Betrækproblem

Hej kloge hoveder

Jeg har købt mig en seng, hvor endegavlerne er noget fransk fletværk. Det vil jeg lave om så det bliver polstret istedet. Der hvor fletten er monteret er der en kant som er ca 1 mm lavere end resten af trærammen og den sænkning går ca 1 cm ind. Håber billederne letter forståelsen
Jeg forestillede mig at jeg på hver siden af rammen ville sætte en tynd plade, som jeg inden montering polstrede med stof og skum. Problemet ved det er at så kræver det noget mere end 1 mm for at kunne se pænt ud, og hvor jeg bor har jeg ikke umiddelbart mulighed for at fræse det ud. En anden løsning kunne selvfølgelig være at bruge møbelsøm, men det er ikke det look jeg vil ha.

Håber nogen har forslag til hvordan jeg alternativt kan gøre det?

Mvh

Kasper
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hmmm... er det kun rammen, eller hele gavlen du vil polstre?

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
Anyhow, - jegtager udgangspunkt i at det kun er rammen du ønsker at polstre, for det lyder logisk for mig

Så ville mit forslag være:

- Skær det ønskede stof til i baner der er ca. rammebredde + rammetykkelse + min. 25mm

- start på forsiden: lav en fold på stoffet på 5-7mm. Med en hæfteklammemaskine fæstner du stoffet "fra indersiden" (dvs. at stoffet på dette trin er lagt indover fletværket, og senere bliver foldet henover - og skjuler - klammerne og omslaget/folden) midt i denne fold, så tæt op ad fletværket som du vil gå (at stoffet et foldet fordeler fæstningsevnen fra hæfteklammen bedre og beskytter imod "rivere - sæt klammerne så de går skråt ind i rammen og binder bedre) ... sæt klammerne meget tæt.

- lim den ønskede skumtykkelse direkte på rammen (forside, kant og et stykke om bagpåwink - en nem måde er at bruge spraylim ...

- fold stoffet om ramme, lav igen en 5-7mm fold på kanten af stoffet, og hæft så stoffet fast på bagsiden af rammen, ved at sætte klammerne i den fold.

... når du folder stoffet omkring, så kan det være svært at trække det pænt og jævnt til med fingrene - lav et lille polstringsværktøj på følgende måde: tag en stump brædt (f.eks. ca. 3/4"x2"x4") og slå en masse korte søm skråt igennem i en ca 1" bred stribe og så tæt på kanten af brædtet som muligt, så sømspidserne lige stikker igennem (2mm).

Dette brædt bruger du til at "skubbe-trække" stoffet når du skal hæfte på bagsiden af rammen ... grunden til at sømspidserne skal være helt ud til kanten er, at du sætter dit værktøj helt op til hæftepunktet når du skal stramme, så der ikke kommer noget slæk imellem strammeren og hæftepunktet (hvis det ellers er muligt at forstå denlidtkringlede forklaring )

Anyhow: det beskrevne brædt fås naturligvis i en professionel møbelpolstrer-/tapetserer-udgave, men jeg kan ikke huske hvad værktøjet hedder, (havde min salig morfar - Sadelmar'n fra Thisted - levet, så havde jeg nok stået til både en kindhest og et par overtimer ), så hvis nogen kan komme i tanker om det, så skriv det venligst ... det irriterer mig!

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
Hej og tak for svaret Svenkarlsen

Jeg tror desværre at du havde misforstået mig. Trærammen vil jeg bevare som træramme. Det er der hvor der nu er flet at jeg ønsker at polstre det. Har forsøgt at illustrere det på billedet. Planen er at det hvide skal være polstret
Jamen jeg er jo også bare tungnem!

Men ok, - skal det være fyldningen der skal polstres, så prøv at forklare hvad der hindrer at du fjerner rattan-fletværket, og så skærer en MDF-plade til i form og beklæder/polstrer den?

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
Det enesteb der vanskeliggør det er den 1mm kant som er i rammen, for at fletværket skal være plant med rammen. Men kan vel bare lime eller måske clipse stoffet fast op til den kant og dermed skjule den
Annonce
ok, - så har jeg et hurtighakkerforslag og et lidt mere besværligt forslag:

hurtighakker: lavMDF-pladen så den passer i rammen (selvf. med plads for stoffet). Lav så en plade i tynd hård masonit, som er den smule større der skal til, for at fylde ud i den fals rammen har til fletværket.

Det lidt mere besværlige: lån en fræser med en fræse-bit der har et styre-kugleleje i spidsen, og er lang nok til at fræse hele ramme tykkelsen. Så fræser du bare helle rammen lidt tyndere, ved at fræse fra bagsiden og lade styrelejet ligge an imod den forkant du ønsker (det er lettere end det lyder ;-) )

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
Som det fremgår af det oprindelige indlæg mente jeg også selv at den bedste løsning ville være at fræse det ned så der var plads til en plade. Så selvom jeg ikke var så pjattet med ideen om at stå med det i min lille 1-vær, er det nok klogest at holde sig til den plan. Men tak for de forskellige forslag alligevel

Mvh

Kasper
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis