betonbordplade til køkken..råd til en nybegynder

jeg kunne godt tænke mig at lave betonbordplader til mit nye køkken.
Den ene bordplade skal dog være 5 meter.confused
Kan den overhoved løftes når den er færdig og skal op på skabene.
Hvad gør jeg der hvor vasken, hanen og kogepladerne skal være?
"Hullerne" skal der vel tages hensyn til når man laver pladen..eller hvad..og hvordan gør man det?????
Hvor tyk skal pladen være?
Hvad vil den veje?
jeg har læst at man kan støbe lecasten i pladen pga. vægten.
..er pladen så lige så holdbar?
..og hvad vil den så veje?
Hvis man kan det, hvordan undgår jeg så at de kan ses på overfladen af bordpladen. skal første lag tørre lidt og så lægger man gitter og lecastenene i + mere beton??
Bruger man alm. beton eller det der flyder ud selv?
Håber der er en der har tid til at hjælpe mig lidt på vej..
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Indrømmet - jeg har ikke forstand på det - tænker bare: Når du i morgen går forbi et sted de graver kabler ned i fortovet, så lån en af deres 50x50 fliser. Hvis du kan løfte den så få en mere - når du er nået 10 så har du bordpladen i 50 cm dybde men den skal være 80?
Ok var bare et tankeeksperiment.
Gerhard

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Jeg kan godt se det bliver et problem at løfte den op på plads..........
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
ja, - kørefliser er godt nok tunge, - men der er heldigvis flere måder at flå en kat ;-)

Grundlæggende ville jeg anbefale at der laves en god stiv plade af 2 lag gulvspånplader, limet sammen og lagt i forbandt (samlinger forskudt i de 2 lag plade).

Så laver du en kantforskalling af liste hele vejen rundt der rager ca. 6-8 mm op over kanten af pladen - på forkanten skal de være plads til at der kan løbe materiale ned og danne forkanten af pladen.

Så behandler du først pladen som om du skulle sætte fliser på den: først klæbegrunder, så fliseklæber med tandspartel (husk også på forkanten!)

Lad fliseklæberen tørre lidt, og hæld så selvnivellerende gulvspartel over det hele.

Men du ender stadig med en plade der vejer ret meget, så risikoen for en revne når du (eller rettere "I", for der skal nok mindst 4-5 mand til) løfter den på plads, er stor. Jeg ville nok lægge pladen på skabene og så støbe når den er på plads - det gør det også nemmere med forskalling til udsparringer til vask, men til gengæld lidt besværligere med forskalling til forkant.

Anyhow, - beton er en smuk overflade, men meget upraktisk til et køkkenbord. Den er porøs og derfor sugende, så hvis den ikke behandles vil den usge både fedt vand og snavs.

Vil du beholde den helt lysegrå overflade, kender jeg ikke andre metoder end at give det voks (uanset hvilken voks du falder over, så prøv den først på noget andet beton, for at se effekten).

Kan du leve med en lidt mørkere overflade, så giv det et par gange gulvlak, men husk på at lak stadig vil kunne misfarves hvis du sætter en varm pande direkte på bordet.

God fornøjelse!

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
:p :p Tusind tak for dit råd.

Jeg tror jeg vil arbejde videre på ideen om at støbe pladen oven på skabene.
Så må jeg se at få regnet det med forkanten ud.
Heldigvis har jeg lidt tid da vi først er nået til gulvet..derefter vægge.. og tilsidst køkkenelementerne OG bordplade...
Er det ikke noget med at man skal støbe pladen "på hovedet" så den skal vendes, for at man kan få en jævn glat overflade. Altså det der er nedaf når der støbes.

Jeg tror,,, er ikke sikker, at der i et Gør det selv magasin (ja det er vist navnet på bladet) var instrukser om hvordan man støber en bordplade med vask i! Men kan ikke huske hvornår,- så det er lidt et detektivarbejde hvis det er...
Den er faktisk her,- men koster ikke gratis desværre: http://www.goerdetselv.dk/Crosslink.jsp?d=167&a=8641 Du kan evt finde bladet på biblioteket. Det ser ud til at det er Fra Gør Det Selv 14/2006

http://www.boligtorvet.dk/boligtorvet/ekspert.nsf/FAnswer?ReadForm&parent=XF501A371472C2D7EC1256E52006D04B3
Lav et lille bord.. http://handyman.dk/goderaad/goderaad_raad.asp?id=303
http://www.byggepladsen.com/xpertlist.cfm?id=10181

Håber du kan bruge det til inspiration
mvh jan
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Citat fra frk.beton

jeg kunne godt tænke mig at lave betonbordplader til mit nye køkken.
Den ene bordplade skal dog være 5 meter.confused
Kan den overhoved løftes når den er færdig og skal op på skabene.
Hvad gør jeg der hvor vasken, hanen og kogepladerne skal være?
"Hullerne" skal der vel tages hensyn til når man laver pladen..eller hvad..og hvordan gør man det?????
Hvor tyk skal pladen være?
Hvad vil den veje?


Hej frk.beton

Nu har jeg -flere gange- været inde og kigge på dine spørgsmål.
Du skriver råd til nybegynder........ Den lader vi lige stå ubesvaret hen.
En plade støbt på gulvet eller rettere i støbeform, kan ikke umiddelbart løftes på plads. (400-500 kg) i 7-8 cm.

Betonen omkring udsparringer til vask og kogeplader vil ganske enkelt knække.
Her kræves afstivning, både i betonen og omkring den færdigstøbte plade specielt til løft/transport.
Betonen skal udføres i en jern og fiberarmeret udgave og selv her er fem meter, i et stykke - uopnåeligt -

Støbe på pladsen:
Det kan være en mulighed, - En meget svær og højrisiko opgave- selv for en proff. -Som også "næsten" helt sikkert vil takke pænt nej til opgaven-

Støbningen skal ligge 100% plant på underlaget, som samtidig skal have mulighed for friktion. (Alt mod skabene skal indpakkes i plast, for at undgå fugtskader fra udstøbningen) Indstøbning af armeringsnet og vinkeljerns afstivninger ved vask. -Skulle alt dette lykkedes- og betonen efter en langsom udhærdning viser sig at holde, kommer du til overfladebearbejdning.

Fladen vil aldrig vise sig jævn efter udpakning, uanset om man har givet sig 100%. -Her skal slibes, slibes og atter slibes- Er man heldig, lykkedes dette på førsteudgaven, ellers er det forfra igen. Skal forkanten afrundes, bliver dette "rigtig sjovt" specielt på fronten ved vaskedelen.

Det må være det rå look du søger, - ikke en prisbillig løsning -
Er det det rå look, kunne du så ikke dele pladerne, og indsætte rustfrie stål plader omkring vask og kogeplade?

Jo mindre betonstykker, jo større er dine chancer i en Lav-det-selv opgave.
Du kan så støbe i forme, på plast, på pladsen og med lister til afrunding af forkant. - Slibe og overfladebehandle - udendørs.

Jeg vil heller ikke undlade at nævne, at her findes laminatbordplader i 8 centimeters tykkelse i "betonlook" biggrin -Meen-

Venlig hilsen en "knap så optimistisk" eller kald det bare realistisk LDS'er

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

... og i lyset af Retro's indlæg, så vil jeg godt lige pointere at når jeg foreslår at udføre pladen in situ, så er det absolut med samme metode som nævnt indledningsvis i min post: at der bruges dobbelt gulvspån (ikke "hobbykvalitet", at pladerne forsegles med en primer (alm. primer for fliseopsætning), at der trækkes fliseklæber på med tandspartel og endeligt at der bruges en fiberforstærket gulvspartel som lægges på i et lag der kun lige dækker fliseklæberen.

Den eneste dark horse for mig i denne sammenhæng, er selve køkkengulvets stabilitet, - er det for svømmende (reagerer på at man går i nærheden), eller er soklen lavet for slattent, så vil det kunne føre til revner i pladen.

Den jævne og glatte overflade er ikke noget problem at opnå, hvis man bruger gulvspartelmassen 100% efter anvisningen (og det vil sige lige fra reglerne for blanding, mængde af vand, etc. og frem!)
.
Hvis man ønsker en sammenligning, så svarer det til at lægge klinker på et trægulv i en lejlighed, - i sådan en situation vil man også rette op med selvnivellerende gulvspartel og jeg har da lavet denslags et par gange, uden at der er kommet klare over revnede fuger endnu. Men netop for at opnå den fornødne stivhed (fornødne, - for god gulvspartel har nemlig bedre plasticitet end støbebeton), har jeg også foreslået at man laminerer 2 gulvspånplader som kerne (jeg tror at de sofaborde der laves i beton laves med polystyrenkerne (flamingo) og alm. beton, og så skal det helt klart armeres og være væsentligt tykkere).

Ville jeg give et tilbud på opgaven, hvis en kunde spurgte? Tjahh, med de nævnte forbehold for fundering (sokkel & gulv), så tror jeg ikke jeg ville blive afskrækket (men jeg vill muligvis komme med nogle alternative forslag ;-)

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
Hej til jer..

Tak for de gode svar.wink
Selve underlaget i køkkenet skulle være i orden. Vi har lige fyldt en kælder op der lå under køkkenet.
Den er fyldt op af sten, stampet, isoleret med flamingoplader, gitter, gulvvarme og så et lag beton.
Betonbordpladen.. ja, det er fordi det er det rå look der ønskes.. og måske er der da også andre muligheder
confused confused
Jeg havde også tænkt der skulle noget armering i pladen...Og så leca pga. vægten.
Jeg havde tænkt mig at lave et par prøver, da jeg aldrig været med til andet end gulve i beton( også et klinkegulv på et trægulv over en kælder.... Og det er så den vi har fyldt op:p )
Det kunne måske også være godt at lave pladen i flere stykker.
Men superpraktisk hvis man helt kunne undgå samlinger.
Det kan være jeg først skal undersøge hvad der ellers findes på markedet af rå løsninger.
Med venlig hilsen
Hej frk. Beton

-Har du eks. overvejet niveauforskelle i køkkenelementerne- ?
Det kan i mange situationer være en fordel at lave kogesektionen, en smule lavere end den øvrige.
-Du er fri for at stå på tæer, når de store gryder er i brug-

Fordelen hos dig er dobbelt - naturlige støbeskel -

svenkarlsen's model er ikke helt skæv..... Respekt for det, meeen det er jo flydespartel og ikke ægte beton. (jeg tror den holder) og så takker han jo ikke nej til opgaven cool


Held og lykke med projektet. Retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

http://www.aalborg-portland.dk/default.aspx?m=4&i=269&pi=33&pr=6

BORDPLADER I BETON - det er lettere, end du tror

[LIST=1]
[*]Først skal du tage stilling til, hvordan overflade-strukturen på den færdige bordplade skal være. Skal der være større partikler i overfladen som f.eks. sten og skærver, eller mindre partikler i form af sandkorn op til 2 mm?
[*]Når du har bestemt overfladestrukturen skal du udforme en form, som bordpladen skal støbes og hærde i. Til det formål bruges en hård plade med en glat overflade. Den glatte plade kan være en støbeplade eller evt. en glat masonitplade.
Det er vigtigt, at den glatte side vender opad i formen, da den kommer til at forme ”oversiden” af bordpladen.

Formen skal have en kant afhængig af bordpladens ønskede tykkelse, der ikke bør være under 4 cm.

Skal bordpladen udstyres med en vask, skal der laves der en udsparing (hul) i formen på størrelse med vasken. Der skal ikke beton i udsparingen.
[*]Næste punkt i processen er sammensætningen af betonen. Ønskes der en flade i terrazzo-look, blandes skærver og cement i forholdet 1:1 = 1 del cement og 1 del skærver. Ved tilsætning af vand anbefales det, at lave blandingen i så fed en konsi-stens som muligt, men stadig, så den er til at arbejde med. Hvis der ønskes små partikler i overfladen, som på pudset beton, skal forholdet være 1:2½ = 1 del cement og 2½ dele sand/grus. I dette tilfælde skal blandingen også have en rimelig fed konsistens, men stadig let bearbejdelig.
Cementen som kan anvendes er RAPIDr_mark.gif AALBORG CEMENTr_mark.gif eller AALBORG WHITEr_mark.gif cement. Det er vigtigt, at anvende en af de nævnte cementtyper af hensyn til blandingsforhold, bordpladens styrke og holdbarhed.

Ønsker du farvede bordplader, kan begge cementtyper tilsættes oxydfarve. Maks. 4 - 5 % farve anbefales, da betonen ellers mister styrke ved brug af mere farve.
[*]Inden blandingen hældes i formen, er det nødvendigt at smøre formen med ”slip-middel”, for at kunne få pladen fri af formen efterfølgende. Det er nødvendigt, at armere pladen med jern eller rionet med masker i passende størrelse minimum 4 mm tykt. Skal der laves hul til vask i pladen, skal der være gennemgående jern på de langsgående sider ellers kan pladen risikere at knække.
[*]Ved støbning af bordpladen skal der først hældes ca. 2 cm beton i formen jf. ovenstående. Derefter lægges jernarmeringen i, hvorefter beton fyldes i op til formens overkant. Så skal massen vibreres eller pudses/gynges på plads, således at luftlommer og luftporer i bunden af formen udjævnes. Herefter dækkes formen med plast, som ligger i fem døgn.
[*]Efter afformningen skal bordpladen slibes, og derefter behandles med voks, såle-des at den ikke tager imod fedtpletter og lignende. Voksprodukterne kan købes i byggemarkedet.

* Det anbefales, at du støber et par små fliser i forme på f.eks. ca. 30 x 30 cm, for at få en fornemmelse af hele processen.[/LIST]
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også