betonbordplade til køkken..råd til en nybegynder

jeg kunne godt tænke mig at lave betonbordplader til mit nye køkken.
Den ene bordplade skal dog være 5 meter.confused
Kan den overhoved løftes når den er færdig og skal op på skabene.
Hvad gør jeg der hvor vasken, hanen og kogepladerne skal være?
"Hullerne" skal der vel tages hensyn til når man laver pladen..eller hvad..og hvordan gør man det?????
Hvor tyk skal pladen være?
Hvad vil den veje?
jeg har læst at man kan støbe lecasten i pladen pga. vægten.
..er pladen så lige så holdbar?
..og hvad vil den så veje?
Hvis man kan det, hvordan undgår jeg så at de kan ses på overfladen af bordpladen. skal første lag tørre lidt og så lægger man gitter og lecastenene i + mere beton??
Bruger man alm. beton eller det der flyder ud selv?
Håber der er en der har tid til at hjælpe mig lidt på vej..
jeg kunne godt tænke mig at lave betonbordplader... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Godt indspark cabtain.....

-Men har du læst længden på den ønskede plade-

Det er her mine/mit nakkehår begynder at kløwink

Retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Pjat med dig - den kommer nok "kun" til at veje 300-325 kg.
Det kan en 7-8 raske svende sagtens løfte og bakse rundt med :p
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej Staun

-Ja- nu er vi jo nede på 4cm.biggrin

Kan ikke helt så godt lide ordene "bakse rundt med"
Men OK retter lige nakkehårene.......wink

Retro

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

Hej

Jeg har selv støbt bordplader til vores køkken, godt nok terrazzoplader, men arbejdsgangen er den samme. Den længste er 3,6m og vejer lidt over 200 kg vil jeg tro. Men 7 mand stærk og den kom på plads.

Du kan se nogle billeder, der formentlig besvarer nogle af de ? du har til fremstillingen.

http://www.aagaardpedersen.dk/bordplade/index.htm

har du yderligere ? tager du bare fat i mig. :o

/Braape
Braapes projekt er imponerende og resultatet er smukt, - men al den støbekrydsfinér koster jo en bondegård.

Og så kom jeg til at tænke på, at det kunne være en fordel at bruge svalehaleplader ved støbning af en betonbordplade (f.eks. af mærket Lewis,- typen man bruger til underlag ved støbning af f.eks. badeværelsesgulve på træbjælker).

Den kraftige kanalprofil vil give en bedre langsgående stivhed end netarmering, man bliver fri for bundforskalling, fri for armeringsnet, og pladen kan laves lettere (kun ca. 50% beton i de underste 16mm af pladetykkelsen).

Bare en tanke ;-)

imGray">eg, - en snert af kokos når en planke går gennem maskinen - spindelvævstynde kniplingespåner der krøller op gennem spunsen i min høvl - eg!
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej
Jeg har gang i en betonbordplade med vask til vores badeværelse. Jeg er noget der til at jeg har lavet et par mindre prøveemner støbt i kvartssand/ rapidcenment som anbefalet. Jeg får nogle fejl i overfladen jeg ikke kan forståsad Der er nogle striber ca 1-2 mm dybe hvor materialet nærmest virker som om det er rent sand uden cement! dvs. det smuldrer væk og efterlader fordybninger med en ret grov overflade. Den næste jeg støber vil jeg lave af så tør beton som muligt, men jeg fægter totalt i blindeconfused er der nogen der har et bud på mit problem mvh DYRMAN

Dyrman
Hej

Nu har jeg jo ikke lavet den i sand, men du skal være 100% sikker på at sandet og cementen er blandet godt... dvs. i blandemaskinen og lad den køre LÆNGE. Jeg ved ikke om det er en god ide at lave blandingen tør, da jeg lavede min betonbordplade var det en gang sjasket vælling, og det vil jeg tro skal til for at få det til at binde ordentligt.

Håber du lykkes med dit projekt :o

/Braape
Hej Braape
Jeg har med stor interesse set dine billeder at din terrazzobordpladefremstilling, og jeg må sige, at det er en pisse lækker og flot bordplade du der har fået lavet. Men kan du fortælle mig, hvilken blandningsforhold du har brugt og hvilke type skærver du har brugt og evt. hvor du har købt dem?
På billedet kan jeg se, at du både har købt alm. cement og hvid cement, så har du brugt begge typer til bordpladen?
Hvilken efterbehandling har du givet bordpladen? F.eks. hvor lang tid og med hvad har du slebet bordpladen? og hvilket plejemiddel har bordpladen efterfølgende fået?

Jeg har ingen tvangsblander, men tror du at jeg kan bruge min tromleblander?

Til sidst....Holder bordpladen endnu? Man høre meget om, at de ikke tåler direkte syre eller syreholdigevæsker, ja jeg har endda hørt at en ganske almindelig citron eller en spildt cola kan gøre skade.

;-) Må vi se et billede af den færdig monteret bordplade?

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
hej braape.
jeg skal selv igang med at støbe mine bordplader men her er det en meget lang en med to 45 graders vinkler.
Som jeg lige ser dine forme så bliver dine plader i træformen eller???
Du vender dem ikke rundt vel for det får jeg ikke mulighed for .
carsten
Hej
Jeg har hjupet en ven med støbning af et sofabord.Vi fik den flotteste blanke og bløde overflde ved at pakke støbeformen ned i kraftig plastik.Den hærdede beton slap uden problemer plastikken.
Mvh Torben
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også