Forbrugsvand og kobberrør

Jeg har netop fået lavet ny installation af forbrugsvandet. Fra det kommer ind i huset i 1" jernrør er det videreført i messing og omkring varmeveksleren er der brugt kobberrør.

Jeg har nu hørt at det ikke tilladt at bruge kobberrør i forbindelse med forbrugsvand varmt/koldt.

Det drejer sig om max. 1 meter kobberrør totalt. Alle andre rør er lav i PEX.

Skal jeg få det lavet om?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hmmm ! Det lyder da lidt mystisk at du ikke må bruge kobberrør til brugsvand. Hele min indstalation er udført i kobberrør, af en vvs mand.
Når du køber et blandnings batteri til eks. en vask sidder der da også et par kobber rør monteren fast på batteriet !

V.h. Håndværkeren
Det var i Centerbyg (XL Byg) i Odense. Jeg skulle bruge nogle bløde kobberrør til min håndklædetørrer. Ekspedienten om det var til mit forbrugsvand i badeværelset, for så skulle jeg være klar over at der var kommet nye regler der forbød at bruge kobberrør i forbindelse med forbrugsvand.

Jeg har ikke selv kunnet finde det forbud nogle steder.

Og i firmaet hvor jeg er ansat er der over 500m kobberrør til forbrugsvand.

Det er vist noget han har misforstået.
I mit arbejde som vvs´er er jeg ikke stødt på nogle nye regler ang. kobberrør i brugsvandsinstallationer, det har altid heddet sig at man ikke må anvende galvaniseret rør efter kobberrør i sådan en installation, da dette vil skabe tæring. men når installationen starter med galvaniseret rør og fortsætter i kobberrør burde der ikke opstå nogen problemer. smile smile
Citat fra Damien

I mit arbejde som vvs´er er jeg ikke stødt på nogle nye regler ang. kobberrør i brugsvandsinstallationer, det har altid heddet sig at man ikke må anvende galvaniseret rør efter kobberrør i sådan en installation, da dette vil skabe tæring. men når installationen starter med galvaniseret rør og fortsætter i kobberrør burde der ikke opstå nogen problemer. smile smile


Helt enig..
Man må gerne "afslutte" i kobber..
Mvh jan J
Annonce
Jamen så skal der jo ikke laves noget om :-)
Hurra Hurra Hurraaaaa !!!!!!!!!!!!!
Skulle du så næsten udbryde, du har lige sparet en pose penge.
Så havde det været en meget lille pose penge,
1 meter PEX koster ikke alverden :-)
Næh Det er rigtigt, men skulle du have en vvs mand ud og lave det var der blevet regnet med minimun 2 timer, plus det løse, Ska vi sige en tudse !
Hvordan er det med at lave flg. forbindelse?

kobber - PEX - jern

Har PEX'en noget at sige mht. tæring af jernet?
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis