Gips på spansk væg - ja eller nej?

Jeg er ved at sætte et værelse på førstesalen i stand. Jeg er kommet ind til pudset, som ikke har været frisket op siden 50'erne. Der er spansk væg på to sider; op til andet værelse og op til skunk med skrå væg. De to andre mure er murede (ydermur med hulmursisolering og muret indermur).

Jeg har haft planlagt at rense helt af, pudse store huller op, finspartle små huller (tusindevis), sandspartle og sætte væv op.

Godt på vej til at have alle mure renset af for gammel tapet, løs puds og lignende, render jeg på min nabo, som slet ikke kan forstå, at jeg gør det store arbejde: Han ville bare sætte gips op!

Han har en særlig plade i tankerne, som skulle minde om vådrumsgips, være meget stærk og som man kun behøver sætte op i et lag af 12 mm (pris lidt under 100,- kr. pr. plade (beklager, men jeg husker pt. ikke navnet)).

Pladerne limes sammen og væv kan monteres direkte på dem. Min bekymring: Hvad med dampen? Når jeg senere får isoleret i skunken og på loftet (der er nærmest intet nu) og etablerer dampspærre, vil jeg så ikke have to dampspærrer? Og fange alt vandet inde mellem gipsen og dampspærren, så den gamle spanske væg rådner?

Altså: En god ide, ja eller nej?

Torben Fredenslund
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvad er en spansk væg ??

Er det en traditionel bræddevæg der er klædt med tagrør og pudset ??

En væg som denne er en dampspærre i sig selv, pudset optager og afgiver fugten til rummet.

Så skal du have en yderbeklædning. altså ind mod rummet bør du lægge en dampspærre ind mod dine plader. Det kan være gipsplader eller fibergips ( Farmacell ) du bruger.

men skal du have isoleret er det så ikke det nemmeste at isolere indefra altså isolere skunkrummet og så montere dampspærre og pladerne for at ende med en smuk ny væg og hele arbejdet laves indefra. Ellers skal taget jo af osv.

Desuden giver det en god mulighed for at få trukket lidt ekstra el, der er nok ikke meget i et hus fra halvtredserne..

Venligst Njord smile

MVH Njord
At gøre hele arbejdet indvendigt er overvejet, men rummet kan ikke bære at blive 150 eller 200 mm mindre "hele vejen rundt".

Derfor må jeg arbejde med det der er. Spørgsmålet er, hvor der skal være dampspærre (ude i skunken, inderst på forskallingsbrædderne eller indenfor lige under gipsen) og om disse særlige fibergipsplader er så tætte, at det giver to dampspærrer.

Torben Fredenslund
Hej smile

I et hus fra 50'erne er der ingen dampspærre, med mindre det har været renoveret for nyeligt.

Og med mindre du er ved at renovere et badeværelse, så skal du ikke bruge vådrumsgips, men almindelig gips til 50-60 kr. pr plade. (1200x2400 mm) Du skal kun bruge et lag, når du har en væg i forvejen.
Iøvrigt er gipsen 13 mm og din nabo har ret i at det er meget nemmere at sætte gips op.

På ALLE vægge der vender mod det fri (skunk, loft og ydervægge), SKAL der etableres en dampspærre. Det er heller ikke det store arbejde. Husk at der IKKE må kunne komme luft ud gennem samlingerne i dampspærres, så de skal enten tapes sammen, eller også skal du lave en pressefold, som holdes på plads af gipsen. Det skal laves, så hele førstesalen er en stor "plastkasse", som i teorien skulle kunne holde vand inde, hvis du vendte førstesalen om på hovedet, og fyldte vand i.

Mvh
ThomasB
du behøver jo ikke at forskalle ind i rummet for at isolere den vej fra.. Men det kræver at du fjerner de gamle væge og opbygger nye i gipsplader eller lignende. Så bliver der jo åbent ind til skunkrummet og du kan isolere indefra og undgå at pille ved taget...
Dette gælder også for skråvægene hvis isoleringen er faldet sammen eller ikke fylder ud i hulrummet mellem tag og skråvæg.

Den maksimale tykkelse af isoleringen afhænger her af spærtykkelsen og hvilke krav der er omkring ventilation ved tagstenene.

Ellers er det en ekstra forskalling ind i rummet og et mindre rum som følge heraf.

Venligst Njord smile

MVH Njord
Jeg tror den plade der henvises til er fermacell fibergips. En plade der er meget stærkere end alm. gips. Perfekt ved senere ophængning af hylder, lamper etc. http://www.fermacell.dk dog er den dyrere.

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af AndersG (den 02-07-2003).]
Annonce
Hej smile

Som sagt er det ikke nødvendigt at bruge de særlige gipsplader. Brug alm. gipsplader.

Og nej, de "særlige" gipsplader gør det ikke ud for dampspærre. Du har også mellemrumne mellem pladerne, hvor fugt kan trænge ud gennem.

Dampspærre SKAL du have under alle omstændigheder.
Du må ikke isolere mere end 1/3 udover dampspærren hvis den findes i forvejen. (hvilket den nok ikke gør)
Du må ikke have mere end 1 dampspærre.

Mvh
ThomasB
Hej....
jeg har lige lavet noget med sådanne vægge i min lejlighed men det jeg gjorde var at banke alt pudsen ned og derefter satte to lag gipsplader op og det er blevet rigtig godt.....
det sviner lidt at lave men du får et skidegodt resultat plus du slipper for med tiden at høre at pudsen bag pladerne rasler ned
finten ved at pille pudset ned er at man laver et hul for derefter at køre et koben op mellem puds og brædder og hvis der skulle være nogle ujævnhedder i brædderne kan man rette dem til med en El-høvl og endnu en fordel er at man i mellemrummet mellem bræderne kan trække el kabler og få stikkontakterne plan med væggen.....
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis