Stabilgrus istedet for støbemix?

Jeg skal til at støbe fundament til nogle murede søjler i min indkørsel.

Jeg har en del stabilgrus liggende fra et teresseprojekt, - kan stabilgruset evt. bruges istedet for at skulle skaffe støbemix?

Det ville jo være dejligt nemt biggrin

mvh.
Jacob
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det skulle der da ikke være noget ivejen for, hvis du blander noget cement i gruset, jeg er ikke helt sikker på blandnings forholdet, men når jeg støber er det 1 : 5 og det har da hold ind til viddere.

V.h. Håndværkeren
hej jeg læste her forleden, at den eneste virkning lerret har i sand/grus ved støbning, er at der kan komme en misfarvning men det er vel lige meget i din sammen hæng hvis det bare skal dækkes med jord...

jeg mener du sagtens kan gøre det... der er jo nogen der bruger alm.. ret af sand til at blande som "beton" og der er også ler i...

så go for it'!!!biggrin
Det lyder rigtigt godt. Så vil jeg nøjes med at bruge mit stabilgrus. Jeg kan se at de både har cement og beton i byggemarkederne. Hvad skal jeg bruge til fundament?
Kom lidt mere cement i + 25%. Det har jeg gjort uden problemer, ved tilsvarende opgaver.
Jeg ville dog ikke gøre det ifm støbning af en grund, hvor der skal en muret væg oven på.
mvh
ktm

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
køb basis cement fra aalborg portland det fås i 25 kg sække der er ca 6 skovlfulde i en sæk.det er den der normalt bruges til beton. hvor store er de murede søjler og skal de bære noget??? grunden til at jeg spørger er at hvis de skal bære noget eller vægten af søjlerne i sig selv er stor så er det nok nødvendigt at armere dit fundament.
jeg ville ikke bruge stabilgrus hvis jeg selv skulle lave et fundament uanset størrelsen af støbningen. blandingsforhold findes her http://www.aalborg-portland.dk/media/pdf_filer/produkt_graa_styrke_guide.pdf
Man blander absolut ikek ler i stabilgrus, det er der kun hvis man ikke kan undgå det, vi har selv grusgrav og det er der naturligt en smule ler i det så vi kan ikke undgå leret, kun hvis vi vasker stenene og så blander det bagefter igen med sand

Hvis det er meget ler i er det ikke så nemt at få banket op.

Men du kan sagnets bruge stabil til dit projekt.
ved godt at det er ved at være en ældre tråd, og spørgeren sikkert er færdig, men ved ikke om der er forskel landsdelene imellem men her på Fyn er der ler i stabilgrus.
Og jeg ville ikke bruge det til at støbe af.
Jeg endte faktisk med at bestille 1 m3 støbemix istedet for at bruge stabilgruset. Der var delte meninger her i tråden, så jeg turde ikke risikere noget alligevel. Det ville være rigtigt ærgeligt at lave to flotte murede søjler, hvis de kun holder et par år fordi fundamentet ikke var helt i orden.

men tak for alle de gode svar og meninger
Det syntes jeg var fornuftig.
det er ok at løbe en risiko men det skal stå mål med gevinsten.(min mening)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis