Autolak - hvor og hvilken?

Hej

Foråret er kommet og jeg skal igang med at ordne smårust på min polo fra 95. Det irriterer min dog at jeg igen skal lave de samme reparationer i lakken som jeg lavede sidste år! Jeg mener ellers at have lavet tingene efter alle kunstens foreskrifter (slibning til blank metal, grunding, 2 gange metallak, 2 gange klar lak) Så kom jeg til at tænke på hvad I bruger? Jeg har til dato brugt Motip på spraydåse. Har I forslag til en bedre og mere holdbar behandling?

mvh Anders
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har udpræget dårlige erfaringer med maling på sprayflasker, selv om man har brugt og gjort alt rigtigt iflg. recepten.
Det er åbenbart alt for tynd og porøs materiale, idet rusten trives fint nedenunder.
Det jeg oftest hører, folk har gode erfaringer med er et amerikansk produkt POR15. LavDetSelv bladet havde en artikel med det ifm en halvrusten Mercedes og der virkede det ret godt.
Jeg har også anbefalingerne fra amerikanerbilfolk. Selv har jeg ikke fået fat i det endnu.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

Hej Anders,
- en polo fra '95 ruster da ikke wink (det gør min fra '97 næsten heller ikke).
Jeg har relativt gode erfaringer med at grunde (2x) og lakere (2x) med pensel, mellemslibe ganske let og afslutte med klarlak på spray.
Det bliver ikke så pænt som med spray, men har endnu ikke været efter steder igen, som har været behandlet en gang.

Har ladet mig fortælle, at har der først været virkelig tæring, sidder der "gravrust", som er næsten umulig at få bugt med. Der skal slibes/sandblæses langt dybere, end man umiddelbart tror.

Er du opmærksom på at slibe "langt nok" uden om rustpletten. Der kan ofte være lange udløbere, som ikke er umiddelbart synlige.

Mvh.

Jan R.
Hej Anders;

Jep - jeg kan KLART anbefale hvad Ktm anbefaler, nemlig POR15. Produktet har modsat MOtip et solidt ry for at virke....

Mvh
Per
Du kan gøre noget ret effektivt, nemlig at "grundmale" den blanke metalflade med zinkspray, da det jo er en slags koldgalvanisering, men husk, at det skal males over efter at have tørret i 4-5 timer ved en temperatur over 16 grader.
Hvis den ikke males over hurtigst muligt, har du ingen gavn af det.
Jeg glemte at skrive, at jeg fuldtud kan tilslutte mig ktm.
Spraydåser er og bliver noget lort, for skal du opnå samme tykkelse som en sprøjtepistol giver, skal du male henover 15-20 gange, og resultatet forværres ved hver overmaling
Annonce
En google af POR15 giver ikke noget rigtig svar på hvor det kan købes i sprayfave. Har nogen et par adresser ?.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
Arbejder på parogpsykoterapi.dk ​

Jeg har ikke set det som spray, og jeg ved ikke om det overhovedet kan købes her i DK, men ellers er det via nettet henne i USA man kan købe det.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

Er der måske en ekspert her som kan svare mig på et spørgsmål om maling.

Jeg er ved at restaurere et køretøj som skal sandblæses og derefter repareres med nye plader og svejsninger.
Det er planen at malearbejdet skal udføres professionelt med 2 komponent autolak. Men plade- og svejsearbejde laver jeg selv.
I forbindelse med pladearbejdet vil jeg spraymale en zinkprimer (på dåse) på flader som bliver skjult efter svejsning.
Er det noget principielt problem at denne 1K zinkprimer påføres steder som bagefter bliver overlakeret med 2K maling?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også