Brandvæg

Hej.

Fik svar på min byggetilladelse i dag, og det var øv.

Kommunen vil ikke give mig dispensation til at benytte mit hus som ligger i skel.

Men skrev så at jeg kunne sætte en brandvæg inde i rummet som så stod 2.5 meter fra skel og derved få lov at bruge de rasterende m2.

Men hvad er en brandvæg, hvordan laver jeg den næmmest og billigst?? er det bare en 15 mm brandgips plade på træskellet?
Hej. Fik svar på min byggetilladelse i dag, og... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
I princippet ville det godt kunne lade sig gøre at sætte gips til til bag hvis jeg piller det eksisterende troldtekt loft ned.

ydervægge er lavet i mursten og det er eternit tag.

afslaget er formuleret sådan, og derved aner jeg ikke rigtig hvad grunden er.

Projektet overholder ikke bestemmelserne i småhusreglementet, BR-S 98 afsnit 2,5 der omhandler afstandsforhold til skel og sti. Beboelse må ikke være tættere på naboskel end 2,5 m.

Idet tilbygningen medfører en overskridelse af afstandsbestemmelserne, er der ansøgt om dispensation fra ovennævnte bestemmelse i bygningsreglementet for småhuse BR-S 98.

Ansøgningen er vurderet på baggrund af følgende lovgivning:

- Byggelovens § 22, som anfører at der kan meddeles dispensation fra bestemmelser i loven og de i medfør af loven fastsatte bestemmelser, når det skønnes foreneligt med de hensyn, som ligger til grund for de pågældende bestemmelser.

Efter grundige overvejelser er det besluttet ikke at give den ansøgte dispensation. Der vil være mulighed for at inddrage den del af bygningen der ligger længere fra naboskel end 2,5 m. Dette kan løses ved at der opføres en brandmur 2,5 m fra naboskel der så adskiller beboelsesdelen. Laves denne løsning skal der fremsendes rettede tegninger der viser og beskriver brandmur.

Ved afgørelsen er der lagt vægt på, at der efter bygningsmyndighedens skøn er tale om væsentlige afvigelser fra bygningsreglementet, som ikke umiddelbart er forenelig med de hensyn bygningsreglementet tilsigter at varetage.
Altså: førstog fremmest,hvis du får et brev fra en offentlig myndighed som du ikke forstår, så ring til dem og bed dem forklare hvad de mener, - som nævnt før, så er det min erfaring at de fleste tekniske forvaltninger er nogle omgægngelige mennesker der er venlige, og til at tale med.

I din aktuelle sag, så drejer det sig om at få en bedre forklaring på bl.a. deres formulering at der "er tale om væsentlige afvigelser fra bygningsreglementet, som ikke umiddelbart er forenelig med de hensyn bygningsreglementet tilsigter at varetage." den væsentlige afvigelse er naturligvis/sandsynligvis at bygningen ligger til skel, men at afvigelsen betegnes som "ikke umiddelbart" at kunne danne basis for en dispensation, beyder at dette "umiddelbart" kan tolkes som en åbning for, at andre tiltag (jf. f.eks. Stauns indlæg) end de nævnte (en brandmur indeni bygningen) kan føre til en dispensation/godkendelse.

Jeg tror at Stauns forslag er tæt på det nødvendige (i min lille landsby vile de sandsynligvis blive godkendt, men som sagt kender jeg ikke "politikken" i Aalborg), så det er klart et rigtigt godt råd at forfølge.

Men måske skulle du også overveje worst case: hvor stor er bygningen som du søger godkendt, og hvor mange kvadratmeter taber du ved at acceptere at bygge den krævede brandskillevæg og så blot bruge de tiloversblevne 2,5m x (?)m til udhus/lagerrum/whatever (kræver sandsynligvis at der ikke er adgang til denne del af bygningen fra den beboelsesgodkendte del, medmindre denne forbindelse består af en BD60 dør) ?

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
Tjaa - som Sven skriver så prøv at snakke med sagsbehandleren. Han kan sikkert også give en indikation på om "min" løsning kan godkendes.

Den, af kommunen, forslåede løsning deler din gildesal i to brandceller. Hhv. den del tættest på skel og så resten. I princippet betyder de at de første 2,5m "må" brænde i minimum 60min. før den øvrige bygning antændes og begynder at brænde. Det mener jeg er en dårligere løsning end at lave hele din gildesal til en brandcelle (ved at føre brandvæggen til ydersider bolig). Derved vil du have hele bygning beskyttet mod brand fra naboens side.

Du bør sætte dig grundigt ind i hvad der kræves af en BD-60 væg inden du begynder at omprojektere og evt. indsender anke.
Og tænk på at branden kan opstå på begge sider af din brandvæg, altså er det din bolig der brænder og naboens hus skal beskyttes eller er det naboens hus der brænder og din bolig skal beskyttes. Initielt bør logikken fungere således det er din egen bolig der skal beskyttes mod brand udefra, men kommunen vil sikkert værdsætte at du har tænkt over begge situationer.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis