Kælder som beboelse

Håber I kan hjælpe mig med nogle gode råd.

Jeg har en høj kælder og ønsker med tiden at udnytte den til beboelse.

Mit problem er, at jeg ikke vil have soveværelse og andre værelser der lugter af "kælder".

Hvor skal man starte og hvilke midler skal til for at udelukke fugt, så kælderlugten forsvinder?

Huset er bygget i 1954-56 og der er praktisk taget ikke lavet noget på det i kælderen (bortset fra lidt el, naturgasinstallering, etc.)

Ethvert godt råd vil blive modtaget med kyshånd!

Sommerhilsener smile

badusen

------------------
smilet fra en samojed gør hver dag til noget særligt

Smilet fra en Samojed gør hver dag til noget særligt
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg skal lige huske at nævne at al VVS netop er udskiftet (faldstamme fra toilet, samt div. vandførende rør) så lugten stammer ikke derfra.

Knus wink

badusen

Smilet fra en Samojed gør hver dag til noget særligt
Hej smile

Nu er det godt nok, noget tid siden jeg sidst var i en kælder (tror det var et skummel værtshus).

Så vidt jeg husker, lugter kælder indelukket og af fugt.

Jeg kan anbefale dig, at grave et dræn ned om fundamentet, så kælderen bliver tør.

Når du har gjort det, kan du sætte vådrumsgips op på væggene. (jeg ved ikke om du skal montere en dampspærre)

Husk så at kælderen skal luftes ud, som en alm. bolig.

Det hjælper ihvertfalt på det.

Mvh
ThomasB
I første omgang ville jeg nok se på følgende sider og overveje om en randontest er relevant: http://www.radontest.dk/

MVH Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Samtidig skal man jo huske at kælderlokaler ikke må anvendes til beboelse tongue

Min erfaring er, at mange kældre lugter af følgende årsager:

Dårlig ventilation.
Ikke tilstrækkelig opvarmet.
Kældervægges manglende evne til, at holde "tæt".

Så som foreslået i et af de andre svar, prøv at lufte godt ud og få noget varme på.

Så kan du vurdere om lugten vil kunne holdes væk.

Prøcv at gå væggene efter en dag hvor det har regnet godt (det er jo lige årstiden til det...sommer) Føl om de virker klamme eller i øvrigt våde. Er dette tilfældet skal der noget dræn til på ydersiden, samt evt. noget tætning (der findes nogle fine systemer på markedet)

Mvh.

René

Er det ikke pga manglende flugtveje at man ikke må overnatte i kældre?
Er der ikke noget med at der skal være 2 vinduer der overholder målene for flugtveje for at man må overnatte i et kælderværrelse?
Annonce
Hvis kælderen er "høj" nok og overholder kravene til loftshøjde (og sikkert også flugtveje) må den gerne bruges til beboelse - hvis kravene er opfyldt er man vist ikke i tvivl, for det kan tydeligt mærkes på ejendomsskatten smile

I øvrigt er jeg enig med de andre forslag - hvis du er heldig er det nok at sætte noget varme på! Jeg har hørt flere eksempler på folk, som havde gode, tørre kældre lige indtil de skiftede deres gamle oliefyr ud med naturgas - den mere effektive opvarmning gør, at der ikke kommer spildvarme ud i kælderen. Da jeg overvejede at skifte til naturgas fik jeg at vide, at jeg kunne regne med at spare ca. 20% på varmeregningen - til gengæld mente "konsulenten" fra HNG så, at det var en rigtig god ide, hvis jeg satte en radiator op i kælderen for at holde den varm og tør (nu fyrer jeg med træpiller i den gamle kedel, sparer 30-40% og har en dejlig tør og varm kælder samtidig)!!

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Så hvis du kan udnytte kælderen til beboelse, lovligt så skal du også sikre dig at der er "plads" til de ekstra kvadratmeter i din bebyggelses grad. Måske kan du grave fri og sænke terrænnet ved vinduerne så de kan blive høje nok til at kunne klare flugtvejskravene. Et sidehængt vindue vil nok kunne bruges til dette. Evt med en midter lodpost der kan fjernes.

Venligst Njord smile

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis