Stjernehimmel

Hej.

Jeg har lavet en Stjernehimmel med fiber i MDF, nu skal jeg så havde den hængt op i luftet, hvad er den bedste løsning, det ligger en transformer og andet på selve pladen, så der skal være et mellemrum på løftet og pladen, på ca 10 cm.

Det er beton loft.

pladen er 1 * 1 M

Mvh Finn
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
lange karmskruer....mener de fås i en 180mm.
I princippet ka man gemme alt væk under loftet man ska bare huske hvor det sidder og være villig til at rive loft ned igen.....
Kan pladen ikke hænge i 4 kæder ?

Du kan sætte kroge i loftet og i pladen, og en lille kæde i mellem.
man må ikke gemme en transformer væk imellem to lofter lige meget om man er villig til at rive loftet ned igen. Man må for den sags skyld heller ikke have skjulte loftdåser -lampesteder eller have andre samlinger imellem lofter/vægge /gulve /osv. Man skal kunne komme til samlinger uden at skulle brække hele loftet ned.Det er ikke for sjov at vi har en bekendtgørelse på 406 sider.
hilsen elektrikker
Annonce
Puch-Maxihar fuldstændig ret: man må ikke have skjulte samlinger/transformerer/whatever indeni lukkede bygningskonstruktioner - altfor mange amatører laver farlige og dårlige elinstallationer!

Men nu er der jo heller ikke tale om at der bliver sat et nyt loft op (så skulle det da være et lille rum, i betragtning af pladens mål på 1x1m), så her er nærmere tale om et møbel eller en rumudsmykning, og så er verden jo en anden.

For det første kan transformer nemt placeres tæt på kanten af plade (hvor service kan udføres uden at tage pladen ned), og det hele kan udføres lovligt med en ledning med en stikprop i enden, så der ikke er tale om en egentlig el-installation, men vel nærmest om en avanceret lysekrone.

Og når det er sagt, så vil jeg nok føle at karmskruer er et lige lovligt drastisk ophæng. En MDF-plade på 1 kvm. ophængt i et betonloft, ville jeg nok smække op med 3 (ikke 4 - for 3 er nemmere at justere til et plant ophæng) 3,5 - 4mm skruer. Skruelængden er afhængig af ophængsmetode, men de bør gå mindst 30mm ind i betonloftet (enten i rawplugs, eller f.eks. 4,2mm montaflexskruer monteret uden plugs).

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
Jeg holder på zink_brians løsning med kæder / wire til at holde pladen.

Mht. trafoen der bliver "lukket inde", så kan jeg ikke se problemet? Hvis pladen bliver holdt af et par skruer, kan disse skruer jo skrues ud og man kan da komme til trafoen... er det ikke samme princip der bruges ved eksempelvis en UG-gruppetavle?... :-)

Men det kan jo være at jeg har misset et par sider i den 406 sider lange bekendtgørelse...
tja nu er det jo også sådan at man ikke må skrue en plade op foran en ug tavle men man gå gerne lave et skab og sætte op foran sådan at man kan komme til tavlen ved at åbne eller løfte skabet af.
Hvis at man sætter en plade op foran en ugtavle og skruer pladen fast med skruer så vil ug tavlen ikke være let tilgængelig (efter min mening) (men det har selvfølgelig noget at gøre med hvordan at man bøjer let tilgængelig så kan man jo også sige at let tilgængelig er hvis at man en sætter en ug tavle op inde i hulmuren også mure den efter så kan man jo også bare vælte væggen igen den dag at man skal ind til tavlen igen )
hvis FOKO monterer en stikprop på hans transformer så er der jo heller ikke tale om en fast installation da du kan tage stikproppen ud igen
Nu mente jeg de skruer der sidder i selve låget på ug-rammen, ikke skrue en plade fast foran tavlen...

Min pointe var at jeg ikke kan se nogen forskel på den trafo du sætter i din ug-ramme og den trafo der evt. monteres bag (eller ovenpåwink en træplade der skrues fast.

Og om trafoen er monteret med stikprop eller monteret i en udløbsroset har ingen betydning for installationen; hverken den ene eller anden løsning er en fast installation.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også