Tilslutning af indbygningsovn samt kogeplader

Håber der er nogen herinde som kan give lidt råd med på vejen?

Jeg står og skal skifte mit komfur og istedet have tilsluttet en indbygningsovn samt induktionskogeplader.

Ovnen er lige nu sat til strømmen med følgende ledninger: 1x blå, 1x brun, 1x sort, 1x grå samt 1x grøn/jord. I boksen på væggen sidder naturligvis de samme tilslutninger.

På min nyindkøbte ovn samt på induktionspladerne er der kun 1x blå, 1x brun samt 1x grøn/ jord på hvert af apperaterne.

Hvordan tilsluttes disse?

Kunne det tænkes at den blå, den brune samt den grønne fra begge apperater blot sættes i samme farve i boksen på væggen? - altså blå til blå, brun til brun samt grøn til grøn og skal sort og grå tilslutning i vægboksen så bare ikke bruges?

På forhånd tak.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din dåse i væggen er stærkstrøm (3 faser, hhv. sort, grå og brun), men din ovn skal kun bruge 240V. Du skal bare sætte den brune fra ovnen til en af de tre faser og selvfølgelig blå til blå og jord til jord.
Endvidere hvis du har flere hvidevare på samme strækstrøms gruppe kan det vist være en fordel at fordele dem på de tre faser (en eller anden elektriker: ret mig hvis jeg tager fejl her), så at din ovn eksv. bruger den brune, dit komfur bruger den grå og en tredje ting den sorte.
Staun---> Du er helt rigtig på den!! Det er en fordel at benytte forskellige ledere til tingene. Ellers risikerer man at ramme det problem med at ovnen ikke kan køre sammen med f.eks. komfuret eller microen.

Men vær for en hvis Herres skyld sikker på at det er den blå der er Nul!! Ellers risikerer du at sætte 2 faser til dit nye udstyr. Og det dækker forsikringen altså ikke!! Mål efter på alle ledningerne.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Tak for jeres svar.

Man må vel gå ud fra at blå i denne situation er nul ellers ville det eksisterende komfur vel ikke virke? Boligen er helt nybygget så der burde vel ikke være byttet om på nogle af farverne?

Konklusionen på jeres var må altså være: Tjek nul (blå) med en polsøger. Er der intet lys er denne god nok og blå far både ovn og induktion tilsluttes denne ene og samme klamme. Derefter kan brun, grå og sort så ligeledes tjekkes med polsøgeren for lys/indkation. Hertil kan ovnens brune tilsluttes f.eks. brun i væggen og induktionens brune kan tilsluttes f.eks. grå i væggen?

Igen tak for svarene.
En elektrikker koster kun et minimum af hvad det koster at brænde ovn/kogeplader eller huset af!!
Har selv induktion og det er super vigtigt at det er tilsluttet 112% korrekt da det sluger strøm BIG TIME når du bruger flere kogeplader på næsten fuld pluds..
Har selv en gruppe på min tavle udelukkene til kogepladen....
tjek lige sikringer hvis at der kun er afsat 10A eller 13A til gruppen kan du ikke nøjes med kun at tilslutte induktionskogeplader til en fasse så skal du have den tilsluttet med et andet kabel hvor at du har mulighed for at tilslutte en fase merer desuden skal du have flyttet et par små stykker metal oppe hvor at kablet går ind i induktionskogeplade.Hvis at dinne sikringer er 16A kan du sagtens tilslutte induktionskogeplader farve ret.
Indbygningsovnen skal ikke tilsluttes samme fasse da dinne sikringer ikke kan holde til det.( Der er en grund til at det gamle komfur var tilsluttet tre fasser)
Du kan feks bruge brun blå og gul/grøn til induktionskogeplader hvis det er 16A sikringer (hvis kun at der er 10A eller 13A sikringer kan du bruge brun grå blå og gul/grøn dette vil kræver et andet stykke kabel) til indbygningsovnen kan du bruge sort blå og gul/grøn
Det er meget vigtigt at du får sat de blå ledninger fra indbygningsovn samt induktionskogeplader sammen med den blå ledning fra vægen samt de gul/grøn ledninger fra indbygningsovn samt induktionskogeplader sammen med gul/grøn fra væggen da du ellers riskerer at brænde indbygningsovn samt induktionskogeplader af på cirka 5 sekunder og forsikringen dækker ikke ved den slags skader.
Hilsen elektrikker
Annonce
i gamle dage brugte man sommetider den sorte som nul og den blå som fasse men når at det er nyt og det er en ordenlig elektrikker der har lavet det så er der ikke noget at tage fejl af så er den blå nul
Igen - tak for alle svar.

Jeg tror hellere der må findes en elektriker her i Tåstrup området så alt kommer til at virke 100% som tiltænkt.
puch: Der er ikke noget krav til at den blå SKAL være din nul-leder... så uanset hvor "ordentlig" din elektriker er, er det stadig ikke nogen garanti for
at den blå er "nullen".

ptr2000: Hvilken induktionsplade er det du har anskaffet dig?

Er jeg den eneste der finder det tankevækkende at induktionspladen kun kører på 230V ?
Er det ikke normalt at induktionsplader "kun" kører på 230V??
Min Voss plade kan selv finde ud af at "skrue" ned for blusset hvis man har for meget igang på samme tid!
nej det er ikke et krav at nullen skal være blå men normalt vil man bruge den blå til nul i nye huse men hvis man ville være helt sikker kunne man jo lige måle efter om der er 230 volt i mellem den blå og en af de andre faser.
Det er meget normalt at induktionsplader køre på 230V men som regl kan de næsten altid køre både på 230/400 men så skal man fllytte de stykker metal som jeg har nævnt før
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis