Fugt i sandwich kontstrutruktion.

Jeg har netop været ude og se på en sejlbåd som har været angrebet af osmose. Dette er der dog blevet taget hånd om og bunden er nu bar helt indtil glasfiberen. Det er en professionel som har lavet arbejdet og det ser umiddelbart fint ud. Problemet er så at der er kommet fugt ind under glasfiberen og noget af sandwichkonstruktionen har fået vand. Der er blevet åbnet ind til problemet og mit spørgsmål er om dette er noget man selv kan reparere? Umiddelbart ville jeg prøve at rense så meget af det bløde træ ud som muligt og derefter fylde op med en eller anden form for masse eller skum og derefter glasfiber på. Men jeg er i tvivl om dette er en holdbar løsning i længden?
Jeg håber at få nogle gode svar.
jakob
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jakob.
Det bedste vil være om du igen støber noget balsatræ der ind i det du har fjernet, det vil nemlig give problemer med at støbe skum derind. Den nye polyester vil æde skummet.
Problemet er så hvor du skal købe det endeskårede balsatræ henne, og her må du se om der er et værft der vil sælge dig et par sider.

V.h. Håndværkeren
okay men kan man ikke få noget skum der kan bruges til formålet?
hvis der skal lægge balsatræ ind hvordan gøres det så for at det ligger ordenligt? det skal vel støbes ind eller noget?
og kommer det til at holde ordentligt?
jakob
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Balsa træet er skåre i små firkanter der er limet på et stykke væv så det er let at arbejde med. Du skal faktisk lime det på med polyester, når det er tørt retter du lige overfladen til så den bliver jævn, og så støber du glasfiber udenpå igen. Der skal så afsluttende spartles med polyester spartelmasse og slibes inden du givet det afsluttende topcoat.
Og jo du kan godt få nogle skumplader der kan tåle polyester, men hvordan det vil opfører sig sammen med balsatræet ved jeg ikke noget om, jeg tror også det er mere bøvlet at arbejde med sådan en plade frem for balsaen, når det gælder om at få den til at ligge tæt til underlaget ind til polyesteren er hærdet.

Håndværkeren
okay så lyder det jo egentlig ikke så farligt. men tror du så ikke bare jeg skal kratte så meget af det gamle balsa som jeg nu kan komme til ud under ´glasfiberen? og så fylde op igen.
Hvor stort er det hul du har lavet for at komme ind til balsatræet, for da det er en let træsort, tørre det også rimelig nemt ved lidt varme. Problemet er vel nærmere at du ikke kan se hvor langt vandet er trængt ud i balsaen. Du kan se det hvor glasfiberen har sluppet balsaen men ellers er det jo svært at bedømme hvormeget der er vådt. og jeg ville mene at jo mindre du er nødt til at fjerne jo bedre.

Håndværkeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
hullet er ca 15 X 30 cm.
men jo det er nemlig svært at vurdere hvor meget der skal fjernes. Men jeg kan se at der er boret små huller op i bunden flere steder for så at kunne stikke noget spidst op og mærke om det er blødt.
men som du siger så er det lidt svært at vurdere. og det er jo nok heller ikke så smart at få lukket noget inde som skulle have været ude.
jakob
hej Jakob.
Det er en falig spøg at købe en båd, som den. Hvis den har været våd i frost, kan vandudvidelsen nemt ha' forårsaget en omfattende delaminering, således at du står over for en omfattende renovering, balsatræ rådner meget let og det er vanskeligt at få tørret ud mellem yder og inderskrog. Eller i værste fald en skrotning, kender til et eks. med en LM22, som gik helt fra hinanden fordi man borede et hul gennem båden et sted med distancemateriale og ikke fik det tæt. Så der var masser af vand i en vinter med frost, og yder/inderskrog hang ikke mere sammen. Yderskroget blev senere forstærket og solgt som damjolle. Men det er en besværlig måde at anskaffe en damjolle på.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
vær opmærksom på at dem der sælger ting til rep. af slige ting, ingen ansvar har, for det færdige resultat, men en komerciel interresse i at sælge dig ting. lidt a lá slankemidler. Må hellere lige tilføje at de ting, jeg har købt hos hf har være helt ok, men kan der hæftes på en tidligere våd balsa, måske med lidt startende råd.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også