Total renovering af badeværelse

Hej

Jeg ejer et hus fra 1940 hvor der findes et gammelt badeværelse i kælderen. den tidligere ejer har revet loftet ned, samt lavet en masse huller i væggen. Den ene væg er en træ væg og alle el installationer er ulovlige. Brusekabinen står midt i rummet og er også halvt revet ned.

Derfor ønsker jeg at rive skidtet helt ned og starte forfra. Men jeg er bekymret for projektets pris og tidsforbrug (ingen bademuligheder mens arbejdet står påwink

Jeg ønsker at lave gulvvarme baseret på vand (har fjernvarme). Jeg skal alligevel have gulvet op da trævæggen skal rives ned og flyttes og dette giver en niveau forskel.

Derefter skal der mures en brusekabine, laves vægge, håndvask og gulv.

Rummet er ca 8 m2.

Lad mig først spørge om gulvet:

Så vidt jeg kan læse skal der graves ud og lægges 300mm isolering (sundolit), men hvad med afløb og vand. Lægges dette over isoleringen, eller under? Hvor meget af det må jeg lave selv og hvor meget skal der en VVSer til?

pt har jeg afsat 100.000 til projektet, er det urealistisk?

Gode råd værdsættes
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Under alle omstændigheder, skal du have fat i en VVS, idet din kloak skal godkendes af kommunen efter indstilling fra netop en VVS.
Normalt skal rørene under isoleringen, men det afhænger jo noget af afløbsforholdene, hvor langt ned du kan lægge dine rør.
Prisen afhænger jo meget stærkt af, hvilke materialer du vælger, men jeg synes det er et meget realistisk beløb, hvis du selv laver alt det du må, og lidt til, efter anvisning af VVS og elektriker.

Det er en rigtig fin og spændende opgave, som du bare skal være omhyggelig og grundig med. (Jeg er lidt misundelig! )

Læs alle relevante forskrifter fra SBS, grundigt, og læs grundigt på leverandørernes hjemmesider, brochurer og endelig ring til deres tekniske afdelinger, når du har sat dig grundigt ind i tingene, men mangler lige en detalje. Jeg er aldrig blevet afvist hos firmaerne, og her tænker jeg ikke på fjollede typer i byggemarkeder, der i almindelighed ikke ved en skid!!.

mvh
ktm, med 4 GDS-badeværelser, og ikke plads til flere.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej KTM

Tak for svaret.

Altså hvis du er meget misundelig så er du velkommen til at give en hånd med på det område er der ingen smalle steder biggrin

Jeg er med på at gds betyder gør det selv. Men hvad i alverden står SBS for?

har heldigvis en VVSer i fammilien. Trorjeg skal købe mig lidt konsulent hjælp.
Rettelse: Det var ikke SBS men SBI, Statens Byggeforsknings Institut

Tak for det generøse tilbud! :-) men har jeg så mange GDS projekter for, at i de næste 10-15 år har jeg vist rigeligt!.
Men det er da rart at se, at du ikke er grådig efter at beholde alle oplevelserne for dig selv! :-)

mvh
ktm, der kun kan opfordre til at komme godt igang, efter nøje studier.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis