Motor tøver

Hej

Min ford fiesta 1,25i 16v 1996 (141kkm) laver lidt ballade for tiden. Når den startes fra kold er det lidt som om den ikke kan tage gassen, hvis man træder for hårdt på speederen.

hvis man i stedet lader den accelere ved at træde blødt på speederen er der ikke de store problemer og den kan sagtens komme ud over stepperne (det virker lidt som hvis man på en gammel bil havde startet den uden at trække chokeren ud. Den går fint i tomgang og går udover det ovennævnte udmærket. Den går dog kun ca. 10 km/l ved blandet kørsel.

Jeg har skiftet luftfilteret, som trængte meget til at blive skiftet, men det har ikke fjernet problemet.

Nogen der har bud på hvad det så kan være galt?
-Er det bare et justeringsspørgsmål? (at den kører med for fed/mager blanding)
-Kan det være vand i benzinen, så den skal have en sjat sprit?
-Skal jeg købe noget andet kemi-dyse-rens-halløj og hælde i tanken?
-Kan det være et delvist stoppet benzinfilter?
-Kan det evt. hjælpe at skifte tændrør? (tror jeg ikke)
-Andre bud?

På forhånd mange tak.

Med venlig hilsen

Lars_aalborg

Lars, Aalborg
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din bil Lars ter sig helt normalt, der er intet der har godt af at få jogget speederen i bund, mens motoren er iskold Mvh.

Benny N.
Hej igen

Tak for tilbagemeldingen

Det er nu ikke kun, når den er kold, problemet eksisterer, men det er der det er mest udpræget. Jeg giver naturligvis ikke bilen bundgas, når den er kold. Jeg tror problemet skyldes at den får for mager benzinblanding, men vil gerne høre andres bud på mulige årsager/løsninger...

MVH Lars

Lars, Aalborg
hej..
Syntes det lyder som om du har en utæt gummi slange i forbindelse med din indsugning.. prøv at checke... syntes det lyder lidt som "falsk luft" er der luftmængde føler på sådan en bil, kan det også være den der skaber sig ??

Mvh jan J
Er der ikke en singlepoint indsprøjtning på din Fista?
Hvis ja, kan det sagtens være temperaturføleren, der giver signal til motorstyringen, der kan være defekt, således at den kun får benzin, som om motoren er varm.
Jeg har også en gang haft en Fista, der også glimrede ved kun at kunne køre 9-10 km/l. Det var jeg ikke særlig imponeret af! :-(
Jeg forstår dog ikke at det skulle være en 1,25 ltr. ? Det vidste jeg ikke fandtes.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej igen

Jeg har kun haft bilen siden januar, så jeg ved ikke hvor gamle rør og kabler er, men har da overvejet om jeg skulle skifte dem, da luftfilteret, som jeg lige har skiftet så ud til at have siddet meget længe på bilen (og var meget snavset). Jeg har hældt noget indspøjtningsrens i tanken. Har det nogen ide, hvis jeg også hælder karb. sprit i?

MVH Lars

Lars, Aalborg
Din blanding kan hverken være for fed eller for mager, hvis din lambdasonde ellers er i orden, for det er den, der styrer din blanding.
Du kan til gengæld have et problem med din koldstartsdyse
Hej

Mener du at koldstartdysen kan være stoppet?

MVH Lars

Lars, Aalborg
Den kan være stoppet, eller også kan der mangle styreimpulser.
Jeg vil anse disse to muligheder for at være ret nærliggende.
Du behøver ikke at lede efter falsk luft, idet falsk luft vil give en mager blanding, hvilket omgående vil blive set af din lambdasonde, der sidder i udstødningssystemet før katalytisk converter, også kaldet katalysator, så din blanding vil automatisk blive reguleret, selvfølgelig indenfor rimelighedens grænser.
OK, jeg må se, om jeg kan finde den.

Kan man rense lambdasonden?

Jeg har de sidste par dage, når jeg har kørt ca. 50 km på motorvej og drejer væk fra motorvejen lagt mærke til at motoren, når jeg kobler ud og ruller op af motorvejsafkørslen, fortsætter med at drøne rundt med 2500 omdr. Hvis jeg giver speederen et let tryk falder den dog ned i tomgang.

Jeg skiftede stelforbindelsen på motoren den anden dag, da den var meget irret. Jeg har også købt 4 nye tændrør og regner med at måle kablerne ud, når jeg skifter dem.

MVH Lars

Lars, Aalborg
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis