Spartling af gipsvarmeplade...

jeg har monteret gipsvarmeplader på en væg og ska til at spartle dem...men det slår mig at der ikk er en fordybning i dem, til armeringstape og overgang...
Gir man den bare gas med spartelmasse uden armeringstape eller....
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
fordi det er fattigmandsplader..!
Håber du har høvlet en skrå kant på pladerne, inden du har sat dem op, eller bliver det noget bæ.
os hvis væggen man har sat dem op på var snurre lige??? har ikk fræstsad
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej

Man kan spartle overgange på gipsplader selvom der ikke er en fordybning til armering og spartel. Problemer er bare at hvis det skal være usynligt efterfølgende skal bredden af det spartlede område være urimelig bredt (skyder på ca 25-30 cm!) Hvad med at sætte et ekstra lag gips på? Det tror jeg i længden ville give det bedste resultat og mindst arbejde.

mvh Anders
Hvad er gipsvarmepladerconfused

Jeg har ofte samlet almindelige gipsplader over ender ved lige at snitte dem lidt, ca. 5-6 mm med en hobbykniv, og så spartle denne fure.
Husk at give det binder inden du spartler.
Hvis ellers du har et stabilt underlag for dine samlinger skulle det ikke give kvaler.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Gipsvarmeplader er 13mm gipsplade pålimet 30mm styrolit......

Har fundet en løsning på overgang/armeringstape problemet...
var i harald nyborg og købe en el-høvl til 129kr, nu har jeg fræst ud så der er plads til overgang og armeringstape

Nød lærer nægen kvinde at spinde...eller nogetsmile
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Har du rent faktisk lavet et 80-100mm bredt spor i gipspladerne uden at de blev totalt flossede?

Det vil da være brugbart ved alm. endesamlinger også så...

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

Hej

Du har da forhåbentlig ikke fræset papiret væk på forsiden af gipspladen for at lave en fordybning?

Det kan sagtens lade sig gøre at spartle "fuldkantede" plader, man bruger bar som minimum en 30 cm spartel, armeringsstrimlen (af papir) fylder godt nok lidt, så der skal spartles i brede striber.

Læs forøvrigt pjecen "hvor går grænsen" som kan downloades fra gipspladefabrikanternes hjemmesider, den er god at blive klog på.
Citat fra Orla Nautrup

Hej

Du har da forhåbentlig ikke fræset papiret væk på forsiden af gipspladen for at lave en fordybning?

Læs forøvrigt pjecen "hvor går grænsen" som kan downloades fra gipspladefabrikanternes hjemmesider, den er god at blive klog på.

Yes det har, 1mm ??? har spartlet og slebet første gang...det ser pænt og meget lige ud....og jeg fik armeringstape i.
Har det konsekvenser for pladen???
Den vil jeg prøve at hente den pjece...
Har kunsulteret med andre tømrere og en maler.....

Begge gav mig løsningen med el-høvlen....eller en hobbykniv , til at fjerne papiret....dette er gjort efter pladerne er sat op og fuldskruet.

Kan godt se (teoretisk i hvertfald) at styrken ryger...men pladerne ska jo ikk bære noget andet end sig selv, og de er blevet armeringstapet, spartlet og får en god gang vævlim og filt, så mon ikk det går, og afhøvlingen er som sagt sket efter pladerne er sat op, så man ska ikk til at bære rundt på dem, hvor "svækkelsen" måske ku ha haft en betydning.....
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også