Huller til ventilation igennem støbt fundament

Jeg skal have lavet et par huller til ventilation (og tørretumbler-udluftning) i min vaskekælder. Muren jeg skal igennem er støbt fundament (fra 1939), med en masse sten og lign i. I mit lokale byggemarked sagde de at jeg ikke ville kunne komme igennem med en af de borekerner (Ø100) som de ellers udlejer, men at jeg bliver nødt til at hakke igennem.
Jeg har hørt om nolge som havde en professionel ude. Han spændte et apperat op på væggen, som så stod og "knurrede" i en times tid, og bagefter var der et fint rundt hul.

Er det rigtigt at jeg ikke kan komme igennem med en borekerne a'la dem Silvan udlejer?
Bliver jeg nødt til at hakke igennem? Eller hvordan finder jeg en der har et apperat som beskrevet ovenfor?
Jeg vil også gerne have lavet et par vindueshuller. Her har jeg vel ikke andet valg end at hakke mig igennem, men så opstår der jo alle mulige problemer med afstivning indtil der bliver lagt et jern ind i toppen. Hvad gør man her?

På forhånd tak.

Søren.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis Silvan siger at deres maskine ikke kan klare opgaven er det vel rigtigt. Du bliver nok nød til at få fat på en prof. Prøv at google på "diamantboring" - det giver en del resultater.

Jeg har selv et lignende fundament under mit hus (er fra 1900) og det var fuldstænding umuligt at hakke igennem med hammer og mejsel. Jeg brugte en prof. med en diamant bore dims.

Hvor store er dine vinduer??
Diamantboring.... Det var lige ordet. Så kom der pludselig en masse firmaer frem, som ser ud til at kunne klare den slags opgaver. Mange tak for tippet.

Mht vinduerne, så har jeg ikke lige målene her, men de er vel ca. 1 m brede og 40-50 cm høje.
Jeg lejede sådan en "dims" ved et værktøjsudlejningsfirma i Sorø. Fik både diamantbor, samt Hilti slagbor (til at bore ekspansionsboltene i med). Bortset fra, at jeg kom til at erstatte en sål, som jeg i bar iver overspændte, husker jeg prisen som rimelig (6-700 for et døgn).
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis