-200 mm ud over murkantgen i hver side men tykkelsen ?

Nybyggeren
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ud over problematikken med en bærende væg, skal du også være opmærksom på de afstivende vægge. Tænk bare på en tændstiksæske. Hvis den inderste æske ikke er i, så klapper den yderste æske sammen. (Der er ikke noget tværafstivning)

Mhv. asn

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af asn (den 06-07-2003).]
Du må lige beskrive lidt mere omkring din mur..
Du skriver at det er den oprindelige ydermur.
Er det en gavlmur hvor huset "bare" er blevet forlænget ?
Er det en facademur hvor huset er blevet bredere ?
Og hvordan er din tag konstruktion ??
Er det en mur hvor der står spær på ??
Er der udnyttet første sal ??

Fortæl lidt mere hvis du skal have et seriøst svar !!

Men under alle omstændigheder mener jeg dit overlap mellem bjælke og mur er beskrevet som alt for kort. Lav det minimun 30 - 40 cm. Det skal trods alt overføre trykket fra en 3 meter bred strækning.. Og hvor solide er dine gamle mure ?? De skal jo holde til det øgede tryk og soklen med..

Venligst Njord wink en glad amatør wink

MVH Njord
Yderligere oplysninger til vurderingen:
- Huset er 11.5 m langt
- tilbygningen er ud fra facademuren. De sidste 4.5 meter er der bygget ud. Hullet er en eksisterende åbning på 1.5 m der udbygges til 3.1 m.
- Højden på taget er ca. 3.5 m på det højeste punkt og falder ud mod facaden. Det oprindelige hus er fra 1951 og taget er opbygget med en gitterkonstruktion. Gavlen er muret helt op i spids af tag.
- Der er ikke (og vil ikke blive) udnyttet 1 sal på huset.
- Murene er i fin stand (solide)

Lad mig vide hvis det ikke er forståeligt !

På forhånd tak.

Claus Rode
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej igen for at præcisere lidt prøver jeg med et par spørgsmål..

- tilbygningen er ud fra facademuren. De sidste 4.5 meter er der bygget ud. Hullet er en eksisterende åbning på 1.5 m der udbygges til 3.1 m.

Som jeg forstår det er der tale om en vinkeltilbygning med en bredde på ca 4,5 meter og med et hul på 1,5 meter og det hul vil du så lave ca 3 meter bred.

- Højden på taget er ca. 3.5 m på det højeste punkt og falder ud mod facaden. Det oprindelige hus er fra 1951 og taget er opbygget med en gitterkonstruktion. Gavlen er muret helt op i spids af tag.

Det forstår jeg ikke helt.. Altså er din rygning i ca 3,5 meters højde.. Men det er vel på det oprindelige hus. Hvordan er taget på tilbygningen/vinklen er det et saddeltag der er lavet som en vinkel på det oprindelige tag, altså med skotrende osv. ??
Eller er de lavet på enm måde så der er en tagflade der løber fra den oprindelige rygning og ud mod den nye facade, altså en tagflade med mindrehældning end det oprindelige tag ??

- Der er ikke (og vil ikke blive) udnyttet 1 sal på huset. Fint nok da det ikke vil give den ekstra belastning, kun belastningen fra selve taget.

- Murene er i fin stand (solide) Dejligt at høre ...

Lad mig vide hvis det ikke er forståeligt !

Ja, det har jeg så prøvet..

Venligst Njord smile

MVH Njord
Hej Njord,

Tak for dine kommentarer smile Her er yderligere uddybning.

- Oprindeligt hus er ca. 70 m2. Da der bygges til i 1979 bygges der et tilsvarende hus parallelt med det oprindelige og i en afstand af 3.8 m. I den ene ende af disse "to ens" huse bygges der en 4.5 m. lang passage for at skabe forbindelse mellem de to huse. De to huse er med rejsning, den mellemste bygning er med flad tag confused Forvirret ?

- Højden på taget er ca. 3.5 m på det højeste punkt og falder ud mod facaden. Det oprindelige hus er fra 1951 og taget er opbygget med en gitterkonstruktion. Gavlen er muret helt op i spids af tag.

Det forstår jeg ikke helt.. Altså er din rygning i ca 3,5 meters højde.. Men det er vel på det oprindelige hus. Hvordan er taget på tilbygningen/vinklen er det et saddeltag der er lavet som en vinkel på det oprindelige tag, altså med skotrende osv. ??
Eller er de lavet på enm måde så der er en tagflade der løber fra den oprindelige rygning og ud mod den nye facade, altså en tagflade med mindrehældning end det oprindelige tag ??

Flad tag på mellembygning.

- Der er ikke (og vil ikke blive) udnyttet 1 sal på huset. Fint nok da det ikke vil give den ekstra belastning, kun belastningen fra selve taget.

Vi har spiseområde i mellembygning og køkken i den del der skal forbindes til køkken/alrum. Derfor åbner jeg en alm. døråbning til en 3.1 m lang åbning.

Claus
Annonce
Hej smile

Du skal ikke begynde at fjerne det murværk, uden først at tale med en ingeniør.

Mvh
ThomasB
Ja kontakt lige en med en regnestok, tabeller og måske en lommeregner..

For ikke at lave noget der ikke holder i længden..

Ja det koster jo lidt men men safety first..

Kig evt hos www.netarkitekten.dk der er måske nogle henvisninger, jeg husker det ikke lige på stående fod..

venligst Njord wink

MVH Njord
Thomas / Njord,

Tak for hjælpen, jeg finder en Ingeniør og spørger ham/ hende til råds.

Claus wink
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis