Pudsning af væg + efterbehandling

Hej

Jeg er både førstegangs husejer, og ny på forumet. Jeg har et par enkelte spørgsmål jeg håber i kan hjælpe mig med.

Jeg har denne mur på min garage, ud mod vejen jeg bor på, denne kunne jeg godt tænke mig at få pudset, så den står i samme stil som mit hus.

DSC00366.jpg

Nu er det disse hvidesten der er, er der noget specielt man skal tage hensyn til der?

DSC00367.jpg

Hvordan er fremgangsmåden man gør det på?


Til sidst har jeg et spørgsmål til husets facade, som man kan se på billedet har den været kalket. Men udenpå er der denne anden 'maling' Hvad er det? Og hvad skal jeg gøre for at male/kalke huset igen, skal det sandblæses? Huset er bygget af lecasten. Eller er det nok at tage en stiv kost og få alle skallerne af og male det igen?

DSC00368.jpg

Mvh Morten
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Afskallende maling...

Vi havde samme problem med vores 1930'er villa. Da plastmalingen så småt begyndte at hænge i skaller og flager gik vi bare i gang fra en ende af. Vi brugte primært billige (kina)spartler, da de kan komme "under huden".

Desværre var det bare ikke så nemt alligevel, for malingen sad faktisk ret godt fast de fleste steder. Da vi tog lidt ad gangen kunne vi ofte (efter nogle uger) tage nogle nye partier, som så havde løsnet sig. Da vi efter mange mange timer havde fået AL plastmaling af og repareret revner - gav vi hele væggen en tur med højtryksrenseren for at få det sidste løse kalk væk.

Skulle jeg igang i dag ville jeg få huset nænsomt sandblæst, da antallet af timers skraberi slet ikke står mål med prisen for afrensningen.

Alt er naturligvis relativt, men vi ønskede en nogenlunde glat overflade, og den kunne vi ikke få, hvis vi lod flager af maling sidde tilbage. Samtidig ville jeg ikke løbe risikoen med, at den gamle maling senere skulle løsne sig...

God fornøjelse uanset dit valg...

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Pudsning af garagemur: det er helt ærligt ikke den nemmeste sag af verden at pudse, så her er dit udgangspunkt ikke et par hurtige råd, men en tur på biblioteket, eller et dyk i nogle gør-det-selv blade - dog en enkelt note: typen af sten er ikke din største udfordring ;-)

Hvad det malede hus angår (jeg kan ikke finde det billede du nævner, men det er muligvis mig der er en klaphat?!), så er sandblæsning da altid en løsning, men hvis pudsen ikke ligefrem slår revner en masse steder, så ville jeg nok overveje at køre den gamle maling af med en stor vinkelsliber med en stor kopbørste på (husk briller og støvmaske!).

Der er umiddelbart lidt mere arbejde i børsten fremfor sandblæsningen, men det jævner sig når du skal til at rense blæsesandet op af bede og omgivelser. Dertil kommer prisen - en vinkelsliber og en kopbørste er overkommelig at købe og at lære at betjene, men at leje et sandblæseudstyr (klokke+slanger, kompressor, beklædning), at købe sandet, og at lære at bruge det effektivt, det er en helt anden sag.

Ydermere så har børsten den fordel, at hvis pudsen er rimelig ok og det kun er malingen der skal af, så laver stålbørsten ikke så store huller i pudsen som sandblæsningen, så der er mindre arbejde med udbedringer når malingen er fjernet.

Men bortset fra det, så tillykke med huset og godt mod fremover: - glæden ved at arbejde med sit eget er (for det meste) større end frustrationerne over at skulle gøre det ;-)

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Tak for svarene.

Inden jeg begynder med mørtlen, skal stene renses først?

Der er lidt flere alger forneden ved jorden end man lige kan se på billedet.
:idea:


op
[Indlæg slettet]
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også