Hævet krydderurtebed

Kære alle

Et af forårets projekter er et hævet krydderurtebed til terassen. Jeg regner med, at det skal være omkring 60 cm bredt og 2 meter langt.

Er der nogle der har gode forslag til opbygningen af et sådant bed. Det skal stå på en stenterasse. Selve beklædningen bliver formentlig lærketræ og det skal jeg nok få styr på - det er mere den indvendige opbygning jeg er i tvivl om. Det skal stå ude, så der skal vel være en eller anden form for dræn (hul i bunden) - jeg vil selvfølgelig helst undgå, at der løber (for meget?) snavset vand ud på terassen (jord skyllet ud af hullerne i bunden). Ville det være en fordel at lade kassen gå helt ned til terassen, så evt. udskyllet jord blot bliver under kassen (i forhold til, at hæve beddet op på ben). Er det lettest at bruge nogle flamingokasser til at holde på jord og planter?

Som sagt skal jeg nok selv få lavet kassen, så det er ikke egentlige tegninger jeg efterlyser, men hvis der er nogen der har et godt billede ville det selvfølgelig være super.

Herudover efterlyses gode forslag til planteindhold (meget gerne planter der kommer igen år efter år), fx løvstikke, persille, purløg osv.

Jeg ser frem til jeres mange gode indlæg.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
rigtigt godt projekt du kaster dig ud i der ;-)

Der er en mængde af råd som er på sin plads, så læs gerne en af de mange bøger om økologisk havebrug, og selvom de ikke skriver om "kassebed", så prøv omkring "højbed" ... det er nemlig det sjove.

Det rigtige højbed er ret højt - typisk 30-50cm under jorden og mere over, - og så er det gerne i omegnen af en meter bredt, men det er for folk med store overarme og stærke rygge. (fidusen er, at man faktisk bygger en "aktiv" kompost (med varmeudvikling og hele den forkromede herlighed) ind i bunden af et bed, og egentlig laver et frilandsdrivhus uden overbygning).

Anyhow, - med de to stykker spaghetti som gør det ud for mine arme, har jeg dog haft gode er faringer med en rduceret udgave af et rigtigt højbed:

Jeg er altid bange for udtørring (er for fornæret til at vande mere end højst nødvendigt), så jeg lægger altid en vandtæt bund af 0,20mm plast (alm. dampspærrefolie), som jeg perforerer ved at prikke huller i et ca. 30x30cm mønster (ca. 2x2mm huller). Jeg lader bunden danne et "bundkar" som slutter 20cm under overfladen, og højst er 20 cm høj (er højbedet 30cm, så er karret altså 10cm højt). Det er gået fint, fordi jeg overvejende har brugt mine bedde til grønt med korte rødder, men vil du prøve med porrer, så kan jeg ikke garantere at rødderne ikke rådner.

Fordelen ved "karret" (som jeg bruger i mange andre sammenhænge) er vel indlysende, men skal du lave det i en bedkasse bør du nok sikre dig at plastikken ikke ligger op direkte op imod træet - det vil kunne give en konstant fugtig side på træet, som hurtigt vil nedbryde selv imprægneret træ. Lav et eller andet ventileret mellemlæg (måske bobleplast, med boblerne mod træet ... det skulle kunne virke som de dyre plader man bruger til at sikre ventilation omkring bygningsfundamenter?!).

Anyhow, - har man plast i bunden af en beplantning (bed eller andet), så forsvinder den naturlige ventilation fra den underliggende jord (og den er vist vigtigere end de fleste tror??). Derfor har jeg altid brugt højbedsprincippet, og har fyldt mindst 20cm grene og kvas i bunden (tykke grene (2-4cm) i bunden og så tyndere grene, kviste og kvas opefter, så jorden ikke dratter ned i bunden ved første regnskyl. Fordelen er så også, at man er fri for at skulle slippe af med forårets klippekvas (hvis man er pertentlig med havens udseende - selv fylder jeg bare op undr hække og buske med den slags ;-) )

Hva'så'mer?! Tjahh, - hvad hælder du på af jord? Hvis du f.eks. har adgang til en god gang hønsemøg, så ville jeg nok lige smide 10-15cm af l..... i bunden (evt. blandet op med 5% havekalk og 10-15% træflis), rive et par cm grus (gult bakkegrus - aldrig gråt strandsand!) ned i toppen af møget, og så dække med 5 eller flere cm plantejord. Så ville jeg plante nogle grådige ting første år (squash, tomater, peberrod, etc.), mens jorden stabiliserer sig, og så nyde den overvældende høst mens jeg planlægger de krydderurter jeg skal plante til næste år.

Har/laver man et kassebed, så er der jo muligheder, udfordringer osv. En ting er, at man kan vælge at lade hjørnestolperne blive høje nok til at bære en vinteroverdækning (f.eks. med et par diagonaltråde af 2mm tråd til at bære plasten), og på den måde får mulighed for at have sarte krydderurter som f.eks. ægte esdragon, men hvis man ikke husker på at det hævede bed medfører en øget risiko for frost i siderne, så er det jo ligegyldigt;-)

Jeg ville måske overveje en kantning med buksbom (der ER ikke nogen smukkere ramme omkring krydderurter - arten med små runde blade er langsomtvoksende og kræver mindst pasning/klipning), så nogle brede kantstriber af vores "lokale" nordiske og hårdføre som f.eks. timian, etc. er næste trin.

Skal der være lidt dramatisk pynt, så sæt f.eks. en artiskok eller to i den ende der står fjernest fra solen (de bliver høje, smukke og skygger - lad dem blomstre første år, og måske vil du så aldrig nænne at plukke dem til spisning, men købe nogle af de store hos grønthandleren istedet.).

Nok om det - god fornøjelse, læs bøger og glæd dig!

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
Hej svenkarlsen

Mange tak for dit indlæg. Der er desværre tale om et bed på en hævet stenterasse, så jeg kan nok ikke lave et rigtigt højbed. Jeg har noteret min dine forslag - specielt omkring vinteroverdækningen (og så skal jeg formentlig senere til at lave et par rigtige højbede til ungerne).

Kunne en løsning være at købe nogle firkantede flamingokasser - lave nogle huller i bunden og beklæde dem med fx. lærketræ. Herefter fylde det op med 10 cm grus og sten samt jord iblandet kompost for resten?
Hvis du vil bruge flamingokasser, så ville jeg nok komme leca-nødder i bunden, fremfor grus - det giver bedre "luft" til undersiden af jorden, og så kan du nøjes med at perforere flamingokasserne i siden, lige over bunden.

Hvis du stiller kasserne på terrassen, så vær lige opmærksom på om du har myrer i nærheden - så er det en god idé at dække fliserne med plastik under hele bunden, så de ikke inddrager dit bed til tue.

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
Mange tak for dit svar - det vil jeg arbejde videre med!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også