Tykkelse på pex

Hej..

Lige et hurtigt spørgsmål..

Jeg er ved at lave badeværelse og skal der ved trække nye rør til alt vvs..
Så var det jeg ville høre om man bare skal bruge 15 mm rør i rør pex til det hele.. Altså koldt og varmt vand i bruser og håndvask, vand til toilet og fjernvarme til håndklædetørre..

Hilsen Johnny

Hilsen Johnny
--------------------
When the love for coffee, goes beyond your imagination..
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ø15 mm vil være nok til det meste.
I denne dimension et fittingsene også billigst.
Dog er længden af dine rør meget afgørende dimensionen.

MVH Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Må man godt det selv. Hvis du får en skade, skal man vel i dag kunne dokumenterer over for forsikringen at det er en fagmand der har lavet det eller ?....

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Du må selv lave varmesystemet hvis det er et lukket system. Brugsvand må du ikke selv rode med.

Nogen gør det alligevel (inkl. mig).

MVH Per

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Per M. Friis (den 04-07-2003).]

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Du skal konkret være opmærksom på følgende før du blindt kaster dig ud i at bruge 15 mm pex-rør.
Til varmeinstallation skal det være rør med iltbarriere, således at luft ikke kan diffundere igennem røret og medvirke til tæringer på de sorte dele af installationen.

Som Per skriver er afstanden til dine vandhaner ikke uvæsentlig. Hvis du yderligere vælger termostatiske batterier, skal du være opmærksom på, at nogle kræver et ret stort fortryk på grund af deres indvendige konstruktion. Hvis vandtrykket, der hvor du bor er lavt kan du løbe ind i nogle problemer.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Hvor langt må det være..
Det længste rør bliver ca 10-12 meter og det er rørene som jeg vil trække op til køkknet til første sal.. (Dem trækker jeg samtidigt da køkken ligger lige over badeværelset)

Røret til brusekabinen bliver ca 5-6 meter langt, men der skal monteres termostatbatteri på, mon det bliver noget problem.. Jeg har ikke noget problem med trykket på vandet, mener jeg ihvertfald selv.. smile

Hilsen Johnny

Hilsen Johnny
--------------------
When the love for coffee, goes beyond your imagination..
Er de længder du opgiver fra hovedstophane?
Eller ligger der en rørstrækning før?

Jeg går ud fra vi nu kun taler om brugsvand?

MVH Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Der fra hvor vandet kommer ind i huset, regner jeg med at trække en 22 mm rør i rør pex (ca. 4 m), som går over i et skab hvor alt vvs samles. Der skal den så gå ind i et forgrenings stykke som deler ud til henholdsvis køkken, gæstetoilet og badeværelse.. (Køkken og gæstetoilet er på første sal)
Min varmeveksler sidder i skabet til vvs'en, så der er maks en meter til forgrenings stykket.

Hilsen Johnny

Hilsen Johnny
--------------------
When the love for coffee, goes beyond your imagination..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis