Gips vægge (stålprofil el. træprofil)

Davs

Hvad er bedst at bruge til lyd absoberende forsatsvægge ? samt skillevægge (100mm stenuld i begge)

Skal jeg lave det med en træprofil eller stålprofil ? Syntes umiddelbart at stålprofiler virker dyrere ? ca. 30,- for en 95mm ? Eller er det bare mig som piver ?

Hvad er bedst, til prisen?? skal have lavet ca. 15meter lydvæg samt 10m skillevægge ?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Stålprofiler er absolut det bedste at bruge mht. lyd. træ-regler vil bære lyden meget bedre igennem væggen end stål-regler vil gøre det.
I dine skillevægge kan du desuden sætte 2 sæt 45mm stål-reglar (eller 75mm hvis din væg er høj) forskudt så du har 1 sæt til den ene side og 1 sæt til den anden. Det vil gøre at lyden ikke bæres igennem reglarne. Men det koster selvfølgeligt det dobbelte.
Endvidere kan du vist også få specielle reglar til lydvægge (koster også ekstra) - se evt. videre på danogips hjemmeside.
Jeg kan kun give Staun 100% ret: en lydvæg bygges på stålprofiler, og helst de rigtige, vibrationsdæmpede typer.

og - som Staun også anfører - så bør du lave en skillevæg som 2 selvstændige vægge (i 45mm profiler) med så lidt mekanisk forbindelse som muligt, - skal du sætte en lydvæg op udenpå en eksisterende væg, så gælder det samme: forskallingen (skinner i bund&top + reglar) bør have så lidt forbindelse som muligt, med den væg man vil dæmpe.

For lige at tilføje et par banaliteter (som du sikkert kan finde hvis du læser en gips-hjemmeside grundigt:

Lad alting "svæve": brug skinner med filt i top&bund, lad være med at skrue reglar fast i væg i siderne og sørg for at der er 3-5mm fuge imellem gips og vægge/loft/gulv, som du udfylder med en GOD elelastisk acrylfuge, eller silicone (hvor den ikke skal kunne overmales)·

- sørg for at en skillevæg er lufttæt (luft bærer lyd). Det betyder at du skal være omhyggelig med at fuge, - både i samlinger, men især hele vejen rundt langs gulv/vægge/loft

- brug tunge gipsplader - gerne en vådrumsgips på en almindelig gips

- brug lille reglar- og skrue-afstand (300mm C-C)

- husk på døren! Er der en dør i den væg der skal dæmpes, så er det ofte det svage punkt . En celle-dør (det hedder de - det har ikke noget med fængsler at gøre ;-) til 3-400 kr. dæmper ikke en fis (bogstaveligt talt!). I den anden ende, så koster en lyd&branddør i nærheden af 4000 kroner (30-35 db dæmpning).

Mellemløsningen ligger i at bruge døre i massivt træ, - ekstra dæmpning kan opnås ved at lime&skrue en 6mm MDF-plade på den ene side af døren.

Og husk så: lyddæmpning er en svær øvelse: taler vi gamle lejligheder, så vil der ofte være en stor lydvandring alene igennem etageadskillelsen/gulvet, som bæres af gulvbrædder og hjælpes på vej af lerindskud - i den slags tilfælde (og hvor væggen er planlagt til at være absolut permanent) har jeg enkelte gange brudt igennem gulv og fyldt ud med stenuld en meter på hver side (kan ikke altid lade sig gøre, og afhænger af gulvbjælkers placering).

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
Kan tilslutte mig betraktningerne omkring væg opbygningen. Stålreglar er ikke meget dyrere, men tilgengæld RETTE og ret lette at arbejde med. Husk 2 lag gips og fuger i top og bund. Specielt på den inderste plad er det ikke noget problem.

Som dør kan jeg anbefale at kigge på idedøren www.idedoeren.dk den har jeg selv valgt ud fra lyddæmpning og stabilitet. Den kostede vist 2-2500 kr / stk men med karm og bundstykke. Bundstykket er i eg og døren en massiv fyldningsdør. Den dænger på 3 hængsler og ikke kun 2 som andre døre. Derudover er der en gummifuge hele vejen rundt i karmen. Der tætnes altså mellem dørplade og karm. Husk på at luften bærer lyd.. så det er helt sikkert en rigtig god støjdæmpning. Vægten af selve døren er også enorm når du sammenligner med en papdør ( celledør ) og det lukker også en masse støj ude.

MVH Njord
Citat fra svenkarlsen

.............................
Og husk så: lyddæmpning er en svær øvelse: taler vi gamle lejligheder, så vil der ofte være en stor lydvandring alene igennem etageadskillelsen/gulvet, som bæres af gulvbrædder og hjælpes på vej af lerindskud - i den slags tilfælde (og hvor væggen er planlagt til at være absolut permanent) har jeg enkelte gange brudt igennem gulv og fyldt ud med stenuld en meter på hver side (kan ikke altid lade sig gøre, og afhænger af gulvbjælkers placering).


Lerindskuddet dæmper da de dybe lyde godt pga. den store vægt?
Mineralulden tager de høje toner.
Citat fra Erik2

Lerindskuddet dæmper da de dybe lyde godt pga. den store vægt?
Mineralulden tager de høje toner.


Det har du da ret i Erik, - hvorfor skrev jeg sådan noget sludder? ;-)

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
Annonce
Thx alle sammen, syntes det er flotte indlæg

Jeg har naturligvis ikk informeret korrekt, ang. døre. umiddelbart ønsker vi kun at lydisoleret mod naboerne på begge sider (rækkehus) hvor jeg vil følge jeres anvisninger.

Selvom huset er fra 1952 skal man seriøst hoppe til, på 1. sal, for at kunne høre det i stueetagen, og det er kun lerindskudsting.
Når det "kun" er en eksta lyd isolering ind mod naboerne. Vil jeg vælge en form for præfabrikeret ting der kan monteres rimeligt enkelt uden på den eksisterende væg. Der er så kun lige lidt omkring stikkontakter der skal tages hensyn til.

Husk også på der findes et par typer fibergips. Disse plader er en del tungere, men holder desuden til meget mere. Jeg kender ikke deres lyd isolerende effekt. Men da vægt i sig selv har en vis effekt kan de helt sikkert være en mulighed.

Kontakt de forskellige leverandører af gips plader og hør hvad de har af løsninger. Kig på hvad den enkleste montagemæssigt, bedste, lydmæssigt, og ikke nødvendigvis billigste løsning er.
Spørg efter hvad de giver af reduktion regnet i db.

Pludselig snakker vi jo om en helt anden løsning end at opsætte lydisolerende væge mellem rum, her tænker de fleste af os jo nok internt i samme bolig....
Husk fortsat fuger osv. det hjælper altsammen på at isolere lyden væk.

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis