Generator -defekt?

Hej

Jeg skulle i dag skifte termostat på min fiesta 1,25i. For at komme ind til termostaten, skal generatoren afmonteres.

Efter jeg har skruet generatoren af, synes jeg den drejer noget dårligt rundt, sådan lidt i hak og med nogen modstand.

Bilen ladede fint, før jeg skruede generatoren af, men jeg er usikker på, om lejerne i den kan være gået.

Er der nogen der har et bud på "hvor let sådan en fyr skal dreje rundt"? Man kan på ingen måde få den til at "snurre", når man drejer den rundt med fingerene (snurre forstået på den måde at den fortsætter med at dreje rundt, når man slipper den.

Nogen bud?

MVH Lars

Lars, Aalborg
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Lars

Lejerne er helt sikkert defekte. Ankeret skal dreje rundt uden nævneværdig modstand. Den eneste mostand er friktionen i lejerne, og de to kul mod slæberingene.
Hilsen bjor
Hvad med den magnetiske/elektriske modstand??

Man kan ikke forvente, at en generator er letløbende for den genererer jo netop en spænding, når den drejes.
Hvis der skal være magnetisk modstand kræver det at ankeret er magnetiseret, det vil sige at der skal påtrykkes en spænding til at skabe magnetimen. Den remagnente megnetisme i ankeret er meget lille. Jeg tror du forveksler en generator med en cykeldynamo, er jo er udstyret med permanentmagneter i ankeret.
bjor
Tak for svarene

Købte en brugt generator ved en hugger for 500 kr med ½ års garanti. Den havde det åbenlyst betydeligt bedre og er monteret.

Har et par nye spørgsmål, men dem starter jeg i en ny tråd.

MVH Lars

Lars, Aalborg
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis