Trætørring

Hej herinde

Jeg kunne godt tænke mig at lave et eller andet, måske en skulptur ud af en træstamme. Hvordan og hvor længe skal den tørre? Det er en valnød, som lige er blevet fældet og er vel omkring ½ m i diameter, hvor den er tykkest.
Håber der er nogen som ved lidt om emnet?

Mvh

Kasper
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der skal nok gå et år inden den er helt tør, alt efter om den stå udendørs eller kommer i læ for vind og vejr.
Men det er nemmest at bearbejde den nu hvor den er frisk skåret, Valnøddetræ bliver meget hårdt når det er tørt.

V.h. Håndværkeren
Hvis den vil revne så gør den det uanset om du bearbejder den nu eller venter til den er tør.
Valnød!? Det er jo luksus (både smukt og dyrt træ!), så hvis du ikke lige er træskærer og egentlig bare spekulerer over hvad man mon kan bruge et stykke godt træ til, så vil jeg foreslå dig et alternativ: i betragtning af den angivne størrelse (~50 cm dia.), så burde der være materiale til f.eks. et flot bord, smukke forskærerbrædter til hele familien og/eller lignende, hvis du får den skåret op.

Alternativt, så sæt træet i den blå avis, - trædrejere og andre trænørder elsker det ... prismæssigt bør du kunne kræve 100 - 200 kr./kbf alt efter kvaliteten.

Hvis du vil gå og tænke over tingene i lidt tid, så bør du under alle omstændigheder gøre følgende med det samme:

- skræl al barken af ... der kan sidde larver og bakterier i, som kan angribe træet hvis det ikke skal lagres tørt

- find en rest gammel maling og mal enderne og eventuelle andre snitflader med et tykt lag ... flæk- og vindrevner opstår bl.a. fordi træet tørrer for hurtigt ved at afgive fugten gennem de åbne endeporrer og malingen beskytter mod dette (skal det være helt rigtigt, så bruger man voks, men det er dyrt ;-)

- når træet skal lagres, så placer det på et sted hvor der er konstant skygge, så konstant temperatur som muligt (f.eks. nordsiden af huset ell. et skur), og med god luft/plads på alle sider af træet

Held og lykke med det smukke træ!

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
Mange tak for det gode svar. Havde slet ikke tænkt i de baner, hverken med anvendelsesmuligheder eller med hvorfor det revner. Overvejer planen igen og ser hvordan det endersmile

Mvh

Kasper
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også