Tøffen

I forlængelse af en tråd startet af gravemesteren søges nogen med erfaring ang. en måske ikke så smuk vedligeholdelsesmetode, som lakering, men en anden og lettere måde at vedligeholde en ny mast mm. , som gerne skulle blive på året rundt.rolleyes

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
snakker vi alu- eller træmast?

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
en træmast i eg ville vist være en stabilitetsmæssig designsmutter, uanset at den ville klare sig bedre end alt andet end teak ;-)

Jeg vil følge din tråd med spændt forventning, for jeg kender ikke noget alternativ til at give masten en par behandlinger med en god yacht-lak - dyrt, men sikkert.

Mig bekendt er det eneste formål med at behandle en træmast, at beskytte den imod havsaltets og ultraviolette solstrålers nedbrydende virkning. Problemet med lak er så, at det indkapsler træet, som (teoretisk set) dermed risikerer at blive for tørt og miste noget af sin fleksibilitet ... et par punkter jeg også håber at høre refleksioner over ...

Måske er der nogen fra vikingeskibsmuseet i Roskilde, der ved om man gav masten tjære i gamle dage ... det kunne jeg forestille mig er en god behandling.

Anyhow, - sorry at jeg forurener din tråd, - jeg er bare generelt nysgerrig ;-)

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
hej igen. Det ville være første gang, hvis jeg hørte at en træmast tog skade af lakering. Du har udeladt et aspekt ved lakering, nemlig det udseendesmæsige,som jo for rigtig mange, inc. ego betyder en del, problemet er at jeg ikke ønsker at ta' masten af for vedligeholdelse, bare op i bådsmandsstolen og fedte masten over uden at skulle slibe.
forurener ? det er godt at være nysgerrig.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej Lynæs.
Førhen brugte man kogt lindolie / Lindolie tilsat segativ kunne også gøre det.
Men idag er Lindolie noget sprøjt der nærmest må betegnes som ubrugeligt.
Men jeg vil tro at en gang Svensk hvid trætjære vil kunne løse problemet, den vil så godt nok være fedtet i overfladen længe efter, men mon ikke et par dråber segativ vil kunne få den til at hærde op i overfladen. Men start med at give den trætjæren uden segativ, sovs den grundigt ind et par dage eller fem, til træet er mættet og så med segativ i de sidste par lag.
Så vil jeg tro at du ikke behøver smørre den mast de næste par år.
Ps. husk at beslå masten med en kobberplade der hvor kloen kommer til at ride når sejlet er sat.

V.h. Håndværkeren

Obs. Nu må du ikke være for hård ved Svenkarlsen ! Man kan faktisk blive helt "høj" af kniblings tynde spåner af eg op gennem spunsen på ens pudshøvl.
Annonce
absolut enig med dig, i din vurdering af lindolien i de grønne "kemi-dunke", men idag kan man igen få ordentlig lindolie mange steder, som sælges med den "gastronomiske" etiket: "koldpresset lindolie".

Den er væsentligt dyrere (jeg tror jeg gav ca. 90, - kr/l sidst), men min fornemmelse (and that's all - ingen lab-rapport ... desværre) er, at den holder længere i fri natur.

Jeg plejer at give første 2 gange med 30% vegetabilsk terpentin (for bedre indtrængning), og så bare 2 afgnubbede toplag.

Men den hvide tjære har jeg ikke prøvet, - den må jeg vist have indlemmet i mit erfaringsgrundlag snarest, hvis du kan anbefale den?

Og så har du iøvrigt ret i at man bliver høj af egespåner, - foreløbig er jeg rendt en meter og treoghalvfems i vejret ;-)

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
Hvordan er det muligt ! jeg er også blevet 1,93 m. høj, men dog sunket lidt sammen med alderen.
"vokset nedad"?! Det sker vel også for mig, når jeg engang når din høje alder, men foreløbig er jeg jo bare en vårhare der kun lige har rundet de 50 vintre ;-)

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
Så høj er den heller ikke, kun 6 vintre mere end dig.
Og skulle vi to så ikke stoppe vores " snak" her på Lynæs` tråd.
Inden han bliver for træt af os.

Håndværkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis